41 år senare – Microsoft Notepad hjälper dig stava rätt

Permalänk
Medlem

W11 notepad rena skitet, de har fortfarande inte fixat scrolling vid "större" textfiler. Laggar något jävulskt jämfört med vanliga notepad.

Tungdrivet och dåligt optimerat notepad, helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Det är inga problem alls numer. Har öppnat loggfiler på flera hundra MB utan några som helst problem.

Är det Windows 11 versionen?

I Windows 10 är Notepad bedrövligt dåligt på att öppna större filer jfm exempelvis Notepad++.

Permalänk
Medlem

Någon fördel finns det väl?

Windows programkod kanske blir rätt kodad fram över.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Vim är också ett jäkla öde haha

f

LOL!
Jo, så är det.
Men funkade bra då.
Fast 32 MB minns jag inte, har för mig att det var betydligt mindre än så. Men, men, tidens dimmor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

LOL!
Jo, så är det.
Men funkade bra då.
Fast 32 MB minns jag inte, har för mig att det var betydligt mindre än så. Men, men, tidens dimmor...

Har för mig att det var en begränsning på 64kB innan Windows XP (eller var det Vista?).

Kanske förklarar varför alla Windows-loggar fortfarande styckas upp till just 64kB.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har för mig att det var en begränsning på 64kB innan Windows XP (eller var det Vista?).

Kanske förklarar varför alla Windows-loggar fortfarande styckas upp till just 64kB.

Det var för Win95 verkar det som enl Wikepedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Notepad#Limitations

Legacy-grejor hänger med länge ibland.

Permalänk
Sötast

Microsoft har ingen koll alltså. De är så långt ifrån sin kundbas att de inte längre ens vet vad sina program används till.

När jag gick över till andra OS så var de två första programmen jag försökte hitta nära på IDENTISKA alternativ till MSPAINT och NOTEPAD.

De två enklaste/dummaste jävla programmen i existens som är blixtsnabba och funkar till exakt det de behövs för, inget annat.

Rättstavnings 'suggestions' är första steget. Om automatisk rättstavning är steg2 att alla börjar använda någon tredjeparts notepad.

...... Då kan MS iofs radera notepad helt och skylla på att kunderna inte använder det ändå.... och att om man vill kunna skriva på ett MS operativ så måste man köpa Office365.

Ah juste, the masterplan in action.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

...... Då kan MS iofs radera notepad helt och skylla på att kunderna inte använder det ändå.... och att om man vill kunna skriva på ett MS operativ så måste man köpa Office365.

Ah juste, the masterplan in action.

LibreOffice funkar väl ändå för bra många? Till och med rätt kompatibelt med Excel vad gäller formler.
Jag har inte kört något annat än Writer/Calc på typ 10 år, funkar prima. Skapar man främst egna dokument ser jag inga direkta nackdelar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Slutar väll med att man får kopiera notepad från tidigare Windows version... De förstör ju själva grejen med notepad, att den är supersimpel.

Om de inte svartlistar den äldre versionen. De har gjort det förr med annan äldre mjukvara som de ersatt med något sämre (R.I.P. Harpan från Win7).

Permalänk
Skrivet av walkir:

Är det Windows 11 versionen?

I Windows 10 är Notepad bedrövligt dåligt på att öppna större filer jfm exempelvis Notepad++.

I mitt fall är det Windows 11, osäker på hur det är i Windows 10 nu för tiden.

Men föredrar oftast att öppna logg-filer med Visual Code istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Monopol på sin egen produkt eller vad menar du? Gissningsvis är det inte samma människor som letar buggar och som utvecklar notepad…

Operativsystem. Brukar inte handla om buggar när det är trasigt "by design"

Skrivet av jnsson:

Fungerar alldeles utmärkt hos mig

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nej, det gör det inte.

Jo då. Alldeles utmärkt och bättre än W10 enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av Thomas:

LibreOffice funkar väl ändå för bra många? Till och med rätt kompatibelt med Excel vad gäller formler.
Jag har inte kört något annat än Writer/Calc på typ 10 år, funkar prima. Skapar man främst egna dokument ser jag inga direkta nackdelar.

Absolut håller jag med dig där. Jag en självhostad webb version av Collabora Office.

Men det är ju vi som har åtminstone någon form av 'datorkörkort' <---- trodde aldrig jag skulle använda den termen xD

Microsoft är ju full in på att låsa in kunder permanent i sitt system och det är ju inte riktigt så att de kommer framhäva alternativ till sina egna, sålänge det inte har blivit tvingad av någon rättegång eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det finns två sorters program:

- de man verkligen vill installera och köra för att de gör något särskilt (säg Excel, SQL Server, Visual Studio Code, Fusion, Prusa Slicer, emacs, gcc, Photoshop, Gimp, Inkscape, Steam, ...)

- såna man vet finns på alla maskiner utan att behöva installera (ftp, Notepad/vi, terminal/cmd, ...)

De senare vill man ha så lika i olika miljöer som möjligt så om inte MS tänkt uppdatera Notepad även i Windows Server 2012, Windows 10 med fler - mer än de redan gjort med flikar i Notepad på Win11, hrm - borde de verkligen hålla fingrarna i styr. Att ftp (!) försvunnit som basprogram är också "handikappande" i diverse lägen (ssh+scp är förstås bättre så "typ" tack ändå...).

Vill de lägga till extra program som i deras Power Toys eller hämtbara utökningar kan de leka på bäst de vill, men inte i basversionen av OS, pleaze 😱

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Absolut håller jag med dig där. Jag en självhostad webb version av Collabora Office.

Men det är ju vi som har åtminstone någon form av 'datorkörkort' <---- trodde aldrig jag skulle använda den termen xD

Microsoft är ju full in på att låsa in kunder permanent i sitt system och det är ju inte riktigt så att de kommer framhäva alternativ till sina egna, sålänge det inte har blivit tvingad av någon rättegång eller liknande.

Åh andra sidan gör Microsoft precis som alla andra återförsäljare av mjukvara. Kan inte komma på något företag som gör annorlunda. Så problemet är nog inte isolerat till microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar alldeles utmärkt hos mig

______________

Känns spontant som en oerhört oönskad funktion, vill man ha en enkel RTF-editor med språkkoll så kör man WordPad, Notepad är för skit, kodsnippets eller annat som inte går att rätta ändå .

Eller vänta, juste...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det enda som spelar roll: att det går att slå av den förbannade skiten. Bonus om den förbannade skiten är avslagen default, alternativt att det finns en systempolicy för att dräpa det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Sötast
Skrivet av Robincroneld:

Åh andra sidan gör Microsoft precis som alla andra återförsäljare av mjukvara. Kan inte komma på något företag som gör annorlunda. Så problemet är nog inte isolerat till microsoft.

Gör förändringar i 41 år gammal mjukvara, menar du? Mja...

Räcker redan att Microsoft gör grafiska och workflow mässiga förändringar för varje ny version av microsoft server. Vi som jobbar med det dagligen behöver inte fler 'piffiga' fina startmenyer och att man döper om och flyttar runt verktyg för att det är trendigt. Man kan lämna sådant till konsumentversionerna i så fall.

Är sådär lagom spännande att arbeta med stora miljöer som fortfarande driftar en mix av windows 2000, server 2003, server 2008, server 2008r2, server 2012, server 2016, server 2019, server 2022.

Alla utför samma funktion men ser ut som en clowncirkus och har alla något annorlunda workflows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alla utför samma funktion men ser ut som en clowncirkus och har alla något annorlunda workflows

Microsofts SaaS-lösningar är mästare på inkonsekvens (samt inkompetens). I Azure Databricks leker vi "var är knappen" efter varje mindre uppdatering. I många fall är vår interna dokumentation inaktuell innan vi hinner lägga upp den på Sharepoint.

Får känslan av att Microsoft helt tappat kontakten med sina kunder.

Vill även lägga skulden på Insiders (bestående olika bokstavskombinationer) som fått alltför stor makt i utvecklingsprocessen. Dessa har aldrig återspeglat normala användare.

/Insider sedan 2014

Permalänk
Sötast
Skrivet av walkir:

Microsofts SaaS-lösningar är mästare på inkonsekvens (samt inkompetens). I Azure Databricks leker vi "var är knappen" efter varje mindre uppdatering. I många fall är vår interna dokumentation inaktuell innan vi hinner lägga upp den på Sharepoint.

Får känslan av att Microsoft helt tappat kontakten med sina kunder.

Vill även lägga skulden på Insiders (bestående olika bokstavskombinationer) som fått alltför stor makt i utvecklingsprocessen. Dessa har aldrig återspeglat normala användare.

/Insider sedan 2014

Tack för trösten. Det behövs.
Man kan tycka att de som driver utvecklingen av det grafiska borde få skit av sin egna it drift...

Permalänk
Medlem

Om det är rättstavning man är ute efter så finns gratisalternativet Libre Office som jag tycker är bättre på många punkter än MS Office.

Sen finns Notepad++

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.