Köp av moderkort + minne inför Ryzen 8000 serien

Permalänk
Medlem

Köp av moderkort + minne inför Ryzen 8000 serien

Hej!

Jag är i en situation där jag har 3500 kr att spendera i form av bidrag från jobbet. Jag har redan planerat att uppgradera till en CPU i 8000 serien när den lanseras. Men kruxet är att mitt bidrag brinner snart inne och funderar på om det kan vara en idé att redan nu köpa moderkort + minne.

Som jag förstår det så kommer jag kunna använda mig av AM5, men mitt stora frågetecken är vilken typ av minnen som kommer vara lämpligt? Snabbt googlat så verkar det som att 6000mhz ska vara sweespot. Jag är helt okej med att gå upp till 4500kr om det är värt det.

Jag tänker just nu något i stil med det här:

Vad tycker ni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jahopp:

Hej!

Jag är i en situation där jag har 3500 kr att spendera i form av bidrag från jobbet. Jag har redan planerat att uppgradera till en CPU i 8000 serien när den lanseras. Men kruxet är att mitt bidrag brinner snart inne och funderar på om det kan vara en idé att redan nu köpa moderkort + minne.

Som jag förstår det så kommer jag kunna använda mig av AM5, men mitt stora frågetecken är vilken typ av minnen som kommer vara lämpligt? Snabbt googlat så verkar det som att 6000mhz ska vara sweespot. Jag är helt okej med att gå upp till 4500kr om det är värt det.

Jag tänker just nu något i stil med det här: <Uppladdad bildlänk>

Vad tycker ni?

Du gissar lika bra som nån annan (som inte jobbar på AMD) om vad som fungerar med en kommande cpugeneration. Du får chansa och hoppas det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Moderkort med PCIe 5.0 samt RAM-moduler som finns med på moderkortets QVL-lista.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha svårt att inte välja det här moderkortet:
https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...
Sedan tror jag det finns bättre RAM så typ:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nice, tack för feedback, ska kika på Asus plattan!

Rent spontant så känns det kan kanske lika bra att vänta helt med att köpa minnen tills det finns mer information och spendera budgeten på ett starkt moderkort enligt era förslag och kanske någon ny fläkt eller så :).

Angående minnen så har jag ett par G.Skill stickor idag, men de var jävligt trötta när det kom till att dra ner timings. Men det kan såklart skilja sig från modell till modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahopp:

Nice, tack för feedback, ska kika på Asus plattan!

Rent spontant så känns det kan kanske lika bra att vänta helt med att köpa minnen tills det finns mer information och spendera budgeten på ett starkt moderkort enligt era förslag och kanske någon ny fläkt eller så :).

Angående minnen så har jag ett par G.Skill stickor idag, men de var jävligt trötta när det kom till att dra ner timings. Men det kan såklart skilja sig från modell till modell.

Man kan nog inte gå på märke utan det är nog själv chippen på RAM stickorna som spelar roll, Hynix A/M ska dock vara riktigt vassa på DDR5, medans på DDR4 är det Samsung B-die som är kung.
Vill du gå bananas så kan du gå för detta:

Dom minnena finns på moderkortets QVL.
Jag tror dock att Zen5 kommer ha en helt ny QVL-lista och ryktet säger även att en 700-serie moderkort, eller vänta lite 8000-serien är väl redan släppt, rykten säger att Zen5 kommer heta 9000-serien och 8000-serien kommer bara vara Zen4 APU'er.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ja, det är klart att det kan komma en ny Mobo serie. Men det känns inte som det kommer vara tillräckligt viktigt att köra ett eventuellt 8x0 moderkort mot att i princip få ett 650 av fin modell i praktiken gratis. Men har några dagar på mig att fundera

Att köpa minnen redan nu har jag i princip lagt ner, känns lite för risky.

Permalänk
Medlem

En ny tanke, om jag nu ska fläska på ordentligt på morderkortet, är det inte en idé att gå till 670E istället för 650E?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahopp:

En ny tanke, om jag nu ska fläska på ordentligt på morderkortet, är det inte en idé att gå till 670 istället för 650?

670 har ju lite fler funktioner, som PCIe 5 och fler PCIe-lanes t.ex, så det är frågan om du har behov av dem.

Försäkra dig dock att moderkortet kan flasha BIOS (BIOS Flashback) utan processor installerad då det inte är troligt det finns moderkort i butik ännu med stöd för kommande generation. Såvida du inte redan har en AM5-CPU du kan använda förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

670 har ju lite fler funktioner, som PCIe 5 och fler PCIe-lanes t.ex, så det är frågan om du har behov av dem.

X670 har endast krav på PCIe 5.0 på en M.2-port, inte på några PCIe-portar. Vill man ha PCIe 5.0 även på någon PCIe-port så är det X670E eller B650E som gäller. Det är för övrigt samma styrkretsar som vanliga B650 och X670 (som bara är två sammankopplade B650-kretsar), skillnaden är bara vad moderkorten som använder dem har för krav på PCIe 5.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

670 har ju lite fler funktioner, som PCIe 5 och fler PCIe-lanes t.ex, så det är frågan om du har behov av dem.

Försäkra dig dock att moderkortet kan flasha BIOS (BIOS Flashback) utan processor installerad då det inte är troligt det finns moderkort i butik ännu med stöd för kommande generation. Såvida du inte redan har en AM5-CPU du kan använda förstås.

Ja, BIOS Flashback är ett krav! Fick göra precis samma sak när jag gick tidigt på 5000 serien på mitt b550 moderkort

Snabbt kollat så känns det inte som att jag får något ut av 670 och de nya krav de har ställt på 870 verkar endast ha att göra med USB 4.0 vilket inte känns alls viktigt för mig. Börjar känna mig rätt trygg i att köpa ett 650E, troligtvis Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE, tror det kommer fungera fint till någon av de nya x3d lanseringarna