Gömda strömkontakter med Asus och Corsair

Permalänk
Medlem

Ser bara tråkigt ut tycker jag personligen. Är ju lite av charmen att kunna se kablaget där juicen och datan rinner till. Känns lite som att det teknologiska försvinner och kvar blir ett tomt plastiga inre - som att öppna motorhuven till en Lamborghini och se en tråkig elmotor där en V12:a brukade husera. Nä, mer kablar tycker jag. Större, fler, helst lite IDE-kablar som hänger som halloweentoarullar genom hela chassit.

Permalänk
Medlem

Inget jag betalar mer för om prisskillnaden är stor, planar väl ut med tiden. Samt att det är en gemensam standard så man inte låser in kunden.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Men varför en PSU med staddarna på sidan?
De krockar ju med HDD buren...

Ett vanligt funkar mycket bättre..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nä, så länge ingen har lindat 24-pinskabeln runt CPU-kylaren så lär ju skillnaden vara ytterst marginell om ens mätbar.

Vänta lite här nu. Menar du att man -inte- skall göra så?!?
oj.

Permalänk
Medlem

Jag har ett väldigt enkelt knep för att gömma alla kablar:

Plåtsida.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har ett väldigt enkelt knep för att gömma alla kablar:https://komponentkoll.se/api/thumbnail/1600/1337953.webp
Plåtsida.

Arbetar personligen efter samma koncept. Trist bara att det finns allt färre chassimodeller som erbjuds med stålpanel.

Permalänk
Medlem

Rent spontant, det första jag frågar mig själv: skulle inte anslutningarna var vinklade 90° in mot moderkortsplåten? Skulle öka kompatibilitet eftersom de bör ta mindre plats, och om inte annat höja säkerhet npgot. Momentet som skulle uppstå i många chassin där man skulle vara tvungen att böja tunna flexibla kablar med tunt hölje för hand, istället för ett jämnt fördelad böjning ingjuten i hårdplast. Om det har med att lödningden eventuellt ger med sig vid påfrestning från sidan kan de alltid göra vinklade adaptrar som sänds med moderkorten, så man först kan sätta på dessa på kablarna, som sedan kan tryckas in rakt in mot anslutningarna. Vist kan man säga att chassin som är gjorde för dessa moderkort även tänkt på detta och förmodligen lämnat mer plats bakom sidoplåten, men varför ska tillverkarna vara tvungna om de istället kunde göra att slimare chassin eller få mer rum för ljuddämpning?

Permalänk
Medlem

Om någon "kaaaaanske" kan tänka sig att prova i framtiden men inte är beredd att panta bilen för att köpa ett chassi för +2k så har Phanteks ett i alla avseenden tradionellt och trevligt chassi för mellan 600-700kr som är förberett för kabeldragning från baksidan. Byggde till sonen i ett i veckan, upplevde kvalit'en som hög för prisklassen, saknades kanske lite finesser, chassit är stort.