Formaterad hårddisk försöker återskapa

Permalänk
Medlem

Formaterad hårddisk försöker återskapa

Hej för ett tag sedan så stoppade jag i min vanliga sata hårddisk på 2tb i min dator där jag har haft mängder med bilder och videos osv på. Från i stort sätt hela min uppväxt samt på mina barn osv. Men när jag stoppade i den i min dator så formaterade windows disken automatiskt. Jag har varit med om liknande en gång i tiden förr och då lyckades jag återställa i stort sätt allt väldigt enkelt och smidigt, tyvärr minns jag inte vad jag använde för program då. Gav mig på att göra samma sak igen även denna gången. Och läste mig till att recuva skulle vara ett bra alternativ. Vilket jag ångrar idag. Jag sökte igenom disken och den hittade typ 900.000filer som jag återställde på samma disk. Men nu inser jag att majoriteten av filerna den återställt är bara massa konstiga filer och skit. Några enstaka bilder och så hitta den. Men det är massvis som ej finns kvar. Nu antar jag att jag är helt körd då jag säkert skrivit över alla filer som en gång fanns på disken. Men tänkte jag gör ett försök och ser om det finns något jag kan göra eller om det är helt kört. Och vad är recuva för skit program i så fall? Känner mig både lurad och blåst när man köper ett program som sägs ska vara bra så är det inte alls det. Vill så gärna få tillbaka alla bilder och videos i alla fall men det känns ju kört

Visa signatur

Hp Pavillion Notbook DV9730 Intel Core 2 duo 2.0ghz, 3gb 333mhz ramminne, Nvidia Geforce 8600M GS 512mb grafikkort, 17" wide screen skärm, 320gb hdd + 500gb extern + 250gb extern osv..:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawzor:

Hej för ett tag sedan så stoppade jag i min vanliga sata hårddisk på 2tb i min dator där jag har haft mängder med bilder och videos osv på. Från i stort sätt hela min uppväxt samt på mina barn osv. Men när jag stoppade i den i min dator så formaterade windows disken automatiskt. Jag har varit med om liknande en gång i tiden förr och då lyckades jag återställa i stort sätt allt väldigt enkelt och smidigt, tyvärr minns jag inte vad jag använde för program då. Gav mig på att göra samma sak igen även denna gången. Och läste mig till att recuva skulle vara ett bra alternativ. Vilket jag ångrar idag. Jag sökte igenom disken och den hittade typ 900.000filer som jag återställde på samma disk. Men nu inser jag att majoriteten av filerna den återställt är bara massa konstiga filer och skit. Några enstaka bilder och så hitta den. Men det är massvis som ej finns kvar. Nu antar jag att jag är helt körd då jag säkert skrivit över alla filer som en gång fanns på disken. Men tänkte jag gör ett försök och ser om det finns något jag kan göra eller om det är helt kört. Och vad är recuva för skit program i så fall? Känner mig både lurad och blåst när man köper ett program som sägs ska vara bra så är det inte alls det. Vill så gärna få tillbaka alla bilder och videos i alla fall men det känns ju kört

Kan det vara så att disken var krypterad och att det är därför filerna ser så konstiga ut?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av drawzor:

Hej för ett tag sedan så stoppade jag i min vanliga sata hårddisk på 2tb i min dator där jag har haft mängder med bilder och videos osv på. Från i stort sätt hela min uppväxt samt på mina barn osv. Men när jag stoppade i den i min dator så formaterade windows disken automatiskt. Jag har varit med om liknande en gång i tiden förr och då lyckades jag återställa i stort sätt allt väldigt enkelt och smidigt, tyvärr minns jag inte vad jag använde för program då. Gav mig på att göra samma sak igen även denna gången. Och läste mig till att recuva skulle vara ett bra alternativ. Vilket jag ångrar idag. Jag sökte igenom disken och den hittade typ 900.000filer som jag återställde på samma disk. Men nu inser jag att majoriteten av filerna den återställt är bara massa konstiga filer och skit. Några enstaka bilder och så hitta den. Men det är massvis som ej finns kvar. Nu antar jag att jag är helt körd då jag säkert skrivit över alla filer som en gång fanns på disken. Men tänkte jag gör ett försök och ser om det finns något jag kan göra eller om det är helt kört. Och vad är recuva för skit program i så fall? Känner mig både lurad och blåst när man köper ett program som sägs ska vara bra så är det inte alls det. Vill så gärna få tillbaka alla bilder och videos i alla fall men det känns ju kört

Om Windows hjälpsamt erbjöd sig att formatera disken så beror det på att systemet inte kände igen den som ett filsystem Windows kan hantera. Antingen var den redan korrupt, eller så var den, som @jnsson nämnde, krypterad.

Har inget bra tips på din situation just nu, men för framtida bruk:
1. Investera i backuper för din viktiga data.
2. Om du råkar förstöra en disk, är första steget alltid att spegla vad som än finns på den till en annan minst lika stor disk och sedan felsöka på kopian. I det läget är alla skrivningar destruktiva.

Oavsett: data man bryr sig om behöver finnas på flera ställen på av varandra oberoende media. I backupsammanhang pratar man om 3-2-1-regeln: Minst tre exemplar på minst två olika media, med minst en kopia utanför huset.

Permalänk
Medlem

Om du får mosaikfiler så beror på att dataräddningsprogrammet inte hittade några grenar av $MFT och körde 'last resort' med 'data scrape' där man identifierar fil-header och sedan hoppas på att sektorerna kommer direkt efter filheadern tillhör fil-headern.

Det fungerar om filerna är skrivna sekventiellt på en nyformaterad disk men är den en mogen disk med mycket filer som har skrivits och raderats över tiden så är disken och filerna mycket fragmenterade över diskytan och har man aldrig kört någon diskdefragmentering så får man mosaik-filer.

Om Recuva misslyckas så skulle jag nog säga att de flesta andra kommersiella diskräddningsprogram kommer att misslyckad dom också och köra på samma sätt med 'data scrape', kort sagt utgångsläget är synnerligen dålig om inte $MFT eller bitar av den kan identifieras och läsas och det är inte diskräddningsprogrammens fel - fortsättning av en i början avhuggen $MFT är jättesvårt att hitta och ser ut som en dataström bland alla andra.

Det är också en orsak till att man helst inte skall lagra/arkivera sina viktiga filer på NTFS utan filsystem som ZFS,ext4,BTRFS som har högre skyddsnivå och mindre risk till fatala filsystemhaverier som det blir i NTFS när $MFT förstörs.

och slutligen - viktiga filer skall alltid finnas i kopior på flera fysiska oberoende exemplar så att man tål att förlora en lagring utan att förlora filerna - men det är det redan tjatat om i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Ja man får ta smällen att man var dum nog att inte ha backup på fler ställen. Lite tråkigt bara att det inte gick att rädda fler bilder. Men ja några fanns ju kvar så var ju skönt att man hittade några i alla fall. Nu har man ju lärt sig en läxa i alla fall.

Visa signatur

Hp Pavillion Notbook DV9730 Intel Core 2 duo 2.0ghz, 3gb 333mhz ramminne, Nvidia Geforce 8600M GS 512mb grafikkort, 17" wide screen skärm, 320gb hdd + 500gb extern + 250gb extern osv..:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawzor:

Jag sökte igenom disken och den hittade typ 900.000filer som jag återställde på samma disk.

Du menar att du sparade filerna på samma disk? En formaterad disk har kvar filerna men ingen lista som säger att filerna finns där, så om du skriver till disken så skriver du över filerna.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

"Men när jag stoppade i den i min dator så formaterade windows disken automatiskt"

Jag har använt windows under väldigt lång tid och jag har testat alla de olika versionerna av windows.
Inte vid ett enda tillfälle har windows formaterat någon av mina diskar automatisk som du säger skedde i ditt fall.
Är du helt säker på att din beskrivning är riktig?

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig varit med om att Windows formaterar automatiskt med en insatt disk. Kan däremot vara så att filsystemet är skadat, vilket innebär att Windows vill formatera partitionen eftersom den inte kan identifiera filsystemet.

Redan detta indikerar på att disken antingen inte skötts om väl alternativt att ett virus härjar i ditt OS.

Jag plockar aldrig ur en disk när datorn är igång, just för att minska risken för att filsystemet blir korrupt.

Tyvärr är FAT och NTFS extremt skakiga för fel och speciellt $MFT och $MFTmirr som hanterar filerna på en NTFS partition är känsliga vid fragmentering eller vid "för många" filer. Dessutom läggs $MFT och $MFTmirr brevid varandra vid formatering vilket gör den fysiska ytan känslig vid fysiska fel eftersom båda med stor sannolikhet kan drabbas samtidigt.

Tänk på att NTFS kom ut redan juli 1993 med Windows NT 3.1, vilket är 31 år sedan. Visst, det har säkert putsats på lite här och där. Men grundstommen kan inte röras speciellt mycket eftersom det då skulle bryta kompatibiliteten med sig självt. Vilket skulle vara livsfarligt när ett program som söker efter fel identifierar fel version eller förutsätter visa regler i filsystemet som plötsligt anropas annorlunda eller inte längre finns.

En backup är inte att säkerhetskopiera en mängd filer till en annan disk. Det är en rutin där du sparar en ny / ändrad fil med ett nytt namn på flera olika platser. Annars är det ingen mening att spara filen alls.

Jag sparar alltid en fil med nytt namn och på minst tre ställen. En redan existerande fil kopieras som en arbetskopia för att inte riskera att ändra originalet. Det är inte så svårt att sätta som rutin och kostar inte märkbart med tid.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har gått igenom en mängd filer idag och lyckats hitta några bilder och lite annat. Dock fattas det som sagt mycket filer. Man lär sig något nytt varje dag tyvärr kostade detta ju år av bilder men ja inte mycket att göra åt saken. Ska försöka lära mig av detta och se till att man har backup på flera ställen i framtiden. Numera har man ju mycket i moln sparat men förr var det ju inte ett alternativ. Kan vara så att disken har något fel i sig sedan tidigare men den har alltid funkat bra i tidigare datorer dock inte i den jag har nu där jag stoppade in den i och den blev formaterad.

Visa signatur

Hp Pavillion Notbook DV9730 Intel Core 2 duo 2.0ghz, 3gb 333mhz ramminne, Nvidia Geforce 8600M GS 512mb grafikkort, 17" wide screen skärm, 320gb hdd + 500gb extern + 250gb extern osv..:D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drawzor:

Har gått igenom en mängd filer idag och lyckats hitta några bilder och lite annat. Dock fattas det som sagt mycket filer. Man lär sig något nytt varje dag tyvärr kostade detta ju år av bilder men ja inte mycket att göra åt saken. Ska försöka lära mig av detta och se till att man har backup på flera ställen i framtiden. Numera har man ju mycket i moln sparat men förr var det ju inte ett alternativ. Kan vara så att disken har något fel i sig sedan tidigare men den har alltid funkat bra i tidigare datorer dock inte i den jag har nu där jag stoppade in den i och den blev formaterad.

Disken blir inte formaterad om du inte aktivt väljer att formatera den. Win kan säga att den behöver formateras men det kommer aldrig att göra det automatiskt.

Om du inte hållit på att skriva till disken är merparten av datan kvar och ett dataräddningsföretag kan troligen hitta mycket av den men det kostar men är det viktig data så koppla bort disken och kontakta tex Ibas eller Ahlberg data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.