Permalänk

Val av fälgar till Volvo XC60.

Hej,
Är i behov av ett par sommarfälgar till min XC60 och har kollat in dessa:
https://velonity.se/msw-48-gloss-black-full-polished-18-tum-w...

Dessa ska passa mina befintliga däck men min fråga är om dessa är anpassade efter en SUV? Är dessa på något sätt dåliga fälgar samt kommer de att passa? Bultmönstret ser ut att passa. Googlar jag runt så verkar de ha ett belastningsindex på 875, antar att de menar 870 kg?

TPMS gissar jag inte kommer vara något problem då Volvo använder ABS-systemet så inget mer behöver köpas till?

Det bilen är av årsmodell 2019.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Hej,
Är i behov av ett par sommarfälgar till min XC60 och har kollat in dessa:
https://velonity.se/msw-48-gloss-black-full-polished-18-tum-w...

Dessa ska passa mina befintliga däck men min fråga är om dessa är anpassade efter en SUV? Är dessa på något sätt dåliga fälgar samt kommer de att passa? Bultmönstret ser ut att passa. Googlar jag runt så verkar de ha ett belastningsindex på 875, antar att de menar 870 kg?

TPMS gissar jag inte kommer vara något problem då Volvo använder ABS-systemet så inget mer behöver köpas till?

Det bilen är av årsmodell 2019.

Tack på förhand!

Finns inte riktigt några fälgar som är specifikt för SUV, utan man får gå efter diameter, bredd, bultcirkel, navmått och ET mått

Bredden är inte ut att vara några problem, 8" klarar nog alla bilar av storlek skokartong och upp.
Bultcirkel är standard Volvo 5x108, navmått måste vara över 63.3 för din bil det finns dock inte på hemsidan.
ET mått ser ut som att den kommer hamna lite längre ut än dina nuvarande men kommer nog fortfarande passa.
Diameter finns risken att dom ser ganska små ut på en SUV

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Har dessa på min V70 på vinterhjulen (följde med bilen när jag köpte) dock 17".

Inte så mycket att säga, kanske inte bästa kvalitet då de börjat ärga, men verkar inte vara vinteranpassade så där är säkert förklaringen

De ska passa utan vidare. Det enda jag ser är ET-måttet som är lite lägre än det som verkar standard på XC60, så hjulen hamnar lite längre ut, men det är så lite (42 vs 50,5 mm).

875 avser nog max belastning ja.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen rolig originalfälg du kan byta till? De brukar generellt ha högre kvalitet. Kryllar av uppsättningar på Blocket och liknande ställen.

Exempelvis dessa från en ny XC60, med sprillas nya premiumdäck för ungefär samma pris som eftermarknadsfälgarna du länkade:
https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_20_s_dack/140045235...

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

Finns inte riktigt några fälgar som är specifikt för SUV, utan man får gå efter diameter, bredd, bultcirkel, navmått och ET mått

Bredden är inte ut att vara några problem, 8" klarar nog alla bilar av storlek skokartong och upp.
Bultcirkel är standard Volvo 5x108, navmått måste vara över 63.3 för din bil det finns dock inte på hemsidan.
ET mått ser ut som att den kommer hamna lite längre ut än dina nuvarande men kommer nog fortfarande passa.
Diameter finns risken att dom ser ganska små ut på en SUV

Fick med i stort sett helt nya sommar däck när vi köpte bilen (18". Vinterdäcken är också 18" och tycker det ser helt OK ut storleksmässigt. Inget som kommer ligga emot om de hamnar längre ut?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Har dessa på min V70 på vinterhjulen (följde med bilen när jag köpte) dock 17".
<Uppladdad bildlänk>
Inte så mycket att säga, kanske inte bästa kvalitet då de börjat ärga, men verkar inte vara vinteranpassade så där är säkert förklaringen

De ska passa utan vidare. Det enda jag ser är ET-måttet som är lite lägre än det som verkar standard på XC60, så hjulen hamnar lite längre ut, men det är så lite (42 vs 50,5 mm).

875 avser nog max belastning ja.

Ska bara köra med sommardäck på dessa så förhoppningsvis inga problem, får nog kolla om jag kan hitta lite reviews på dessa.

Permalänk
Skrivet av w0x:

Det finns ingen rolig originalfälg du kan byta till? De brukar generellt ha högre kvalitet. Kryllar av uppsättningar på Blocket och liknande ställen.

Exempelvis dessa från en ny XC60, med sprillas nya premiumdäck för ungefär samma pris som eftermarknadsfälgarna du länkade:
https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_20_s_dack/140045235...

Sambon måste också bli nöjd så det får inte vara några "fula" fälgar. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Fick med i stort sett helt nya sommar däck när vi köpte bilen (18". Vinterdäcken är också 18" och tycker det ser helt OK ut storleksmässigt. Inget som kommer ligga emot om de hamnar längre ut?

Fälgarna hamnar inte "längre ut" för att de är större, ju större fälg desto mindre gummi. Jag har original Volvo 21" på min XC60, ser riktig bra ut.

Permalänk
Skrivet av KASC:

Fälgarna hamnar inte "längre ut" för att de är större, ju större fälg desto mindre gummi. Jag har original Volvo 21" på min XC60, ser riktig bra ut.

Det förstår jag att de inte gör det p.g.a. större diameter men det jag undrade om var om de hamnar längre ut p.g.a detta: "ET mått ser ut som att den kommer hamna lite längre ut än dina nuvarande".

Kanske får leta runt ett tag på Blocket och se om jag hittar några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Fick med i stort sett helt nya sommar däck när vi köpte bilen (18". Vinterdäcken är också 18" och tycker det ser helt OK ut storleksmässigt. Inget som kommer ligga emot om de hamnar längre ut?

Näe det kommer inte ligga emot, det som kan hända om man kör större och bredare fälgar med "fel" ET mått är att det skrapar lite i gummit vid fullt ratt utslag.
Men 18" är fortfarande så pass litet att det bör inte påverka dig.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Det förstår jag att de inte gör det p.g.a. större diameter men det jag undrade om var om de hamnar längre ut p.g.a detta: "ET mått ser ut som att den kommer hamna lite längre ut än dina nuvarande".

Kanske får leta runt ett tag på Blocket och se om jag hittar några.

Ah missförstod, ja fel ET mått är inte att rekommendera oavsett om det skulle "passa" eller inte. Hett tips, leta efter begangnade originalfälg av valfri storlek, finns ofta till bra pris på blocket. På en helt normal familjebil ser original klart bäst ut.