Ny dator inför Nvidia 5000-serie

Permalänk
Medlem

Ny dator inför Nvidia 5000-serie

God morgon!

Har en gaming laptop med 4800H och 2060 som börjar fallera.
Håller just nu på att måla och förbereda med nytt skrivbord i ett av våra rum och tanken är då att bygga ihop en stationär dator med tillbehör.

Min budget är runt 10000 kr för själva datorn, jag kan bygga själv och Windows-licens har jag redan. Dock har jag lite "speciella" krav - det jag spelar just nu är endast WoW: Classic SoD, ett 20 år gammalt spel. Min tanke är att bygga ihop en dator som är framtidssäkrad och uppgraderingsbar (AM5?) men med ett relativt billigt grafikkort för tillfället och om något år uppgradera det till ett kort från Nvidias 5000-serie eller vad nu AMD tar fram. Så med det i åtanke, vad hade ni valt för komponenter?

Övriga önskningar är Wi-Fi inbyggt i moderkortet samt detta chassi Corsair 3000D Airflow RGB Svart

Om någon har tips på bra 1440p 144/165 Hz skärmar får ni gärna rekommendera det också.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Här har du en riktigt bra grund. Du får nog köra på inbyggd grafik från början.

Permalänk
Medlem

PCIE 5.0 på PSU och moderkort, tyvärr fick jag inte plats med ett grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

God morgon!

Har en gaming laptop med 4800H och 2060 som börjar fallera.
Håller just nu på att måla och förbereda med nytt skrivbord i ett av våra rum och tanken är då att bygga ihop en stationär dator med tillbehör.

Min budget är runt 10000 kr för själva datorn, jag kan bygga själv och Windows-licens har jag redan. Dock har jag lite "speciella" krav - det jag spelar just nu är endast WoW: Classic SoD, ett 20 år gammalt spel. Min tanke är att bygga ihop en dator som är framtidssäkrad och uppgraderingsbar (AM5?) men med ett relativt billigt grafikkort för tillfället och om något år uppgradera det till ett kort från Nvidias 5000-serie eller vad nu AMD tar fram. Så med det i åtanke, vad hade ni valt för komponenter?

Övriga önskningar är Wi-Fi inbyggt i moderkortet samt detta chassi Corsair 3000D Airflow RGB Svart

Om någon har tips på bra 1440p 144/165 Hz skärmar får ni gärna rekommendera det också.
Tack på förhand!

Finns en stor chans att både AMD och Intel har gjort stora släpp innan nVidia släpper till nog med kretsar från sin datacenter guldkossa för att kunna göra några 5000 series kort.

Ditt MMO spelande skriker efter en X3D CPU dock, och sådana finns ju redan nu.

Permalänk
Medlem

Försökte bygga ihop något med en AMD Ryzen 7 7800X3D som passar perfekt för mmo! mitt förslag är utan gpu.

Jag hade försökt utgå från den preocessorn och välja komponenter från det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/XowmAS2rbjhIiQ1Jv9lgrqrlSDc/dator-10k

Permalänk
Medlem

Instämmer med Znille, wow älskar X3D-processorer, försök styra ett bygge med den!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Instämmer med Znille, wow älskar X3D-processorer, försök styra ett bygge med den!

Det ser väldigt bra ut, förutom SSD:n på 250 GB.

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina förslag! Ser onekligen ut som att 7800X3D är det jag ska satsa på. Har den inbyggd grafik? Man skulle ju kunna kapa ett 1060/580/2060/3060 begagnat för en förmånlig summa tillsvidare om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det ser väldigt bra ut, förutom SSD:n på 250 GB.

oj valde visst fel, det skulle givetvis vara en 1TB disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Tack för alla fina förslag! Ser onekligen ut som att 7800X3D är det jag ska satsa på. Har den inbyggd grafik? Man skulle ju kunna kapa ett 1060/580/2060/3060 begagnat för en förmånlig summa tillsvidare om inte annat.

Ja den har inbyggd grafik, vet ej hur bra dock men man kan ju prova och funkar det inte så kör på ett beg äldre kort sålänge om det ghår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Tack för alla fina förslag! Ser onekligen ut som att 7800X3D är det jag ska satsa på. Har den inbyggd grafik? Man skulle ju kunna kapa ett 1060/580/2060/3060 begagnat för en förmånlig summa tillsvidare om inte annat.

Här har du en video på hur bra den inbyggda grafiken är

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

"Vad behövs för att förbereda sig inför RTX 5000-serien?"

Ett nytt jobb med 2x lön

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Instämmer med många andra att 7800x3d är grymt bra. Sen tycker jag att NZXT H6 flow är ett väldigt trevligt chassi att bygga i. Har ett Corsair 275 flow (föregångaren till 3000D) och tycker H6 är trevligare.

Visa signatur

Dator: NZXT N7 B650E | Ryzen 7 7800x3d | MSI MAG CL 360R v2 | G.skill Trident Z5 NEO 2x16gb@6000Mhz CL30 | XFX 6900 XT | NZXT H6 Flow | Corsair Force MP600 1TB | Antec HCP-1000 Platinum
Ljud: ifi ZEN DAC | Marantz MPM2000U | Beyerdynamic DT-770 PRO
Bild: Acer Predator 27" 144hz | Philips E-Line 27" 75hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Här har du en video på hur bra den inbyggda grafiken är

https://www.youtube.com/watch?v=yymkevYwVqQ

Stort tack! Den kommer onekligen klara WoW galant, sen blir väl suget för nya AAA-spel för stort och då är det dags med ett dedikerat grafikkort.

Skrivet av Aje:

"Vad behövs för att förbereda sig inför RTX 5000-serien?"

Ett nytt jobb med 2x lön

Tyvärr blir det nog så, såg att Nvidia håller på att ta ikapp Apple i värde som företag. Blir intressant att se dom nya priserna.

Skrivet av Kewlan:

Instämmer med många andra att 7800x3d är grymt bra. Sen tycker jag att NZXT H6 flow är ett väldigt trevligt chassi att bygga i. Har ett Corsair 275 flow (föregångaren till 3000D) och tycker H6 är trevligare.

Jag såg precis en videorecension på H6 Flow, hade missat den totalt. Lutar faktiskt åt ett sådant istället! Har du versionen med eller utan RGB?

Permalänk
Medlem

Även om du behöver gå över budget taket på 10 000kr så bör en 7800X3D starkt övervägas. Paketen med 7600 som ligger imponerande nära 10 000kr och sedan rakt av ersätta 7600 med 7800X3D tycker jag nog vore det bästa. Beror lite på hur länge du räknar med att inte uppgradera och om mellanskillnaden är motiverbart i övrigt.

Hoppas hur du än gör får en fin och härlig dator att ställa på eller under bordet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Försökte bygga ihop något med en AMD Ryzen 7 7800X3D som passar perfekt för mmo! mitt förslag är utan gpu.

Jag hade försökt utgå från den preocessorn och välja komponenter från det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/XowmAS2rbjhIiQ1Jv9lgrqrlSDc/dator-10khttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/XowmAS2rbjhIiQ1Jv9lgrqrlSDc/dator-10k

Litet varningens finger att det minnet (F5-6000J3038F16GX2-FX5) inte finns med på moderkortets QVL.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

God morgon!

Har en gaming laptop med 4800H och 2060 som börjar fallera.
Håller just nu på att måla och förbereda med nytt skrivbord i ett av våra rum och tanken är då att bygga ihop en stationär dator med tillbehör.

Min budget är runt 10000 kr för själva datorn, jag kan bygga själv och Windows-licens har jag redan. Dock har jag lite "speciella" krav - det jag spelar just nu är endast WoW: Classic SoD, ett 20 år gammalt spel. Min tanke är att bygga ihop en dator som är framtidssäkrad och uppgraderingsbar (AM5?) men med ett relativt billigt grafikkort för tillfället och om något år uppgradera det till ett kort från Nvidias 5000-serie eller vad nu AMD tar fram. Så med det i åtanke, vad hade ni valt för komponenter?

Övriga önskningar är Wi-Fi inbyggt i moderkortet samt detta chassi Corsair 3000D Airflow RGB Svart

Om någon har tips på bra 1440p 144/165 Hz skärmar får ni gärna rekommendera det också.
Tack på förhand!

Vi vet inte ens när 5000 serien/nästa gen av AMD gpu kommer. Troligtvis slutet av 2024/senast Q2 2025.

Om jag skulle köpa något idag och bang for the buck så skulle jag köpa am5 x3d cpu med en vettig b650. ASROCK pro RS brukar vara riktigt vettigt moderkort för pengarna, dock verkar ha gått upp i pris en del. Kunde fås för ca 1500 förut vilket var mkt bättre än många andra som går för 2500+.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Mer pengar?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

God morgon!

Har en gaming laptop med 4800H och 2060 som börjar fallera.
Håller just nu på att måla och förbereda med nytt skrivbord i ett av våra rum och tanken är då att bygga ihop en stationär dator med tillbehör.

Min budget är runt 10000 kr för själva datorn, jag kan bygga själv och Windows-licens har jag redan. Dock har jag lite "speciella" krav - det jag spelar just nu är endast WoW: Classic SoD, ett 20 år gammalt spel. Min tanke är att bygga ihop en dator som är framtidssäkrad och uppgraderingsbar (AM5?) men med ett relativt billigt grafikkort för tillfället och om något år uppgradera det till ett kort från Nvidias 5000-serie eller vad nu AMD tar fram. Så med det i åtanke, vad hade ni valt för komponenter?

Övriga önskningar är Wi-Fi inbyggt i moderkortet samt detta chassi Corsair 3000D Airflow RGB Svart

Om någon har tips på bra 1440p 144/165 Hz skärmar får ni gärna rekommendera det också.
Tack på förhand!

Jag hade väntat på amd's 8000-serien (CPU).

Permalänk

"Vad behövs för att förbereda sig inför RTX 5000-serien?"

Pengar

/tråd

Permalänk
Medlem

“Vad behövs för att förbereda sig inför RTX 5000-serien?” är inte en frågeställning jag gjort överhuvudtaget. Jag är endast ute efter ett bygge med en framtidssäker processor med möjlighet för uppgradering i framtiden.

Lutar som sagt åt en 7800X3D som de flesta rekommenderar. Nu verkar Inet ha startat en rea på en hel del komponenter, så får hålla utkik där.

Någon som har fler rekommendationer på skärmar?

Permalänk
Medlem

Vad behövs inför Nvidias nya 5000-serien?

50.000 kronor på sparkontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"Vad behövs för att förbereda sig inför RTX 5000-serien?"

Ett nytt jobb med 2x lön

Det behöde man redan 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

“Vad behövs för att förbereda sig inför RTX 5000-serien?” är inte en frågeställning jag gjort överhuvudtaget. Jag är endast ute efter ett bygge med en framtidssäker processor med möjlighet för uppgradering i framtiden.

Lutar som sagt åt en 7800X3D som de flesta rekommenderar. Nu verkar Inet ha startat en rea på en hel del komponenter, så får hålla utkik där.

Någon som har fler rekommendationer på skärmar?

LOL
Du är aldrig framtidssäker kanske möjligen ett par år, köp det som är "standard och bäst" för tillfället, räkna med att det är ny moderkort, nya socklar, nya gränssnitt, nya chassin med nya former och platser och andra kopplingar till grafikkort, i en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

LOL
Du är aldrig framtidssäker kanske möjligen ett par år, köp det som är "standard och bäst" för tillfället, räkna med att det är ny moderkort, nya socklar, nya gränssnitt, nya chassin med nya former och platser och andra kopplingar till grafikkort, i en snar framtid.

Det tror jag knappast, AM5 är vad jag förstått ganska nyligen släppt (strax över ett år). Jag minns själv att jag uppgraderade en dator från en 1600 till en 3600 utan problem för några år sen. Det är det jag är ute efter nu också men med en 7800X3D som har rekommenderats i tråden.

Kommer nättrollen fram på natten här på SweClockers eller vad är det frågan om? Varför skriver folk samma sarkastiska kommentarer om kommande Nvidia-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Det tror jag knappast, AM5 är vad jag förstått ganska nyligen släppt (strax över ett år). Jag minns själv att jag uppgraderade en dator från en 1600 till en 3600 utan problem för några år sen. Det är det jag är ute efter nu också men med en 7800X3D som har rekommenderats i tråden.

Kommer nättrollen fram på natten här på SweClockers eller vad är det frågan om? Varför skriver folk samma sarkastiska kommentarer om kommande Nvidia-kort?

Sweclockers verkar ha kopplat din tråd till en liten annan frågeställning än vad du frågat om, därav kommentarerna. Beklagar att du inte riktigt får den hjälp du söker förutom inledningsvis. Folk älskar att gnälla på framförallt Nvidia i forumet därav inläggen.

Kopplade inte denna till din tråd innan heller, trots att jag hittade din tråd via Aktiva trådar:

@Enviro tror det blev en liten miss här även om jag tror att tanken var god. Att lyfta trådar där folk vill ha hjälp eller sådanna som lätt försvinner är något av det jag tycker ni gör extra bra idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Sweclockers verkar ha kopplat din tråd till en liten annan frågeställning än vad du frågat om, därav kommentarerna. Beklagar att du inte riktigt får den hjälp du söker förutom inledningsvis. Folk älskar att gnälla på framförallt Nvidia i forumet därav inläggen.

Kopplade inte denna till din tråd innan heller, trots att jag hittade din tråd via Aktiva trådar:

https://i.imgur.com/gk4q3me.png

@Enviro tror det blev en liten miss här även om jag tror att tanken var god. Att lyfta trådar där folk vill ha hjälp eller sådanna som lätt försvinner är något av det jag tycker ni gör extra bra idag.

Det förklarar en del av kommentarerna! Tack för att du upplyste mig om detta!

Permalänk
Medlem

Det här är vad jag själv kommit fram till, utgick lite från @Znille förslag. Bytte ut mATX till ett fullstort ATX, 1 TB SSD och bytte chassit mot ett H6 Flow som verkar ha varma rekommendationer.

Jag läste att nätaggregatet från Corsair var högljutt och valde ett från NZXT istället. Budgeten blev i sedvanlig ordning spräckt, men känner att jag kanske kan lägga lite extra för bättre kvalité. Dessutom ingen RGB! Någon som har synpunkter på detta?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/PJkmAXCOrkLwCnFIgEMimw5sEzU/dator-2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Det här är vad jag själv kommit fram till, utgick lite från @Znille förslag. Bytte ut mATX till ett fullstort ATX, 1 TB SSD och bytte chassit mot ett H6 Flow som verkar ha varma rekommendationer.

Jag läste att nätaggregatet från Corsair var högljutt och valde ett från NZXT istället. Budgeten blev i sedvanlig ordning spräckt, men känner att jag kanske kan lägga lite extra för bättre kvalité. Dessutom ingen RGB! Någon som har synpunkter på detta?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/PJkmAXCOrkLwCnFIgEMimw5sEzU/dator-2024https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/PJkmAXCOrkLwCnFIgEMimw5sEzU/dator-2024

ser bra ut!,

för en hundring till kan man få ett 850W PSU, vet ej om det behövs eller inte dock men om det ska vara framtidssäkert så kanske värt den pengen.

https://www.inet.se/produkt/6905772/deepcool-px850g-850w-atx-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

ser bra ut!,

för en hundring till kan man få ett 850W PSU, vet ej om det behövs eller inte dock men om det ska vara framtidssäkert så kanske värt den pengen.

https://www.inet.se/produkt/6905772/deepcool-px850g-850w-atx-...

Kollade på den också men "Beställnings­vara 66 vardagar" kändes inte lockande. Verkar vara detsamma för NZXT nätaggregatet på 850W.