Apples nedlagda bil drevs av superkrets – ”som fyra M2 Ultra i ett”

Permalänk
Melding Plague

Apples nedlagda bil drevs av superkrets – ”som fyra M2 Ultra i ett”

Apple utvecklade enligt Bloomberg en riktig monsterprocessor till sitt nu nedlagda bilprojekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att projektet lades ned, hade vart spännande att se vad de kunnat åstadkomma på bilfronten.

Permalänk
Medlem

Fyra ultra i ett? Hade hellre sett fyra separa ultra som gör samma sak för total redundans. Om inte alla fyra tar samma beslut så ska man inte lite på svaret kanske.

Tänker regeln vid småvilt på väg. Har du hög hastighet och det är mindre än en älg så bör man köra över djuret istället för att väja (och troligen crasha eller skapa olycka). Fast först ska du se vad det är för djur så det inte är pälsbeklädda barn på vintern... Nä, har svårt att se AI på allmän väg på många år.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fyra ultra i ett? Hade hellre sett fyra separa ultra som gör samma sak för total redundans. Om inte alla fyra tar samma beslut så ska man inte lite på svaret kanske.

Tänker regeln vid småvilt på väg. Har du hög hastighet och det är mindre än en älg så bör man köra över djuret istället för att väja (och troligen crasha eller skapa olycka). Fast först ska du se vad det är för djur så det inte är pälsbeklädda barn på vintern... Nä, har svårt att se AI på allmän väg på många år.

En skillnad med AI är att den blir bättre och bättre och lär sig av sina misstag; detsamma gäller inte en människa utan snarare börjar vi som dåliga förare, blir bättre förare för att nångång toppa och därefter bli sämre och sämre förare men ändå fortsätter att kör och får köra bil i många år. Därtill så är det bara just du (och eventuellt passagerare) som lär sig något av din färd/olycka/situation, medan en AI är det ju samtliga bilar som lär sig av samtliga bilars erfarenheter.

Vi är väl inte där riktigt än, men med tanke på hur ruttet urusla och oberäkneliga förare är så längtar jag till det blir mer å mer standard med AI förare och slutligen (och det är bara en tidsfråga) att det blir förbjudet för människor att köra bil på allmän väg själva.

Permalänk
Medlem

Den verkliga orsaken till att Apple la ner bilprojektet har nu läckt.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

En skillnad med AI är att den blir bättre och bättre och lär sig av sina misstag; detsamma gäller inte en människa utan snarare börjar vi som dåliga förare, blir bättre förare för att nångång toppa och därefter bli sämre och sämre förare men ändå fortsätter att kör och får köra bil i många år. Därtill så är det bara just du (och eventuellt passagerare) som lär sig något av din färd/olycka/situation, medan en AI är det ju samtliga bilar som lär sig av samtliga bilars erfarenheter.

Vi är väl inte där riktigt än, men med tanke på hur ruttet urusla och oberäkneliga förare är så längtar jag till det blir mer å mer standard med AI förare och slutligen (och det är bara en tidsfråga) att det blir förbjudet för människor att köra bil på allmän väg själva.

Det här är ju drömmen för AI på väg. Två problemställningar de måste lösa (förutom, du vet, hela den där grejen med AI), är för det första att företag inte är utopiska: utvecklingen kommer att bromsas av att ingen kommer att dela med sig av sina modeller pro bono, utan alla aktörer kommer behöva betala svindyrt eller göra sina egna dödliga misstag tills just deras modell är bättre än en människa. Oavsett vilket innebär det antingen stagnation eller fördröjning.
Det andra problemet är säkerhet: de flesta företag och organisationer har tydligt demonstrerat att i valet mellan kortsiktig vinst och IT-säkerhet så vinner de snabba pengarna nästan varje gång. Kombinera detta med malware-terrorister som är beredda att kryptera IT-systemen på barnsjukhus redan idag, och gör det möjligt för dem att lamslå alla transporter av ett visst slag i ett land eller i hela världen, i en värld där det är olagligt eller tekniskt omöjligt att själv framföra fordon….

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

En skillnad med AI är att den blir bättre och bättre och lär sig av sina misstag; detsamma gäller inte en människa utan snarare börjar vi som dåliga förare, blir bättre förare för att nångång toppa och därefter bli sämre och sämre förare men ändå fortsätter att kör och får köra bil i många år. Därtill så är det bara just du (och eventuellt passagerare) som lär sig något av din färd/olycka/situation, medan en AI är det ju samtliga bilar som lär sig av samtliga bilars erfarenheter.

Vi är väl inte där riktigt än, men med tanke på hur ruttet urusla och oberäkneliga förare är så längtar jag till det blir mer å mer standard med AI förare och slutligen (och det är bara en tidsfråga) att det blir förbjudet för människor att köra bil på allmän väg själva.

Jag tror inte det lär inte hända om man inte modifierar vägnätet så det är skräddarsytt för självkörande fordon och ingen annan får komma i kontakt med nätet. Något som kommer kosta så ofantligt mycket mer än det är värt att jag tvivlar på att det någonsin sker. Bara se på hur vägar ser ut runtom i vårt och andra länder. Man måste helt enkelt minimera mängden variabler för att detta ska vara görbart. Kommer kosta tusentals miljarder gissningsvis. För bara Sverige.

Lägg till på det mängden redundans som behövs i ett självkörande system på en bil, något de saknar helt och biltillverkare verkar inte ens förstå att de behöver 3-4x av allt på bilen. Systemet får helt enkelt inte kunna sluta fungera vid oväntade händelser. Det ska vara toppmodern militärnivå och mer därtill på allt. Vi snackar att det behövs ett paradigmskifte på tekniken i nivå med övergången från VHS till Bluray innan bilar blir helt självkörande... Just nu ligger vi i VHS eran eller t.om innan det.

Var ett jäkla prat om självkörande bilar för några år sedan från alla biltillverkare och nu är det radiotystnad tycker jag som rätt insatt i bilvärlden. En väntad radiotystnad allt eftersom verkligheten kommer ikapp tillverkarna. Det är helt enkelt inte värt att ta risken tror jag. För det kommer ju bli tillverkarna som står som ansvariga om något händer, inte ägaren till bilen så länge de underhåller den efter anvisningarna från tillverkaren.

Låter man någon köra själv och själv stå till svars för vad man pysslar med slipper vi all denna huvudvärk jag nämnde ovan vilket är varför jag tror att det aldrig lär ske. Det är, och förblir en vill sci-fi dröm tror jag helt enkelt. Låter coolt för många, men i praktiken varför inte bara bygga om infrastrukturen från grunden så bilar inte ens behövs då?

Sen så...Bara för man strösslar ordet AI över allt så löser man helt enkelt inte magiskt problemen där. Det finns större och klart bredare problematik här som jag tycker många missar eller inte vill se.

...Mina två cents kring självkörande bilar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Lite tråkigt att projektet lades ned, hade vart spännande att se vad de kunnat åstadkomma på bilfronten.

Ja, typ att bestämma över användaren vilka vägar han/hon fick köra på och när. För användarens säkerhet och bekvämlighet såklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Lite tråkigt att projektet lades ned, hade vart spännande att se vad de kunnat åstadkomma på bilfronten.

Tim Apple-fail från början till slut. Han har varit bra på att pumpa Apples börskurs, men att faktiskt sköta företaget har varit katastrof. Sextrakasserier, takhopp, noll innovation på en mängd produkter (och speciellt då iphone), och ett flertal nedlagda projekt. Bilen är i särklass största floppen, med interna problem och stridigheter konstant under hela projekttiden.

Om personalen ligger i luven på varandra och inte drar jämt då är det ledningens fel. Man har fel folk på fel positioner, men inget blev bättre, det var rena cirkusen år ut och år in. Hundra miljarder stålares rätt i sjön, fan vilken besvikelse.

Sedan är det nog sannolikt att flera av de där M2 Ultrorna faktiskt var redundanta - att koppla ihop åtta Max i en följd hade varit mekaniskt komplicerat (och dyrt som fan och svårt - 10k anslutningar mellan varje chip, så mycket som kan gå fel), och även gett stolligt hög latens internt i processorn. Misstänker att varje Ultra i själva verket är som en egen processorsockel i en PC, och med något system likt Infinity Fabric etc som länkar samman processorerna. Om den kör 2x redundans eller 4x får vi väl aldrig veta misstänker jag...

@Wolfkin
Hahahaahaha!

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Jag tror inte det lär inte hända om man inte modifierar vägnätet så det är skräddarsytt för självkörande fordon och ingen annan får komma i kontakt med nätet. Något som kommer kosta så ofantligt mycket mer än det är värt att jag tvivlar på att det någonsin sker. Bara se på hur vägar ser ut runtom i vårt och andra länder. Man måste helt enkelt minimera mängden variabler för att detta ska vara görbart. Kommer kosta tusentals miljarder gissningsvis. För bara Sverige.

Lägg till på det mängden redundans som behövs i ett självkörande system på en bil, något de saknar helt och biltillverkare verkar inte ens förstå att de behöver 3-4x av allt på bilen. Systemet får helt enkelt inte kunna sluta fungera vid oväntade händelser. Det ska vara toppmodern militärnivå och mer därtill på allt. Vi snackar att det behövs ett paradigmskifte på tekniken i nivå med övergången från VHS till Bluray innan bilar blir helt självkörande... Just nu ligger vi i VHS eran eller t.om innan det.

Var ett jäkla prat om självkörande bilar för några år sedan från alla biltillverkare och nu är det radiotystnad tycker jag som rätt insatt i bilvärlden. En väntad radiotystnad allt eftersom verkligheten kommer ikapp tillverkarna. Det är helt enkelt inte värt att ta risken tror jag. För det kommer ju bli tillverkarna som står som ansvariga om något händer, inte ägaren till bilen så länge de underhåller den efter anvisningarna från tillverkaren.

Låter man någon köra själv och själv stå till svars för vad man pysslar med slipper vi all denna huvudvärk jag nämnde ovan vilket är varför jag tror att det aldrig lär ske. Det är, och förblir en vill sci-fi dröm tror jag helt enkelt. Låter coolt för många, men i praktiken varför inte bara bygga om infrastrukturen från grunden så bilar inte ens behövs då?

Sen så...Bara för man strösslar ordet AI över allt så löser man helt enkelt inte magiskt problemen där. Det finns större och klart bredare problematik här som jag tycker många missar eller inte vill se.

...Mina två cents kring självkörande bilar.

Precis detta. ”Verklig” AI skulle naturligtvis lösa en stor del av dina invändningar - inklusive ansvarsfrågan - men jag tror inte vi ens är nära att uppnå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

En skillnad med AI är att den blir bättre och bättre och lär sig av sina misstag; detsamma gäller inte en människa utan snarare börjar vi som dåliga förare, blir bättre förare för att nångång toppa och därefter bli sämre och sämre förare men ändå fortsätter att kör och får köra bil i många år. Därtill så är det bara just du (och eventuellt passagerare) som lär sig något av din färd/olycka/situation, medan en AI är det ju samtliga bilar som lär sig av samtliga bilars erfarenheter.

Vi är väl inte där riktigt än, men med tanke på hur ruttet urusla och oberäkneliga förare är så längtar jag till det blir mer å mer standard med AI förare och slutligen (och det är bara en tidsfråga) att det blir förbjudet för människor att köra bil på allmän väg själva.

Bra poäng där med att AIn lär sig av sina misstag och kommer ihåg det kollektivt. Brukar i vanliga fall vara på din sida i debatten med samma tankar (t.ex att kraven på en mänsklig läkare är 75% rätt diagnos, dvs de har fel var fjärde gång (gäller specifikt tyda röntgenplåtar) men en dator förväntas vara felfri och aldrig göra fel diagnos)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

En skillnad med AI är att den blir bättre och bättre och lär sig av sina misstag; detsamma gäller inte en människa utan snarare börjar vi som dåliga förare, blir bättre förare för att nångång toppa och därefter bli sämre och sämre förare men ändå fortsätter att kör och får köra bil i många år. Därtill så är det bara just du (och eventuellt passagerare) som lär sig något av din färd/olycka/situation, medan en AI är det ju samtliga bilar som lär sig av samtliga bilars erfarenheter.

Vi är väl inte där riktigt än, men med tanke på hur ruttet urusla och oberäkneliga förare är så längtar jag till det blir mer å mer standard med AI förare och slutligen (och det är bara en tidsfråga) att det blir förbjudet för människor att köra bil på allmän väg själva.

Du lär få vänta tills du dör på en lag som förbjuder människor att köra bil.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Bra poäng där med att AIn lär sig av sina misstag och kommer ihåg det kollektivt. Brukar i vanliga fall vara på din sida i debatten med samma tankar (t.ex att kraven på en mänsklig läkare är 75% rätt diagnos, dvs de har fel var fjärde gång (gäller specifikt tyda röntgenplåtar) men en dator förväntas vara felfri och aldrig göra fel diagnos)

Det är ju det som är hela poängen med AI som ersättare för människor i viktiga situationer: om AI kan ha en dålig dag eller bli arg eller få panik eller glömma tidigare inlärd kunskap har du ju ingen fördel jämfört med att låta våtvaran bara fortsätta göra sitt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att bilarna kommunicerar med varandra, inom säg 50-100 meter för t.ex. bromsvarning, filbyten, kövarning och förarens uppmärksamhet (ögon-analys) etc. Bilarna borde kunna prata med varandra precis som vi styr lampor, fast mer dynamiskt utan registrering. Avståndet får man med signalstyrkan, liknande system finns i affärer där man följer kundernas telefoner och lär sig rörelsemönster. Men allt det här verkar ha glömts bort när AI-altaret bars in.

Permalänk
Medlem

Mediasvängen väntar på att apple ska komma ut med riktig kraftfull hårdvara (på årsbasis) för att göra livet enklare och de utvecklar en Quad Ultra för en biljävel? haha...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju det som är hela poängen med AI som ersättare för människor i viktiga situationer: om AI kan ha en dålig dag eller bli arg eller få panik eller glömma tidigare inlärd kunskap har du ju ingen fördel jämfört med att låta våtvaran bara fortsätta göra sitt.

Ja, AIn måste vara bättre, men att kräva perfektion och inga misstag är bara dumt. AI:s världen över kommer begå misstag som leder till människors död. Och sen brakar moraldebatten loss. Ska bli spännande.

Sen när moralpredikarna har hållit låda nåt år så blir det likt förbannat det billigaste alternativet som vinner.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Lite tråkigt att projektet lades ned, hade vart spännande att se vad de kunnat åstadkomma på bilfronten.

Det är en otroligt mycket större utmaning att konstruera ett fordon än en mobiltelefon. Apple fick lära sig det den hårda vägen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zemlan:

Jag tror inte det lär inte hända om man inte modifierar vägnätet så det är skräddarsytt för självkörande fordon och ingen annan får komma i kontakt med nätet. Något som kommer kosta så ofantligt mycket mer än det är värt att jag tvivlar på att det någonsin sker. Bara se på hur vägar ser ut runtom i vårt och andra länder. Man måste helt enkelt minimera mängden variabler för att detta ska vara görbart. Kommer kosta tusentals miljarder gissningsvis. För bara Sverige.
[...]

Just biten kring ekonomi är bara en tidsfråga skulle jag säga.

Infrastruktur är nästan en levande varelse i sig, behöver inte kolla längre än kommunikationsnät och utvecklingen kring det genom åren. Eller den utmaning Sverige och övriga EU-länder står inför gällande VA-nätet, där merparten av bland annat Sverige behöver renovera och lägga om sina kommunala ledningar. I den takten det görs idag kommer det ta över 150 år att slutställa något som skulle gjorts för över 30 år sedan redan.

En stor anledning att VA-taxan höjs på många ställen i landet bottnar i just den eftersläpning som blivit, där förnyelse av ledningsnät för vatten och avlopp måste ske snarast. Det är inte bara en fråga om praktikalitet ur ett underhållsperspektiv, utan en stor miljöfråga. Nya föreskrifter och lagar kommer på löpande band, med hårdare krav och regelvärk. Pengar måste till för både material och personal att påskynda processen.

Om man skulle lyfta detta till frågan om el- och självkörande bilar samt vägar överlag, då ser jag det som en naturlig utveckling över tid att infrastrukturen kring vägar kommer läggas om från grunden. Det kommer en brytpunkt där det inte längre är hållbart med fordon som drivs på fossila bränslen och direkt mänskliga förare (lagstiftning, svindlande naturresurser, miljöpåverkan o.s.v.) — när den brytpunkten nås är det bara att lösa medlen som behövs för att driva samhället framåt.

Nu kanske vi inte får uppleva detta under vår livstid. Men jag ser t.ex. inte svensson sätta sig bakom ratten i sin "Volvo XC2600" år 2150 för att rulla ned till ICA Super Mega Market. Utan antingen kommer dessa saker skötas av självkörande leveransbilar eller att den personliga bilen i fråga har en självkörande förmåga – personliga taxi-bilar som är förarlösa, där bilarna kan kommunicera med varandra på global skala för att optimera trafiklöden och dylikt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad för processorer det satt iden är nog ungefär det minst intressanta av dess hårdvaruspec skulle jag säga

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag skulle hellre se att bilarna kommunicerar med varandra, inom säg 50-100 meter för t.ex. bromsvarning, filbyten, kövarning och förarens uppmärksamhet (ögon-analys) etc. Bilarna borde kunna prata med varandra precis som vi styr lampor, fast mer dynamiskt utan registrering. Avståndet får man med signalstyrkan, liknande system finns i affärer där man följer kundernas telefoner och lär sig rörelsemönster. Men allt det här verkar ha glömts bort när AI-altaret bars in.

Många bilar kommunicerar med varandra idag. Men vad jag vet så är det bara inom sin egen sfär. VW med VW och Volvo med Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Du lär få vänta tills du dör på en lag som förbjuder människor att köra bil.

Det tvivlar jag starkt på, tvärtom kommer det gå väldigt fort när väl 100% riktigt självkörande bilar börjar komma. Då kommer det sannolikt bli krav på att alla nya bilar måste ha den tekniken inom 5år och därefter är det bara en 5-10år till innan det blir tal på det. När en majoritet av bilarna (60-75%+) har den tekniken och den fungerar så kommer det bli att man måste söka om dispans som är giltlig ett par år för att få köra manuellt (primärt för dem som inte har råd att skaffa en bil med sån teknik) och när sedan 90%+ av bilarna har den tekniken så kommer vanligt folk inte få köra själva annat än på inhängnade områden. och det kommer bli underbart! Mindre köer, högre hastigheter, kunna sova eller titta på film i bilen, oändligt mycket färre olyckor.

Permalänk
Medlem

I debatten om självkörande bilar kan det vara intressant att fundera på hur man löser alla småvägar.
Lite siffror från Wikipedia : Statliga vägar 98 000 km, Kommunala vägar 43 000 km, Enskilda vägar med statsbidrag 74 000 km, Enskilda vägar 430 000 km.
Många små by-vägar tror jag AI:n får svårt med.

Permalänk
Medlem

M2 ultra är väl uppskattad att vara ungefär 1100mm2, så ett fyrpack är ca 4500mm2

Nvidias stora chip på 800mm2 brukar vara svåra att tillverka, så det låter helt galet stort att göra sådana monster utan bekymmer

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ja, AIn måste vara bättre, men att kräva perfektion och inga misstag är bara dumt. AI:s världen över kommer begå misstag som leder till människors död. Och sen brakar moraldebatten loss. Ska bli spännande.

Sen när moralpredikarna har hållit låda nåt år så blir det likt förbannat det billigaste alternativet som vinner.

Det som behöver hända tekniskt är att du kan påvisa en klar fördel jämfört med om du låter en genomsnittlig köttsäck med tänder göra samma sak.
Det som behöver hända psykologiskt är att även de 70% som tycker sig vara bättre än genomsnittet inte ser AI orsaka olyckor som hade kunnat undvikas av någon som är bra på vad de gör. Någon som dör för att de får en asteroid igenom vindrutan är sannolikt ingen fara, men om en självkörande bil inte uppfattar en mötande lastbil vid vänstersväng så har du förstört teknologins rykte för lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det tvivlar jag starkt på, tvärtom kommer det gå väldigt fort när väl 100% riktigt självkörande bilar börjar komma. Då kommer det sannolikt bli krav på att alla nya bilar måste ha den tekniken inom 5år och därefter är det bara en 5-10år till innan det blir tal på det. När en majoritet av bilarna (60-75%+) har den tekniken och den fungerar så kommer det bli att man måste söka om dispans som är giltlig ett par år för att få köra manuellt (primärt för dem som inte har råd att skaffa en bil med sån teknik) och när sedan 90%+ av bilarna har den tekniken så kommer vanligt folk inte få köra själva annat än på inhängnade områden. och det kommer bli underbart! Mindre köer, högre hastigheter, kunna sova eller titta på film i bilen, oändligt mycket färre olyckor.

Din teori har så många brister att jag inte vet var jag ska börja. Med det sagt, det kommer aldrig hända att människor inte får transportera sig själva. Det bryter mot grundläggande personliga friheter på alla plan.

Vill du sova medan du transporterar dig, åk kollektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Din teori har så många brister att jag inte vet var jag ska börja.

Klassiska "Du har så mycket fel, men jag kommer inte nämna en enda sak utan bara påstå att allt du säger är fel".

Citat:

Med det sagt, det kommer aldrig hända att människor inte får transportera sig själva. Det bryter mot grundläggande personliga friheter på alla plan.

Var nånstans säger jag att man inte får transportera sig själv? Det är fritt fram att gå, eller cykla, eller åka längdskidor eller rollerblades för den delen. Du får också åka i en självkörande bil precis vart du vill. Det är bara att du själv inte får föra fram fordonet på vägar då du utgör sån väldigt stor risk att skada både dig själv och framförallt andra. Ännu mer så när alla andra bilar är självkörande och kommunicerar med ljusets hastighet med varandra och kör i mycket högre hastigheter än vad du kan klara av.
Får du köra en traktor på motorväg? Eller ett LGF fordon? Nej det får du inte. Du får inte heller flyga ett flygplan, utan väldigt väldigt mycket kontrollorgan som möjligtvis tillåter dig göra det, och det är primärt för att det är (relativt) få flygplan jämfört med hur mycket yta det finns att flyga på. Det finns "oändligt" mycket mindre väg att köra på i jämförelse. Du får heller inte köra en pansarvagn på vägen, eller ett stort lastfartyg in i godtycklig hamn. Allt handlar om kontroll (och säkerhet) samt hur mycket nytta (din förmåga att själv få köra på en väg) väger upp mot andra personers säkerhet och nytta. Du kommer vara i vägen. Du kommer vara en stor fara. Så nej, du kommer inte få köra din bil själv i framtiden (förutom på inhängnande områden, som sagt).

Därtill har de ju redan börjat med att förbjuda icke-elbilar i centrum av städer och mer kommer det bli, hur går det ihop med ditt "Åhmen kommer aldrig hända att man inte får transportera sig själv".

Trams och åter trams. Du har fel och det är självklart att så här kommer att ske, relativt kort efter helt självkörande bilar kommer (när DE kommer å andra sidan återstår att se).

Permalänk
Medlem
Citat:

"Apples nedlagda bil drevs av superkrets".

Så kraftig systemkrets att bilen inte ens behövde drivas av en separat elmotor?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tldr; Gött att vi slapp en Crapple-bil och att enbart ha AI för att framföra bilar kan på riktigt dra åt fanders.
En riktig bil ska köras

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det tvivlar jag starkt på, tvärtom kommer det gå väldigt fort när väl 100% riktigt självkörande bilar börjar komma. Då kommer det sannolikt bli krav på att alla nya bilar måste ha den tekniken inom 5år och därefter är det bara en 5-10år till innan det blir tal på det. När en majoritet av bilarna (60-75%+) har den tekniken och den fungerar så kommer det bli att man måste söka om dispans som är giltlig ett par år för att få köra manuellt (primärt för dem som inte har råd att skaffa en bil med sån teknik) och när sedan 90%+ av bilarna har den tekniken så kommer vanligt folk inte få köra själva annat än på inhängnade områden. och det kommer bli underbart! Mindre köer, högre hastigheter, kunna sova eller titta på film i bilen, oändligt mycket färre olyckor.

Det är skillnad på vad som är tekniskt görbart och vad som kommer accepteras av samhället. Jag föreställer mig att en stor del som är 30+ skulle motsätta sig en sån lag och en majoritet av de som är 40+.

Det är väldigt många som associerar att köra bil med frihet.

Men jag ser som dig stora fördelar med att inte låta människor köra bil. Men jag tror inte på en implementation som du beskriver, den blir för dyr och skulle orsaka väldigt mycket administrativ börda. Att bara utreda hur en sån lag ska utformas i praktiken tror jag tar mer än 20 år eftersom det mer eller mindre helt orörd mark rättsligt.

(Och ja, jag uttrykte mig slarvigt i mitt första svar, det kanske kommer till någon form av lag under vår livstid. Men att se den situation du har en vision om lär inte ske)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Klassiska "Du har så mycket fel, men jag kommer inte nämna en enda sak utan bara påstå att allt du säger är fel".

Var nånstans säger jag att man inte får transportera sig själv? Det är fritt fram att gå, eller cykla, eller åka längdskidor eller rollerblades för den delen. Du får också åka i en självkörande bil precis vart du vill. Det är bara att du själv inte får föra fram fordonet på vägar då du utgör sån väldigt stor risk att skada både dig själv och framförallt andra. Ännu mer så när alla andra bilar är självkörande och kommunicerar med ljusets hastighet med varandra och kör i mycket högre hastigheter än vad du kan klara av.
Får du köra en traktor på motorväg? Eller ett LGF fordon? Nej det får du inte. Du får inte heller flyga ett flygplan, utan väldigt väldigt mycket kontrollorgan som möjligtvis tillåter dig göra det, och det är primärt för att det är (relativt) få flygplan jämfört med hur mycket yta det finns att flyga på. Det finns "oändligt" mycket mindre väg att köra på i jämförelse. Du får heller inte köra en pansarvagn på vägen, eller ett stort lastfartyg in i godtycklig hamn. Allt handlar om kontroll (och säkerhet) samt hur mycket nytta (din förmåga att själv få köra på en väg) väger upp mot andra personers säkerhet och nytta. Du kommer vara i vägen. Du kommer vara en stor fara. Så nej, du kommer inte få köra din bil själv i framtiden (förutom på inhängnande områden, som sagt).

Därtill har de ju redan börjat med att förbjuda icke-elbilar i centrum av städer och mer kommer det bli, hur går det ihop med ditt "Åhmen kommer aldrig hända att man inte får transportera sig själv".

Trams och åter trams. Du har fel och det är självklart att så här kommer att ske, relativt kort efter helt självkörande bilar kommer (när DE kommer å andra sidan återstår att se).

- En sådan regel skulle direkt göra ALLA icke-självkörande bilar värdelösa. Vansinne. Ekonomiskt, miljömässigt, administrativt vansinne.
- Förbjuda icke-elbilar är en jäkla skillnad mot att förbjuda att köra bil.
- Vägunderhåll, vägarna är inte byggda för dina fantasier om bilar som zippar fram vrålsnabbt medan du ligger och snarkar, skulle innebära en betydande upprustning av hela vägnätet. Ofantliga kostnader. Orimligt.

Jag kan fortsätta, men jag har bättre saker att lägga tid på.

Du lever i en fantasivärld helt frikopplad från verkligheten.