LG:s 32-tums OLED-skärm släpps i april för 18 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

LG:s 32-tums OLED-skärm släpps i april för 18 000 kronor

Bolagets nya flaggskeppsskärm kommer i vår och erbjuder 4K UHD-upplösning och 240 Hz uppdateringsfrekvens vid en ganska saftig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm varför köpa denna när man kan få 42"C3 för 9700 kr?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

För 8000 SEK hade jag varit intresserad av köp.

Permalänk
Medlem

Ingen usb-c 2024 för 18k…

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Hm varför köpa denna när man kan få 42"C3 för 9700 kr?

Kan finnas flera skäl. Vad vet jag, men den här skärmen är anpassad till att användas med dator. T ex kan den har lång garanti för burn-in (som är ett stort problem för oled).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nevada:

Hm varför köpa denna när man kan få 42"C3 för 9700 kr?

  • 240 Hz

  • 480 Hz

  • Annan storlek

  • DisplayPort

  • Matt yta

  • USB

Finns säkert fler tänkbara anledningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Perfekt. Då kan man vänta några månader och se vilken typ av panel man helst vill ha samt invänta prissänkningar nedåt mot 10k.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
  • 240 Hz

  • 480 Hz

  • Annan storlek

  • DisplayPort

  • Matt yta

  • USB

Finns säkert fler tänkbara anledningar.

Inga direkta superrelevanta anledningar förutom storleken då.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Uppåt 18000 hade jag kanske kunnat tänka mig betala för deras kommande 45" (5120*2160 upplösning) men det känns extremt dyrt för 32" 4K. 10-12k hade varit mer rimligt. Jag sitter kvar med min 38" UW ett bra tag till ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
  • 240 Hz

  • 480 Hz

  • Annan storlek

  • DisplayPort

  • Matt yta

  • USB

Finns säkert fler tänkbara anledningar.

Matt yta skulle jag betrakta som en nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Matt yta skulle jag betrakta som en nackdel.

Jag med. Kommer endast överväga dessa nya 4K/240 Hz:are som har glossy.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

18 000 kr är för dyrt då Alienware har en motsvarande (AW3225QF) för runt 13 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Kan finnas flera skäl. Vad vet jag, men den här skärmen är anpassad till att användas med dator. T ex kan den har lång garanti för burn-in (som är ett stort problem för oled).

Är det verkligen ett stort problem numera? Jag har använt min OLED55BX i tre år med säkert runt tio timmars användning per dag som en datorskärm och jag har inte sett minsta antydan till inbränning.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Är denna jag väntat på, men priset.. Aj.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Edvin1:

Matt yta skulle jag betrakta som en nackdel.

Ja, men det gör inte alla, och därför platsar det på listan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Denna Iite större 34-38-40, kanske även 1440p@360 sen kan man inte begära mer de närmaste åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Hm varför köpa denna när man kan få 42"C3 för 9700 kr?

För 42" är för stort på skrivbordet. Gör ont i nacken.

Permalänk
Medlem

Dåligt att förstöra en oled med matt skärm.

Permalänk
Medlem

Matt! Helt underbart om man vill använda den för hemmakontoret.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av nevada:

Inga direkta superrelevanta anledningar förutom storleken då.

Kanske inte för dig, men det är nog väldigt många som vill ha en skärm med OLED responstider, 4k 240hz, och sen 480hz(!!!) när man ska spela spel.

Det är ju en skärm som är bland de bästa för produktivitet och mediekonsumtion(4k och OLED), samtidigt som den är bland de bästa för e-sport också.

Denna lär ju vara en av de största nyheterna sedan OLED 240hz kom. Textproblemen lär vara minimerade i och med 4k och 480hz är det inte många skärmar som slår, och de som gör det kostar lika mycket och är värdelösa på allt utom e-sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Matt! Helt underbart om man vill använda den för hemmakontoret.

Om man inte ens vill ha blank i hemmakontoret, när vill man ha det då?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alastor Moody:

18 000 kr är för dyrt då Alienware har en motsvarande (AW3225QF) för runt 13 500 kr.

Alienware hade nog fått mina pengar om det inte vore för att den var välvd.

Permalänk
Viking

Borde varit 27” så att 1920x1080 inte ser allt för dåligt ut.
Men då kanske den kommande QHD 480Hz är bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Alienware hade nog fått mina pengar om det inte vore för att den var välvd.

Man kan ju tycka att ett så stort bolag borde kunna erbjuda en variant utan krökning också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om man inte ens vill ha blank i hemmakontoret, när vill man ha det då?

Aldrig.

Permalänk
Medlem

Dyrare än jag förväntade mig. Tycks ju inte ens ha nån KVM switch inbyggd? Tycker för det priset borde det vara mera bells n whistles, gärna också USB-C med PD 100W support exempelvis.

Vad sker om man kopplar månne trådlöst tangentbord och mus till skärmen och har både jobblaptopen och hemmadatorn samtidigt kopplade? Har vant mig med Gigabyte skärmen KVM switch då man får smidigt bytt mellan hemma och jobblaptopen.

För övrigt förstår jag inte denna hysteri mellan matt och blankt. Jag har fönster nära skärmarna som jag tittar ut då och då (trevligt att få fokusera blicken på annat emellanåt) och dessutom bias lighting bakom skärmarna (en bordsalampa och 2st philips play bars som matchar färgerna på skärmen, sitter aldrig i ett mörkt rum). Skulle va ytterst störande med blank yta och vill inte placera om, datorn ska va där den är och väljer skärmen därefter (och inte tvärtom). Visst placeringen gör att det stör litegrann dagtid speciellt vid solsken (som är relativt få dagar men ändå), alla skärmar har haft matt ytbehandling, klart det blir ändå uppgradering att gå från matt IPS till matt OLED och allra flesta har använt matta IPS skärmar tidigare före dessa OLED skärmar börjar dyka upp, så därav har jag lite svårt att man nu mittiallt gör så stor sak av det, det finns ju behov för både ock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Priset gör ont, samma med DSC-krav, det finns ju moderna kontakter (DP2) som klarar signalen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Är det verkligen ett stort problem numera? Jag har använt min OLED55BX i tre år med säkert runt tio timmars användning per dag som en datorskärm och jag har inte sett minsta antydan till inbränning.

Jag vet faktiskt inte. Men med skärmen har du garati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag vet faktiskt inte. Men med skärmen har du garati.

Det har man på tvn också.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Den verkar inte ha fått så bra betyg om man kollar på bilden i artikeln. Undrar om det är såna där recensioner där man ger en tvåa i betyg för att lådan den kommer i är brun?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.