Skrivet av Vapo:
Jodå. Så vilken OLED-panels pixelstruktur rekommenderar du för spel, eller vad är ditt argument för köp?
Jag har inte grävt ner mig i den info som finns fullt ut i de här senaste skärmarna som släpps nu för att ge rekommendationer, och jag ser inte riktigt heller varför jag skulle behöva göra det?
Mitt argument är bara att de är skilda produkter med skilda egenskaper.
Exempel:
- WOLED är en mognare mer utprovad teknik som potentiellt gör att de har färre barnsjukdomar och potentiellt kan hantera panelslitage bättre.
- WOLED med sin vita subpixel kan nå aningens högre ljusstyrka i rent vitt, men tappar istället möjligheten att producera lika djupa färger i ljusa scener som QD-OLED.
https://tftcentral.co.uk/articles/exploring-oled-brightness-i...
(här ligger överlag fördelen hos QD-OLED - speciellt som färgerna filtreras på ett ganska ineffektivt sätt på WOLED paneler)
- WOLED:s pixelstruktur har fram till nu varit RWBG, vilket funkar dåligt med truetype om man är intresserad av text, och kan ge artefakter även i andra sammanhang vill jag minnas. Det ska börja komma paneler med RGWB om jag minns rätt vilket bör göra att truetype funkar bättre då åtminstone RGB ligger i rätt ordning, men jag minns inte om de här 32 tummarna som släpps nu har den panelen eller inte.
- QD-OLED har istället en rätt udda triangulär subpixel struktur som också funkar dåligt med truetype för text, samt kan orsaka artefakter längs raka kanter tex. Det har till och med uppmärksammats här på swec när paneltypen var ny:
https://www.sweclockers.com/nyhet/33962-alienwares-qd-oled-sp...
Man får välja sitt gift helt enkelt
(Ju högre upplösning, desto mindre lär problemet bli framöver...)
- De mindre WOLED datorskärmar som dykt upp verkar generellt ha matt coating (rätta mig om det finns undantag ) vilket gör vissa nöjda och vissa skogstokiga... Matt coating brukar ge viss "graininess" plus att om ljus hamnar på panelen så kan den diffuseras ut över större delar av panelen och påverka upplevd kontrast... (WOLED TV-skärmar har dock generellt glossy coating)
- QD-OLED har glossy coating MEN den är inte speciellt effektiv (då den saknar polariser) utan suger upp ljus och diffuserar ut den över panelen iallafall.
Enligt den här artikeln så vinner till och med WOLED:s matta coating över QD-OLED:s glossy när det gäller svärtanivåer i ljusare rum:
https://tftcentral.co.uk/articles/the-oled-black-depth-lie-wh...
... har jag lyckas övertyga minsta lilla att de inte är "samma sak" även om de båda bygger bygger på någon form av OLED teknik?
Skrivet av Vapo:
Förklara varför det är missvisande att stoppa W-OLED och QD-OLED i en och samma påse av stora, högupplösta och snabba skärmar?
Nu är jag petig, men du stoppade inte båda i samma påse, du tog bara ena och stoppade i påsen...
(Jag tycker mitt tidigare exempel var ganska bra: om någon frågar efter var man kan köpa tex senaste Sapphire 7900XTX kortet, är den mest logiska responsen att rekommendera alla RTX4080 kort istället?)
Utöver det, se min förklaring ovan...
Och jag ska vara rak: jag tycker du överdriver lite i hur du spetsar det här.
Någon frågade om exakt just den här skärmen hos svenska återförsäljare och du länkade till andra produkter av annat märke med annan panelteknik.
Donnerstal (och jag) reagerade på ett hyfsat respektfullt sätt men du verkar ha väldigt svårt att släppa det.
Kan vi göra det nu?