Påverkas snabbladdning med mobil om kabeln är USB 3.2 eller USB 2.0?

Permalänk
Medlem

Påverkas snabbladdning med mobil om kabeln är USB 3.2 eller USB 2.0?

Jag har försökt googla, men hittar inget rakt svar.

Påverkas snabbladdning med mobilen om man använder en laddningskabel med USB 3.2 eller en med USB 2.0? Såvitt jag vet är det bara farten på dataöverföring som skiljer, men har dålig koll.

Kabeln med USB 3.2 kostar 70 kr och den med 2.0 kostar 25 kr, så jag vill inte lägga tre gånger pengarna om laddningstiden är densamma.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Det beror på en hel del faktorer, som vad snabbladdning respektive ordinarie laddning innebär för just din telefon, hur kablarna är specificerade, om du kopplar kabeln till en USB-port (och isåfall vilken) eller en laddare som har stöd för den aktuella snabbladdningstekniken och så vidare.

Av de länkade kablarna kan den för USB 3.2 leverera upp till 60W (om övriga delar i kedjan har stöd för power delivery), den andra kabeln med all sannolikhet betydligt lägre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken specifikation datatrafiken följer är betydelselöst, kablarna ska följa usb pd standarderna när det handlar om strömmatning och då finns det kretsar i kablarna som identifierar vilka egenskaper de har dimensionerats för och de anslutna apparaterna kommunicerar först med kretsen i kabeln för att ta reda på vad kabeln tål innan de tillåts öka ström eller spänning över de värden som "usb data" tillåter.

En laddkabel kan tex klara 200 W effekt men inte alls fungera för dataöverföring om den bara följer usb pd specen men ingen av specarna för att överföra data mellan apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Jag har försökt googla, men hittar inget rakt svar.

Påverkas snabbladdning med mobilen om man använder en laddningskabel med USB 3.2 eller en med USB 2.0? Såvitt jag vet är det bara farten på dataöverföring som skiljer, men har dålig koll.

Kabeln med USB 3.2 kostar 70 kr och den med 2.0 kostar 25 kr, så jag vill inte lägga tre gånger pengarna om laddningstiden är densamma.

kabeln med usb 2 specen saknar datapinnarna i usb-A kontakten som krävs för snabbladdning så den kan inte köra mer än 5V 3A eller nått åt hållet aka max 15W om telefonen i fråga kan förhandla till sig det på 5V.

snabbladdning brukar ju generellt förhandla sig till typ 7V, 9V eller 12V vilket inte kommer fungera med 2.0 kabeln utan kräver usb 3 A kontakt med de extra datapinnarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows