Stöd för flera användare till IPad?

Permalänk
Medlem

Stöd för flera användare till IPad?

Någon som vet när Stöd för flera användare till Ipad skulle tänkas komma? Vid nästa stora iOS uppdatering i höst kanske? Jag sitter med en IPad 8e gen är nöjd med den för det lilla jag använder men känner det skulle kunna vara schysst att uppdatera den snart så man kan ha BankID (snart uppfyller väl inte 8e gen kraven för BankID, eller så kommer minnet vara för lite för uppdatera iOS) och lite annat på den. Men det som ”irriterar” mig är just att Ipad inte har stöd för fler användare så att jag och tjejen skulle kunna ha olika konton, idag delar vi på den men som jag skrev ovan att om hon också skulle vilja lägga in BankID på iPad så går inte det då min redan är där, nu använder vi dock inte iPad super mycket men ibland och för de priser iPad ligger på idag ca 9000 och uppåt för en med 256gb modell så är det mycket pengar för att bara kunna ha ett använda konto. Tittar man på Android så är ju de mil längre fram när det kommer till utbud och priser på just surfplattor och framför allt stöd för fler användare. Så vad tror vi när/om kommer Apple att släppa stöd för det på IPad?

Permalänk
Medlem

Apple har bara gett möjlighet för flera användare på iPad för företag eller skolor.

Deras filosofi för konsumenten är att vi alla skall ha vars en.

Funktionen kom redan med iOS 9.3.

https://support.apple.com/sv-se/guide/deployment/dep9a34c2ba2...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wreixc:

Så vad tror vi när/om kommer Apple att släppa stöd för det på IPad?

Kanske om de släpper en iPad Duo, som kostar 75% mer än en vanlig iPad och då har stöd för två användare.

Permalänk

Varför BankID på surfplattan? Surfplattan är ju en typisk enhet som man delar med många ofta har man telefon i närheten med BankID? Förr i tiden kunde man ha flera bankId på samma enhet, det verkar de ha tagit bort.
Förutom att man delar surfplattorna så vet folk inte alltid var de är, det är inte som mobilen som de knappt kan gå till toaletten utan. Då bör man inte ha bankid på denna enhet om man ändå har det på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför BankID på surfplattan? Surfplattan är ju en typisk enhet som man delar med många ofta har man telefon i närheten med BankID? Förr i tiden kunde man ha flera bankId på samma enhet, det verkar de ha tagit bort.
Förutom att man delar surfplattorna så vet folk inte alltid var de är, det är inte som mobilen som de knappt kan gå till toaletten utan. Då bör man inte ha bankid på denna enhet om man ändå har det på mobilen.

Varför skulle man inte vilja ha bankid på surfplattan? Om man tappar mobilen eller den av någon anledning slutar fungera så är det väldigt skönt att ha ett fungerande bankid. Vi har för all del varsin ipad.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför skulle man inte vilja ha bankid på surfplattan? Om man tappar mobilen eller den av någon anledning slutar fungera så är det väldigt skönt att ha ett fungerande bankid. Vi har för all del varsin ipad.

Man kan använda säkerhetsdosan till detta och Bankid är något man bör använda restriktivt.
Jag har mängder med datorenheter, mobiler, surfplattor etc. Men endast en har mobilt bankid. Skulle den krångla har jag säkerhetsdosan. Skulle både säkerhetsdosan och mobilt bankid krånglar så går jag till banken.
Det sista har aldrig någonsin inträffat. Mer än att banken någon kort stund har haft strul så ingen inloggning genom någon bankid fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har mängder med datorenheter, mobiler, surfplattor etc. Men endast en har mobilt bankid. Skulle den krångla har jag säkerhetsdosan. Skulle både säkerhetsdosan och mobilt bankid krånglar så går jag till banken.

Tror du lever i ett parallellt universum!

Mobilt BankID FTW! Givetvis även på iPad här som backup 😊

Min bank erbjuder varken säkerhetsdosa eller har fysiskt bankkontor 😱

Permalänk
Medlem

Apple har väl aldrig indikerat att denna typ av lösning är på G så det tror jag inte kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan använda säkerhetsdosan till detta och Bankid är något man bör använda restriktivt.
Jag har mängder med datorenheter, mobiler, surfplattor etc. Men endast en har mobilt bankid. Skulle den krångla har jag säkerhetsdosan. Skulle både säkerhetsdosan och mobilt bankid krånglar så går jag till banken.
Det sista har aldrig någonsin inträffat. Mer än att banken någon kort stund har haft strul så ingen inloggning genom någon bankid fungerar.

Ok. Jag har problem att använda bankdosan när jag skall logga in på skatteverket eller godkänna köp med klarna t ex men bra att det verkar fungera för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför BankID på surfplattan? Surfplattan är ju en typisk enhet som man delar med många ofta har man telefon i närheten med BankID? Förr i tiden kunde man ha flera bankId på samma enhet, det verkar de ha tagit bort.
Förutom att man delar surfplattorna så vet folk inte alltid var de är, det är inte som mobilen som de knappt kan gå till toaletten utan. Då bör man inte ha bankid på denna enhet om man ändå har det på mobilen.

Om mobiltelefonen blir stulen, skärmen spräckt eller liknande så är de bra att ha BankID på surfplattan. Visst kan jag säkert använda ”bankdosa” men med den kan jag väl inte göra allt som jag kan med BankID.

Permalänk
Medlem

Känns surt att en IPad gen10 med 256gb ligger på 7K och att man sen kan hitta Android surfplatta ungefär likvärdig för 3000 och uppåt. Just nu har jag Apple TV, Apple Watch AirPods IPhone, IPad ja typ allt i deras eko system förutom MacBook. Men som sagt tycker att de börjar bli omotiverat att alla apples produkter är så dyra jämfört med android med samma prestanda typ. Sen har ju android fördelen att man kan ha fler användarkonton på samma enhet samt att det går att parkoppla 2 hörlurar om man är två som kollar samtidigt på paddan. När jag känner det är dags att byta ut AirPods, Apple Watch (haft dem ca 8 mån) så kanske de lutar åt att kika åt android hållet.

Permalänk
Skrivet av Wreixc:

Känns surt att en IPad gen10 med 256gb ligger på 7K och att man sen kan hitta Android surfplatta ungefär likvärdig för 3000 och uppåt. Just nu har jag Apple TV, Apple Watch AirPods IPhone, IPad ja typ allt i deras eko system förutom MacBook. Men som sagt tycker att de börjar bli omotiverat att alla apples produkter är så dyra jämfört med android med samma prestanda typ. Sen har ju android fördelen att man kan ha fler användarkonton på samma enhet samt att det går att parkoppla 2 hörlurar om man är två som kollar samtidigt på paddan. När jag känner det är dags att byta ut AirPods, Apple Watch (haft dem ca 8 mån) så kanske de lutar åt att kika åt android hållet.

Du får gärna tipsa om vad du hittat på Andoidsidan som är likvärdigt för en bråkdel av priset. Bra nog kanske vore en mer korrekt term?

Jag håller dock med om att det är synd att Apple inte har någon billig produkt i segmentet - men det är i väldigt stor utsträckning orsakat av kronans dåliga värde mot dollarn: de har alltid haft en modell som kostat från 400-500 dollar, så inräknat inflation har de faktiskt blivit billigare över tid.

Har aldrig testat själv men det går att dela ljud till flera hörlurspar från många Appleenheter med vissa begränsningar.