Dragons Dogma 2 Tråden

Permalänk
Medlem

Dragons Dogma 2 Tråden

Tja!

Fins ingen tråd om detta spel så skapar en för lite diskution. Någon som skall spela?

Ny trailer.

Man kan skapa sin karaktär pluss pawn redan nu.
https://store.steampowered.com/app/2674810/Dragons_Dogma_2_Ch...

Hemsida.
https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/

Skapade en Arisen och en Pawn , kommer väll skapa fler sen också

Man kan även rekrytera Officiella Pawns ifrån streamers om man vill det.
https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/officialpawn/

Arisen

Pawn

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gillade ettan och ser framemot detta. Var ett tag sen man spelade ett rejält action RPG, så det ska bli kul att få grotta ner sig i detta.

Permalänk
Medlem

Spelade nyligen igenom ettan och gillade det verkligen. Så jag ska med största sannolikhet skaffa detta också. Men det blir efter releasen. Jag vill se vad bl.a. Digital Foundry har att säga om PC versionen. Vill veta om spelet kommer att flyta bra på min burk och om det har några tekniska problem vid släpp o.s.v.

Permalänk
Medlem

Om man skall spela på PS5 så är spelet uncappat och kommer vara runt 30FPS, kommer själv spela på PC hoppas att det är bra optimerat.

SYSTEM REQUIREMENTS
MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: Intel Core i5 10600 / AMD Ryzen 5 3600
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon RX 5500 XT with 8GB VRAM
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Additional Notes: Estimated performance: 1080p/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing.

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: Intel Core i7-10700 / AMD Ryzen 5 3600X
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce RTX 2080 / AMD Radeon RX 6700
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Additional Notes: Estimated performance: 2160i/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om man skall spela på PS5 så är spelet uncappat och kommer vara runt 30FPS, kommer själv spela på PC hoppas att det är bra optimerat.

SYSTEM REQUIREMENTS
MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: Intel Core i5 10600 / AMD Ryzen 5 3600
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon RX 5500 XT with 8GB VRAM
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Additional Notes: Estimated performance: 1080p/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing.

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: Intel Core i7-10700 / AMD Ryzen 5 3600X
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce RTX 2080 / AMD Radeon RX 6700
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Additional Notes: Estimated performance: 2160i/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing.

RE Engine är fantastiskt bra optimerad så det bör inte vara några problem!

Tagit semester påskveckan och jobbar hemifrån fredagen det är release så det ska bli rejält med lir.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

RE Engine är fantastiskt bra optimerad så det bör inte vara några problem!

Tagit semester påskveckan och jobbar hemifrån fredagen det är release så det ska bli rejält med lir.

Jag hoppas du har rätt för jag kommer spela dag ett, men med tanke på CPU-kravet för 30 fps (och att konsolversionen tydligen dippar under 30) så känns stabila 60 fps rätt osäkert även på min processor (5800X3D).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

RE Engine är fantastiskt bra optimerad så det bör inte vara några problem!

Tagit semester påskveckan och jobbar hemifrån fredagen det är release så det ska bli rejält med lir.

haha samma här faktiskt! ja alla andra spel med den motorn har ju varit riktigt bra optimerade så håller tummarna, ska bli intressant o se vad RTX gör i spelet också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Karaktärseditorn var ömsom förvirrande och ömsom genial, men den säger ju ingenting om det färdiga spelet heller. När kommer du se din karaktär i den kvalitén i spelet?

Spelat en bit av första spelet på PC och trailern var väl inte direkt upplyftande för intresset för DD2 för min del. Mer av samma, på gott och ont. Grafiken i trailern ser rätt fattig ut, speciellt där man ser stora delar av världen samtidigt ser spelet ut att inte ge en känsla av större avstånd. Trodde först att det var första DD som presenterades. Och detta spel ämnar kräva ofantlig hårdvara för att nå 30 fps med?

Det roliga, och horribla, med första spelet var pawn-systemet. Endera hjälpte de, men mestadels låg de avsvimmade. Ofta brukade de sätta fyr på mig istället för fienden. Det som var roligt med dessa var att de lånades ut till andra Arisen och emellanåt kom tillbaks med någon gåva från dessa, det gav en känsla av att de hade ett eget liv bortom ens egen karaktär.

Njae, väldigt tveksam till köp. Inväntar recensioner från folk med samma hårdvara som mig.

Tillägg. Felsnavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om man skall spela på PS5 så är spelet uncappat och kommer vara runt 30FPS, kommer själv spela på PC hoppas att det är bra optimerat.

SYSTEM REQUIREMENTS
MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: Intel Core i5 10600 / AMD Ryzen 5 3600
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon RX 5500 XT with 8GB VRAM
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Additional Notes: Estimated performance: 1080p/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing.

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: Intel Core i7-10700 / AMD Ryzen 5 3600X
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce RTX 2080 / AMD Radeon RX 6700
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Additional Notes: Estimated performance: 2160i/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing.

Ja, på pappret så ligger man ju en bit över recommended (med en 5800X3D och 6800XT). Men frågan är ju hur det kommer att se ut i praktiken? Kan man räkna med minst 60fps överallt i hela spelet i 1440p med relativt höga inställningar? Frågan är ju också om kraven är baserade på native upplösning eller med uppskalning (FSR)? Det återstår kanske att se när det börjar dyka upp tech reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, på pappret så ligger man ju en bit över recommended (med en 5800X3D och 6800XT). Men frågan är ju hur det kommer att se ut i praktiken? Kan man räkna med minst 60fps överallt i hela spelet i 1440p med relativt höga inställningar? Frågan är ju också om kraven är baserade på native upplösning eller med uppskalning (FSR)? Det återstår kanske att se när det börjar dyka upp tech reviews.

Jadu, jag förväntar mig att ligga på över 90fps i 4k med DLSS och allt på max men jag kanske är för optimistisk.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jadu, jag förväntar mig att ligga på över 90fps i 4k med DLSS och allt på max men jag kanske är för optimistisk.

Ja, kanske. Svårt att säga nu innan spelet är släppt. Jag hoppas att spelet är hyfsat optimerat och inte har en massa tekniska problem när det släpps. Men med tanke på hur vanligt det har blivit med spel som släpps dåligt optimerade och med tekniska problem så är jag försiktigt förhoppningsfull att det kommer att släppas i bra "skick". Själv vill jag helst slippa använda FSR då det ofta blir problem med flimmer och artefakter. FSR är ju inte riktigt lika bra som DLSS tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, på pappret så ligger man ju en bit över recommended (med en 5800X3D och 6800XT). Men frågan är ju hur det kommer att se ut i praktiken? Kan man räkna med minst 60fps överallt i hela spelet i 1440p med relativt höga inställningar? Frågan är ju också om kraven är baserade på native upplösning eller med uppskalning (FSR)? Det återstår kanske att se när det börjar dyka upp tech reviews.

För recommended står det

"Additional Notes: Estimated performance: 2160i/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing."

så det ju okej men vi får se om några dagar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

För recommended står det

"Additional Notes: Estimated performance: 2160i/30fps. Framerate might drop in graphics-intensive scenes. NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti or AMD Radeon RX 6800 required to support ray tracing."

så det ju okej men vi får se om några dagar.

Ja, det återstår att se. Med högsta sannolikhet så skippar jag nog att köra med ray tracing iallafall, då mitt kort inte är bra på det. Får hoppas att det inte lider av samma extrema frame drops som ettan på vissa ställen. Det droppade till runt 40fps på vissa ställen och det var inte på ställen som var intensiva på nåt sätt, vilket är konstigt. Under fighter o.s.v. flöt det t.ex. betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Får riktigt bra review men verkar vara lite perf problem hehe...

https://www.reddit.com/r/DragonsDogma/comments/1bjfqku/ign_on...

"In Dragon's Dogma 2, a large amount of CPU usage is allocated to each character and dynamically calculates the impact of their physical presence in various environments. In certain situations where numerous characters appear simultaneously, the CPU usage can be very high and may affect the frame rate," a Capcom representative told IGN. "We are aware that in such situations, settings that reduce GPU load may currently have a limited effect; however, we are looking into ways to improve performance in the future."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

outch

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Dragon's Dogma 2 Performance Review - PS5 vs Xbox Series X|S vs PC (IGN)

Inte så djupgående, men det är en liten genomgång och jämförelse av prestandan. Förhoppningsvis dyker det upp fler snart.

Permalänk
Medlem

Min hype har nästan dött efter det kommit fram att det finns en massa mikrotransaktioner i spelet. Det känns inte ok att behöva betala extra för att byta utseende på ens karaktär eller för att återuppliva någon.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Tråkigt och sjukt onödigt, men är fortfarande hype på spelet.
Att ta betalt för att ändra utseende på sin karaktär i ett SP spel är ett bra sätt att få väldigt många att låta bli ett köp.
Verkar ju redan finnas moddar så förhoppningsvis kommer det några användbara inom kort även för detta spel.

edit: Verkar som mycket av MTX bara är genvägar som du kan köpa ingame, dock är ju bara en save file lite dåligt.

Permalänk
Medlem

Spelet i sig verkar "ok". Men Denuvo och microtransactions gör att jag skippar det. Iaf for now. Kommer det några bra fusk som ger samma funktioner som microtransactions så kan jag tänka mig skaffa det på 50% off nån gång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inte första april än, men de kanske har andra dagar i kalendern som det skojas lite på från Capcom...

Dålig smak kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Min hype har nästan dött efter det kommit fram att det finns en massa mikrotransaktioner i spelet. Det känns inte ok att behöva betala extra för att byta utseende på ens karaktär eller för att återuppliva någon.

Skrivet av frezzad:

Tråkigt och sjukt onödigt, men är fortfarande hype på spelet.
Att ta betalt för att ändra utseende på sin karaktär i ett SP spel är ett bra sätt att få väldigt många att låta bli ett köp.
Verkar ju redan finnas moddar så förhoppningsvis kommer det några användbara inom kort även för detta spel.

edit: Verkar som mycket av MTX bara är genvägar som du kan köpa ingame, dock är ju bara en save file lite dåligt.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Spelet i sig verkar "ok". Men Denuvo och microtransactions gör att jag skippar det. Iaf for now. Kommer det några bra fusk som ger samma funktioner som microtransactions så kan jag tänka mig skaffa det på 50% off nån gång.

Riktigt fult av dom att lägga till mikrotransaktioner såhär precis innan release..

Det bör dock påpekas att det mesta du kan köpa för riktiga pengar finns tillgängligt i spelet (och kräver ingen vidare grind, bara normalt spelande). T.ex. revives, fast travel och character customization.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Riktigt fult av dom att lägga till mikrotransaktioner såhär precis innan release..

Det bör dock påpekas att det mesta du kan köpa för riktiga pengar finns tillgängligt i spelet (och kräver ingen vidare grind, bara normalt spelande). T.ex. revives, fast travel och character customization.

Jo men att det ens finns innebär att de har gjort ett aktivt val att "nerfa" den inkluderande funktionen för att man ska drivas mot att köpa. Dvs kommer det nog kosta mycket tid kontra pengar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men att det ens finns innebär att de har gjort ett aktivt val att "nerfa" den inkluderande funktionen för att man ska drivas mot att köpa. Dvs kommer det nog kosta mycket tid kontra pengar.

Det har jag svårt att tro. Varken Ferrystones eller Wakestones var något vidare svåra att komma över i DD1 vad jag kan minnas. Samma sak med Rift Crystals, oftast kunde din pawn få med sig flera tusen hem efter att ha varit borta ett dygn.

Men visst, det kan ju vara nerfat sen 1an, det återstår att se.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Nu har Digital Foundry också släppt en video, men jag hoppas att det även kommer en specifik PC video också (som dom brukar göra med vissa spel).

Permalänk
Medlem

Spelat några timmar nu och fått ihop ett par Ferrystones, några Wakestones och en bit över 1000RC så det känns inte speciellt nerfat.

Prestandan däremot är... Sisådär Helt OK men förväntade mig så klart mer. Fluktuerar en hel del där man kan ligga på 80 fps om kameran är still, för att falla ned till 40 om man börjar kolla runt. Vernworth har galet dålig prestanda.

På nätterna ligger det dock på låsta 120 fps så det är ju gött.

Kort och gott, riktigt roligt men lite tradigt med prestandaproblemen (men ingen dealbreaker).

4K, allt maxat och DLSS på Quality.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Fick spelat 6 timmar inatt. Älskar spelet! Hade inga större problem med prestandan, körde 4k fsr3 allt på max förutom shadows(low) och fick runt 70-100 fps utanför stad och 40-60 i städerna. Kollar oftast inte så noga på fps när jag lirar på tvn, mindre känslig där.

5800x3d som referens.

Permalänk
Medlem

Om ni har nVidia kort ställ om shader cache till unlimited , det hälper mig iaf mot stutters. Kör spelet nu maxat i stabila 60 fps med ett 4090 , spelet är fan inte så snyggt att de kräver så mkt av hårdvaran... synd får hoppas de fixar till prestandan med patchar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ser att det blivit nätuppror hos vissa spelare för att det är microtransaktioner i spelet. Vad jag kan googla mig till så är spelet ett singelspel, så jag blir lite nyfiken på varför de anser att det är så upprörande om folk är villiga att betala för att "fuska" i ett singelspel? Det lär väl inte påverka någon annan, som i multiplayer där jag kan förstå att det är tråkigt för alla andra spelare.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Lite mixade känslor när det kommer till Ettan, ömsom riktigt trevligt och ömsom sjukt jobbiga saker som endast fanns med som tidsdödande, dvs ingen fast travel. Att klättra på fiender och slå mot vissa specifika delar var en rolig idé, men kanske inte så bra implementerat. Vocations var i sig en rolig grej, men det fanns så tydliga builds och hur/när man skulle byta mellan dem för att maximera vissa saker.

Nu har jag ju iofs hört att tvåan är en polerad och välputsad variant av ettan... så vette faen... ibland är man sugen och ibland minns man hur drygt det är att behöva "slåss" mot samma fiender om och om igen på en viss "path" eller spendera alldeles för mycket tid på att springa fram och tillbaka för att något finns på ställe X etc...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hakinger:

Ser att det blivit nätuppror hos vissa spelare för att det är microtransaktioner i spelet. Vad jag kan googla mig till så är spelet ett singelspel, så jag blir lite nyfiken på varför de anser att det är så upprörande om folk är villiga att betala för att "fuska" i ett singelspel? Det lär väl inte påverka någon annan, som i multiplayer där jag kan förstå att det är tråkigt för alla andra spelare.

Har spelet designats från grunden upp för att man ska kunna sälja genvägar till spelarna, så kommer man de facto få spela en "sämre" version av spelet om man inte betalar. Det är väl det korta svaret, och det är en otroligt tråkig utveckling att det tar över singleplayer-spel också nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.