Skapa hemsida så billigt som möjligt

Permalänk
Medlem

Skapa hemsida så billigt som möjligt

Finns det ett enkelt sätt att skapa en hemsida gratis och ha den online så billigt som möjligt? Jag ska starta eget och på hemsidan ska man kunna boka sig på olika aktiviteter.
Någon som har en bra lösning?

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Finns det ett enkelt sätt att skapa en hemsida gratis och ha den online så billigt som möjligt? Jag ska starta eget och på hemsidan ska man kunna boka sig på olika aktiviteter.
Någon som har en bra lösning?

Om du inte kan programmera själv kommer detta aldrig vara gratis och riskfritt samtidigt. Å andra sidan är det väl kanske ingen superbra affärsidé om den inte tål att reklam och bokning kostar något.

Är du helt nybörjare på webben och du faktiskt tror att firman kan bli något rekommenderar jag dig att kolla på att sätta upp en webbsida med de funktioner du behöver i Squarespace. Det är gratis att prova i en månad eller tills du är nöjd och publicerar sidan, vilket som nu inträffar först. På det sättet blir du inte beroende av andra för att hålla din sida uppdaterad.
(Min fru driver webbshop via dem och hon klarar det helt på egen hand. Hon är visserligen smart men inte en driftstekniker eller utvecklare. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du inte kan programmera själv kommer detta aldrig vara gratis och riskfritt samtidigt. Å andra sidan är det väl kanske ingen superbra affärsidé om den inte tål att reklam och bokning kostar något.

Är du helt nybörjare på webben och du faktiskt tror att firman kan bli något rekommenderar jag dig att kolla på att sätta upp en webbsida med de funktioner du behöver i Squarespace. Det är gratis att prova i en månad eller tills du är nöjd och publicerar sidan, vilket som nu inträffar först. På det sättet blir du inte beroende av andra för att hålla din sida uppdaterad.
(Min fru driver webbshop via dem och hon klarar det helt på egen hand. Hon är visserligen smart men inte en driftstekniker eller utvecklare. )

Vad är det som blir risken tycker du? Jag har bra datorkunskaper men inte i programmering.
Jag ska kika på Squarespace iaf!
Det blir mer hobbyverksamhet i början för att se om det ens finns intresse. Jag vill inte spendera en massa pengar på något som kanske inte fungerar.

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Vad är det som blir risken tycker du? Jag har bra datorkunskaper men inte i programmering.
Jag ska kika på Squarespace iaf!
Det blir mer hobbyverksamhet i början för att se om det ens finns intresse. Jag vill inte spendera en massa pengar på något som kanske inte fungerar.

Risken att gå till första bästa person som erbjuder sig att ge dig en site gratis är att du troligen får vad du betalar för. Om du istället går till någon som handknackar sidor får du betydligt mindre än du betalar för. Att låta ditt första utvecklarprojekt vara en site du tjänar ditt levebröd på är optimistiskt i överkant. En webbtjänst med trafikbaserad debitering är billig tills någon DDoS:ar dig. Kvarstår då att betala någon välrenommerad tjänst tills du är redo att återbesöka frågan. 🙂

Permalänk
Medlem

Kör en vettig hemsidebyggare likt squarespace som du fått förslag på. Det kommer gå snabbt och du kommer få en sida som ser bra ut. Finns garanterat vettig färdig layout för just bokningar osv.

Lycka till!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

wordpress, squarespace etc

Annars får du väl lära dig att programmera själv, men det är ju en del för att få saker och ting säkert

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Finns det ett enkelt sätt att skapa en hemsida gratis och ha den online så billigt som möjligt? Jag ska starta eget och på hemsidan ska man kunna boka sig på olika aktiviteter.
Någon som har en bra lösning?

1. Öppna ett konto hos ett webbhotell > Installera Wordpress > Köp eller hitta ett gratis tema samt plugins > läs på mer om hur allt fungerar.

2. Squarespace

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tack!
Om man vill att hemsidan dyker upp på google kostar det pengar? Hittar inget exakt svar på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Tack!
Om man vill att hemsidan dyker upp på google kostar det pengar? Hittar inget exakt svar på nätet.

Om du googlar "Search engine optimization" så kan du läsa lite om vad man kan göra. Det går göra sajten så den kommer relativt högt upp på sökningar utan att det kostar något men du kommer aldrig högre än de som betalar för det. Vill du vara säker på komma upp på första sidan så är det betala för det som gäller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Tack!
Om man vill att hemsidan dyker upp på google kostar det pengar? Hittar inget exakt svar på nätet.

Tjo! Har du kikat på din marknad i det du vill starta eget inom så att det finns ett segment att slå sig in på? Att komma högst upp i sökresultat är meningslöst om det inte finns tillräcklig stor andel som söker på exakt det du erbjuder och som är beredda att lägga slantar på det. En tanke bara!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Tjo! Har du kikat på din marknad i det du vill starta eget inom så att det finns ett segment att slå sig in på? Att komma högst upp i sökresultat är meningslöst om det inte finns tillräcklig stor andel som söker på exakt det du erbjuder och som är beredda att lägga slantar på det. En tanke bara!

Mvh,
WKL.

Jag har gjort en testsida och den hittas inte på google, inte ens när jag söker specifikt efter den. Den är online men går inte att googla fram. Jag behöver inte ha den högst upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag har gjort en testsida och den hittas inte på google, inte ens när jag söker specifikt efter den. Den är online men går inte att googla fram. Jag behöver inte ha den högst upp.

https://support.google.com/webmasters/answer/7474347?hl=sv

https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag har gjort en testsida och den hittas inte på google, inte ens när jag söker specifikt efter den. Den är online men går inte att googla fram. Jag behöver inte ha den högst upp.

Tänk på att sidan måste vara inlänkad nånstans ifrån, alternativt att du använder t.ex. Google Maps på sidan, eller att du manuellt lägger till den för att indexeras.
Google måste ju på nått sätt veta att sidan finns, annars kan den inte indexeras.

Visa signatur

...

Permalänk

Vad tänker du dig för omfattning på hemsidan? Ifall du har en design färdig kanske ja skulle kunna hjälpa med programmerings biten och deploya till typ vercel vilket gör det 100% gratis.

Kontakta gärna via PM så kan vi kolla på det.

Permalänk
Medlem

Hostar en sida och köpt domän via simply.com.
Sedan äger jag nog 10 till domännamn köpta från godaddy.

Hos godaddy har vi dock inte någon hemsida, men kör lite databaser för våra appar.

Kan rekommendera båda.

Mer funktionalitet på godaddy då dom kör CPANEL.

Men Simply räcker gott!
Kör wordpress, välj en mall & kör på!

Skall inte ljuga, visst wordpress är enkelt. Men för en helt nybörjare så krävs det ett visst antal timmars lärande & klickande för att förstå hur det fungerar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hostar en sida och köpt domän via simply.com.
Sedan äger jag nog 10 till domännamn köpta från godaddy.

GoDaddy är oseriösa som bara den, undvik dem. Välj någon seriös aktör som Namecheap, Porkbun eller Cloudflare.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

En statisk websida hostar du billigast och enklast som en statisk site på AWS S3. Kostar inte många ören.

Dock kommer du inte kunna ha dynamisk funktionalitet som att boka aktiviteter. Men troligtvis finns det existerande tjänster som tillhandahåller sådan funktion som du kan lägga in på din statiska sida via iframes eller javascript.

Om du mest vill testa vattnet för att se om det finns något kundintresse är nog detta billigast i både tid och pengar.

Upptäcker du att det finns intresse kan du ju senare bygga något mer avancerat.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

https://bokamera.se/

En del av Visma, känns som att det kan vara en bra start för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

GoDaddy är oseriösa som bara den, undvik dem. Välj någon seriös aktör som Namecheap, Porkbun eller Cloudflare.

öh? hur då?

Haft dom sedan 2016. Inga problem med något.
Och då har vi runt 10 domäner, + hosting för vissa.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

öh? hur då?

Haft dom sedan 2016. Inga problem med något.
Och då har vi runt 10 domäner, + hosting för vissa.

De höjer priset på domäner du söker på, de kan helt utan anledning höja priset, vad jag förstår så är de dyra, de har dålig support, de har vägrat flytta domäner m.m. Det finns hur många berättelser som helst om dåliga upplevelser med GoDaddy.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De höjer priset på domäner du söker på, de kan helt utan anledning höja priset, vad jag förstår så är de dyra, de har dålig support, de har vägrat flytta domäner m.m. Det finns hur många berättelser som helst om dåliga upplevelser med GoDaddy.

Okej inget jag kan skriva under på.
Finns garanterat dåliga omdömen om vilka hosting/köpa domän-sidor, vilka man än väljer.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Okej inget jag kan skriva under på.
Finns garanterat dåliga omdömen om vilka hosting/köpa domän-sidor, vilka man än väljer.

OK, jag fattar, du använder GoDaddy och vill inte höra att de är dåliga. Men frågar du om dem på något forum om webbutveckling kommer du att bli rekommenderad att undvika dem. Och för alla andra som läser den här tråden: Undvik GoDaddy och välj en seriös aktör.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, jag fattar, du använder GoDaddy och vill inte höra att de är dåliga. Men frågar du om dem på något forum om webbutveckling kommer du att bli rekommenderad att undvika dem. Och för alla andra som läser den här tråden: Undvik GoDaddy och välj en seriös aktör.

Godaddy bland annat...
Okej så du har ingen egen uppfattning eller åsikter mer än att gå på vad andra sagt?
Jag som flitig användare av godaddy, har aldrig haft ett enda problem under 8 år.

Vi har vår företagssida hostad hos godaddy, flertalet databaser som skriv & läses från 24/7.

Kan du komma med något, varför dom är dåliga?
Priserna har varit snarlikt alla andra konkurrenter. Inget jag någonsin reagerat på.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070