Permalänk

val av AIO till ny AM5 bygge

Hejsan,

sitter o knåpar lite med nytt bygge i ett NZXT H6 Flow med AM5 Ryzen 7800x3D o tittar lite på
EKs Nucleus AIO CR360 Lux o Arctics Liquid Freezer III 360 för verkar som dessa just nu är de bästa just nu där viss info är att arctics är ett strå vassare men deras montering verkar vara riktigt pain in the ass kontra EKs lite mer standard fäste så vad ska man gå på egentligen och någon här som har någon av dessa 2 som kan komma med sina egna efarenheter?

eller om det finnas andra förslag?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Nu ska du ju använda en processor som är relativt lätt kyla så du behöver knappast den mest extrema kylaren till den. Jag tror inte du skulle märka så stor skillnad på dessa kylare om du provade dem först, framförallt inte i ett så pass luftigt chassi.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Den här borde sitta som en smäck, lite overkill i kylförmåga och jag vet inte hur ljudnivån blir (hittade 25,6 dBA):
https://komponentkoll.se/produkt/1383660-thermalright-aqua-el...

Edit: Arctic & EK har för tjocka radiatorer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den här borde sitta som en smäck, lite overkill i kylförmåga och jag vet inte hur ljudnivån blir (hittade 25,6 dBA):
https://komponentkoll.se/produkt/1383660-thermalright-aqua-el...

Edit: Arctic & EK har för tjocka radiatorer.

För tjocka för vad?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den här borde sitta som en smäck, lite overkill i kylförmåga och jag vet inte hur ljudnivån blir (hittade 25,6 dBA):
https://komponentkoll.se/produkt/1383660-thermalright-aqua-el...

Edit: Arctic & EK har för tjocka radiatorer.

Kan ev funka ändå, trots att det inte listas som kompatibelt.
https://www.reddit.com/r/NZXT/comments/1b1twbf/h6_and_arctic_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För tjocka för vad?

För tjocka för att få plats mellan moderkort och innertak, men dom kan iofs få plats framför moderkortets kylflänsar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den här borde sitta som en smäck, lite overkill i kylförmåga och jag vet inte hur ljudnivån blir (hittade 25,6 dBA):
https://komponentkoll.se/produkt/1383660-thermalright-aqua-el...

Edit: Arctic & EK har för tjocka radiatorer.

frågan är ju bara hur bra kylförmåga den har(förvisso att Ryzen cpuerna är klart svalare än intel) o Thermalright är ju inte direkt gamla goda Thermalright, hittade en review som tyckte att pump etc lät en del men 25.6dBa är ju inte direkt mycket heller men o andra sidan så gamear man typ bara med Lurar på endå

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För tjocka för att få plats mellan moderkort och innertak, men dom kan iofs få plats framför moderkortets kylflänsar.

De båda får plats i taket, det kan vara ram som är ivägen. Sällan moderkortet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ek aio i en H6 flow utan några problem 🙂
Som andra skriver är de ingen cpu som behöver nån stor kylare för hålla sval. Jag har provat Noctua D15/D15S, ek cr360 aio, arctic liquid freezer iii 240 och nu kör jag en arctic freezer 36. Antar du vill ha en 360 aio för utseendet i toppen för fylla ut hela? En 240mm aio är inga problem att använda till 7800x3d om du skall ha en aio 🙂

Permalänk
Skrivet av g0pp3:

Jag har kört med ek aio i en H6 flow utan några problem 🙂
Som andra skriver är de ingen cpu som behöver nån stor kylare för hålla sval. Jag har provat Noctua D15/D15S, ek cr360 aio, arctic liquid freezer iii 240 och nu kör jag en arctic freezer 36. Antar du vill ha en 360 aio för utseendet i toppen för fylla ut hela? En 240mm aio är inga problem att använda till 7800x3d om du skall ha en aio 🙂

har iofs inte ens tänkt på att man kan köra med en 240mm heller men var nog just att 360 för att fylla ut taket och gör väll också så att man kan ytlligare sänka fläktar men jo skulle ju kunna titta på på en sådan kanske också

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

annan fråga man kom o tänka på är väll att man fäster aion i taket o någon som skrev att man kanske inte kan fästa med alla skruv men om det ens behövs? som jag tänker är ju att man har ju lika många skruv punkter som när man fäster fläktar? så på en 360 så har man ju 12 skruv punkter och kan man fästa den med 10 skruv och endast de sista 2 i baktil så lär den ju inte sagga ner eller röra på sig endå ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

annan fråga man kom o tänka på är väll att man fäster aion i taket o någon som skrev att man kanske inte kan fästa med alla skruv men om det ens behövs? som jag tänker är ju att man har ju lika många skruv punkter som när man fäster fläktar? så på en 360 så har man ju 12 skruv punkter och kan man fästa den med 10 skruv och endast de sista 2 i baktil så lär den ju inte sagga ner eller röra på sig endå ?

De skall inte vara någon fara men i H6 flow går de sätta alla skruv vilket är lika bra om de går 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

har iofs inte ens tänkt på att man kan köra med en 240mm heller men var nog just att 360 för att fylla ut taket och gör väll också så att man kan ytlligare sänka fläktar men jo skulle ju kunna titta på på en sådan kanske också

Nyfiken, vad var anledningen till att du landade på den lilla luftkylaren? Jag har skaffat en sån som en temporär lösning men har tänkt köra AIO (första gången).

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Blundie:

Nyfiken, vad var anledningen till att du landade på den lilla luftkylaren? Jag har skaffat en sån som en temporär lösning men har tänkt köra AIO (första gången).

lilla luft kylaren ? förstår inte eller om du citerade fel person kanske? 240mm AIO är ju med 2st 120mm fläktar som bara tar 2 slots i taket i stället för 3 kontra en 360 själva varför är mer för att följa chassit och ha så högt positivt tryck som möjligt så att minska risken för att damm skulle ta sig in.

ser ju iofs ut som ett bra val enligt kommentarena på den så får man senare möjligtvis installaera 3 utblås i taket senare

sitter o pillar lite med min inet korg men ser ut som detta just nu
https://www.inet.se/kundvagn/visa/pCknAeNiCCQOZwZGvaTaRBRj2L8/am5-upgrade-summer

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

lilla luft kylaren ? förstår inte eller om du citerade fel person kanske?

Korrekt. Jag klickade på fel ”citera”. Det var riktat till @g0pp3 och avsåg Arctic 36-kylaren, som jag själv har men funderar på AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blundie:

Nyfiken, vad var anledningen till att du landade på den lilla luftkylaren? Jag har skaffat en sån som en temporär lösning men har tänkt köra AIO (första gången).

Skrivet av Blundie:

Korrekt. Jag klickade på fel ”citera”. Det var riktat till @g0pp3 och avsåg Arctic 36-kylaren, som jag själv har men funderar på AIO.

7800x3d ligger och drar runt 60W cpu package i spel och krävs inte speciellt nån kylning därav valde att köpa sen sån efter jag såg gamers nexus review på när den ligger samma grad som en D15. Jag valde just denna för att tyckte D15 jag hade tidigare tog upp mycket plats. Sen störde jag mig på att aio pumpen lät då jag ville ha en knäpptyst dator vid idle.
Estetisk är en AIO snyggare helt klart

Permalänk
Skrivet av g0pp3:

7800x3d ligger och drar runt 60W cpu package i spel och krävs inte speciellt nån kylning därav valde att köpa sen sån efter jag såg gamers nexus review på när den ligger samma grad som en D15. Jag valde just denna för att tyckte D15 jag hade tidigare tog upp mycket plats. Sen störde jag mig på att aio pumpen lät då jag ville ha en knäpptyst dator vid idle.
Estetisk är en AIO snyggare helt klart

Är ju just det med estiken funderar om man ska göra ett Project Blackout med EKs EK-Nucleus AIO Dark 360 för ett hel svart bygge är inte så för RGB möjligt att man aksnke sätter in någon RGB strip men för att ha en mörk färg blacklight/uv hade ju varit o föredra om något sådant skulle finnas

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

7800x3d ligger och drar runt 60W cpu package i spel och krävs inte speciellt nån kylning därav valde att köpa sen sån efter jag såg gamers nexus review på när den ligger samma grad som en D15. Jag valde just denna för att tyckte D15 jag hade tidigare tog upp mycket plats. Sen störde jag mig på att aio pumpen lät då jag ville ha en knäpptyst dator vid idle.
Estetisk är en AIO snyggare helt klart

Ja, jag ska byta låda och funderar på lite olika men fler alternativ gör sig klart bäst med en AIO 😄

Skrivet av nothingtoxic:

Är ju just det med estiken funderar om man ska göra ett Project Blackout med EKs EK-Nucleus AIO Dark 360 för ett hel svart bygge är inte så för RGB möjligt att man aksnke sätter in någon RGB strip men för att ha en mörk färg blacklight/uv hade ju varit o föredra om något sådant skulle finnas

Är inne på något liknande. I princip blackout/monochrome färgskala och ev lite vitt ljus. Rekommenderar t ex mr matt lee på youtube som har en del fina sådana byggen för inspo.

Permalänk
Skrivet av Blundie:

Ja, jag ska byta låda och funderar på lite olika men fler alternativ gör sig klart bäst med en AIO 😄

Är inne på något liknande. I princip blackout/monochrome färgskala och ev lite vitt ljus. Rekommenderar t ex mr matt lee på youtube som har en del fina sådana byggen för inspo.

Tittade lite snabbt får göra dyka ner mer när man kommer hem men såg Lian Li O11 Vision Svart verkar ju också rätt trevligt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

lilla luft kylaren ? förstår inte eller om du citerade fel person kanske? 240mm AIO är ju med 2st 120mm fläktar som bara tar 2 slots i taket i stället för 3 kontra en 360 själva varför är mer för att följa chassit och ha så högt positivt tryck som möjligt så att minska risken för att damm skulle ta sig in.

ser ju iofs ut som ett bra val enligt kommentarena på den så får man senare möjligtvis installaera 3 utblås i taket senare

sitter o pillar lite med min inet korg men ser ut som detta just nu
https://www.inet.se/kundvagn/visa/pCknAeNiCCQOZwZGvaTaRBRj2L8/am5-upgrade-summerhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/pCknAeNiCCQOZwZGvaTaRBRj2L8/am5-upgrade-summer

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1y0nAa6pvHpUz_9JnI3P9GZUCGg/h6

Webhallen har fö. 7800x3d för 4390 (webhallen). Sparar en slant om du köper processorn där

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Tittade lite snabbt får göra dyka ner mer när man kommer hem men såg Lian Li O11 Vision Svart verkar ju också rätt trevligt

Det är en av kandidaterna! Men har lite funderingar kring att jag ev kommer flytta datorn mellan gamerhörna/kontorn och vardagsrummet för att spela på min oled-tv. Kanske att jag börjar med något lättare att flytta och ev flyttar gamer-hörnan till vardagsrummet och drar lång hdmi i istället.

Dessa tittar jag på (bl a, känns som att det finns många bra alternativ 😅):

Lian li O11 vision
Lian li O11 EVO RGB
Lian li Lancool 216
Lian li O11 air mini
Deepcool CH780 (notera: låg CPU-kylare krävs alt AIO)
Phanteks NV5
NZXT H7 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blundie:

Det är en av kandidaterna! Men har lite funderingar kring att jag ev kommer flytta datorn mellan gamerhörna/kontorn och vardagsrummet för att spela på min oled-tv. Kanske att jag börjar med något lättare att flytta och ev flyttar gamer-hörnan till vardagsrummet och drar lång hdmi i istället.

Dessa tittar jag på (bl a, känns som att det finns många bra alternativ 😅):

Lian li O11 vision
Lian li O11 EVO RGB
Lian li Lancool 216
Lian li O11 air mini
Deepcool CH780 (notera: låg CPU-kylare krävs alt AIO)
Phanteks NV5
NZXT H7 flow

Jag älskar mitt air mini med tanke på prislapp och vad man får

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

jo tror när man väll klickar av för att beställa kolla runt lite vart som har bäst priser men om nedan ifall man skulle vilja ha AIO för ett Blackout projekt också känns om att B650E chippet är lite mer "framtidssäkert" även om det ordet lite är taboo men färdigt med PCI-E5 istället för bara PCI-E4 men jo finns ju lite o fundera över fläktarna är ju lite mer som man kan tabort eller lägga till om man ska byta ut även de som kommer med chassit annars den förra bilden jag la in med BeQuiet fläktarna i botten var ju ifall man skulle öka luft flödet från nedre insuget upp till GPUn

https://www.inet.se/kundvagn/visa/wS4nARdodtjTzNNHq5iDMzjwevk/am5-upgrade

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

jo tror när man väll klickar av för att beställa kolla runt lite vart som har bäst priser men om nedan ifall man skulle vilja ha AIO för ett Blackout projekt också känns om att B650E chippet är lite mer "framtidssäkert" även om det ordet lite är taboo men färdigt med PCI-E5 istället för bara PCI-E4 men jo finns ju lite o fundera över fläktarna är ju lite mer som man kan tabort eller lägga till om man ska byta ut även de som kommer med chassit annars den förra bilden jag la in med BeQuiet fläktarna i botten var ju ifall man skulle öka luft flödet från nedre insuget upp till GPUn

https://www.inet.se/kundvagn/visa/wS4nARdodtjTzNNHq5iDMzjwevk/am5-upgradehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/wS4nARdodtjTzNNHq5iDMzjwevk/am5-upgrade

PCIE5 är helt onödigt gubben. Bara slöseri med pengar och inget du kommer använda dig av. Finns inget som använder sig av det ännu, möjligtvis SSD men då är det andra grejer som gör det obrukbart.

Att framtidssäkra en burk är idioti och slöseri på pengar. Bygg något du ska ha idag och några är fram, när det är dags sen så köper du nytt.

Saker du kan framtidssäkra är följande:
Nätaggregat (ett bra sådant håller i 10 år)
Luftkylare (dessa håller för evigt, när fläkten pajar så byter du fläkten för några hundralapp.)
Chassi

Du har valt en AIO. Om du vill ha den så kör, men det är galet mycket pengar för en kylning du ej behöver. 7800x3d är energisnål och klarar sig galant med en luftkylare för 1/3 av priset. Och du behöver aldrig oroa dig för läckage.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

PCIE5 är helt onödigt gubben. Bara slöseri med pengar och inget du kommer använda dig av. Finns inget som använder sig av det ännu, möjligtvis SSD men då är det andra grejer som gör det obrukbart.

Att framtidssäkra en burk är idioti och slöseri på pengar. Bygg något du ska ha idag och några är fram, när det är dags sen så köper du nytt.

Saker du kan framtidssäkra är följande:
Nätaggregat (ett bra sådant håller i 10 år)
Luftkylare (dessa håller för evigt, när fläkten pajar så byter du fläkten för några hundralapp.)
Chassi

Du har valt en AIO. Om du vill ha den så kör, men det är galet mycket pengar för en kylning du ej behöver. 7800x3d är energisnål och klarar sig galant med en luftkylare för 1/3 av priset. Och du behöver aldrig oroa dig för läckage.

sant som du säger ahh när får nog kolla över iofs

https://www.inet.se/kundvagn/visa/pC8nAYCcwHabBxZMi84BN6yFTpg/am5-upgrade

kollade över med detta så tänkte BeQuiet 140mm x2 i botten av lådan för att öka friskluft intaget för GPUn och sen 5packet med arctict fläktar för att få upp en i baktill och även 3 fläktar i taket eller om man ska bara ta x 140mm arctics i botten också för kanske kan behöva en fan hub för att styra alla dessa fläktar. samt cl30 minnen istället för cl36

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

sant som du säger ahh när får nog kolla över iofs

https://www.inet.se/kundvagn/visa/pC8nAYCcwHabBxZMi84BN6yFTpg/am5-upgradehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/pC8nAYCcwHabBxZMi84BN6yFTpg/am5-upgrade

kollade över med detta så tänkte BeQuiet 140mm x2 i botten av lådan för att öka friskluft intaget för GPUn och sen 5packet med arctict fläktar för att få upp en i baktill och även 3 fläktar i taket eller om man ska bara ta x 140mm arctics i botten också för kanske kan behöva en fan hub för att styra alla dessa fläktar. samt cl30 minnen istället för cl36

Minnen från CL36 till CL30 kan du köra, det blir bra.

Köper du Arcticfläktarna med PST i namnet så kan du kedjekoppla dom. Så du behöver ingen hub.

Jag har 10 fläktar i mitt H9 Flow, alla Arctic.

3 kedjekopplade bak
3 kedjekopplade nedre
3 kedjekopplade uppe
1 ensam bak

Så totalt 4 fläktportar, och det har mitt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Minnen från CL36 till CL30 kan du köra, det blir bra.

Köper du Arcticfläktarna med PST i namnet så kan du kedjekoppla dom. Så du behöver ingen hub.

Jag har 10 fläktar i mitt H9 Flow, alla Arctic.

3 kedjekopplade bak
3 kedjekopplade nedre
3 kedjekopplade uppe
1 ensam bak

Så totalt 4 fläktportar, och det har mitt moderkort.

det är ju iofs smart det täntke jag inte på

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Något man nog bör testa när man kör luftkyldare och allt är på plats är huruvida fläktarna i toppen ska snurra i förhållande till CPU och den bakre fläkten. Om man har för bra drag i toppen på de främre platserna riskerar det att suga ut luft från intaget på sidan. Så det kan vara en god idé att testa med t ex lägre hastighet i toppen och jämföra mot högre osv (jämföra CPU-temp mao).

Det kommer bli kanon iaf, det är något som är säkert. Jag har själv fortsatt Ågren över val av låda 🫠