6000 kr för skoldator reperation!

Permalänk

6000 kr för skoldator reperation!

en tangent på min skoldator föll av för ett tag sedan på grund av överanvändning och efter att ha försökt, (och misslyckats), att fixa det, var jag tvungen att lämna den till mina skolors IT experter för att skicka tillbaka den till distributörerna. Han varnade mig för att det fanns en chans att det inte täcks av försäkringen och jag kan behöva betala lite för att fixa det, beroende på vad distributörerna fråga efter, och jag överklagade inte eftersom jag inte trodde att det skulle ha varit ett mycket högt belopp. idag fick jag veta att de ber om 6730kr för reparationskostnaden och jag är helt förvirrad över hur några trasiga knappar kunde ha lett till det beloppet! Jag har ingen möjlighet att betala det här beloppet och jag är verkligen förvånad över vad jag ska göra! för mer information: 1 knapp försvann helt och en annan var lite inklämd i stickan, vilket den inte gjorde ordentligt. Jag vet att det är helt och hållet mitt fel men som student på gymnasiet tjänar jag och min familj inte mycket pengar.

Permalänk
Medlem

vad täcker din hemförsäkring?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Skolan lär ju ha försäkrat datorerna så det låter ju helt galet. Kolla även med er hemförsäkring.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För mig låter det helt orimligt. Vad är det för dator egentligen?

Ett utbytestangentbord borde man kunna köpa för en femhundring eller så och på de allra flesta laptops borde man kunna byta detta på en kafferast.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oroligorigami:

en tangent på min skoldator föll av för ett tag sedan på grund av överanvändning och efter att ha försökt, (och misslyckats), att fixa det, var jag tvungen att lämna den till mina skolors IT experter för att skicka tillbaka den till distributörerna. Han varnade mig för att det fanns en chans att det inte täcks av försäkringen och jag kan behöva betala lite för att fixa det, beroende på vad distributörerna fråga efter, och jag överklagade inte eftersom jag inte trodde att det skulle ha varit ett mycket högt belopp. idag fick jag veta att de ber om 6730kr för reparationskostnaden och jag är helt förvirrad över hur några trasiga knappar kunde ha lett till det beloppet! Jag har ingen möjlighet att betala det här beloppet och jag är verkligen förvånad över vad jag ska göra! för mer information: 1 knapp försvann helt och en annan var lite inklämd i stickan, vilket den inte gjorde ordentligt. Jag vet att det är helt och hållet mitt fel men som student på gymnasiet tjänar jag och min familj inte mycket pengar.

Det känns som att det finns mer till denna historian än det du skriver. Om det är ditt fel som du skriver så låter det som att du har gjort något som du vet har orsakat skadan. Hade det varit slitage så har jag svårt att tänka mig att du hade blivit ersättningsskyldig på den grunden.

Skolan ska som regel vara avgiftsfri vilket går att läsa om på Skolverkets hemsida. Men som jag sa verkar det finnas mer till denna historian än vad som framgår.

Permalänk
Medlem

Det låter helt sjukt. Men tyvärr är det så numera att reparationer är mer eller mindre en Scam verksamhet.

Kan du tacka nej till reparationen och kolla med någon datorkunnig som kanske kan fixa lite eller köra med tangentbord inkopplat även om det inte är lika smidigt som tangentbordet på datorn.

Jag skulle inte ha råd att betala 6700kr för det och jag är vuxen och läser på yrkeshögskola Min laptop kostade 4000kr i sin helhet. Förstår att det blir tufft som gymnasieelev. Vi hade inte laptops i skolan när jag gick. Men vet att vissa skolor hade sådant redan då för 20 år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hej,

det är billigare att köpa ett nytt tangentbord och byta själv.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Shiftypants:

Det känns som att det finns mer till denna historian än det du skriver. Om det är ditt fel som du skriver så låter det som att du har gjort något som du vet har orsakat skadan. Hade det varit slitage så har jag svårt att tänka mig att du hade blivit ersättningsskyldig på den grunden.

Skolan ska som regel vara avgiftsfri vilket går att läsa om på Skolverkets hemsida. Men som jag sa verkar det finnas mer till denna historian än vad som framgår.

Om det nu är några knappar på tangentbordet som pajat så spelar det ju inte så stor roll vems fel det är. TS har ju redan erkänt att felet ligger hos sig.

Det orimliga i det hela är ju kostnaden. De enda ja kan tänka mig driver upp den såpass är att det är en macbook och att man måste byta ut hela chassit då tangentbordet sitter fast i det.
Men kan ju vara så att andra tillverkare tagit efter?

För egen del dog piltangenterna på min macbook jag har genom jobbet, som tur var under garantitiden. De bytte ut allt utom moderkort och skärm på den datorn... För att pil upp och ner var trasigt...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för dator men HPs nyare datorer (EliteBook G8) kräver att man byter moderkortet för att byta tangentbordet så det kan vara en förklaring. Hade en sån senast i feburari på jobbet. Sen kan det också bero på om datorn har andra skador utöver tangentbordet där delar måste bytas ut.

Be om att få en tydlig förklaring till varför det kostar så mycket. Jag har suttit med HP, Dell och Lenovos support och bråkat om deras priser och dom är galna ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fora:

Jag vet inte vad det är för dator men HPs nyare datorer (EliteBook G8) kräver att man byter moderkortet för att byta tangentbordet så det kan vara en förklaring. Hade en sån senast i feburari på jobbet. Sen kan det också bero på om datorn har andra skador utöver tangentbordet där delar måste bytas ut.

Är man så jäkla korkad så man tillverkar en bärbar dator där man måste byta hela moderkortet för att byta tangentbord så tycker jag att företaget får stå för den kostnaden. Vilka idioter.

Skoldatorerna lär ju vara försäkrade? Det var då min skoldator för över 20 år sedan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är man så jäkla korkad så man tillverkar en bärbar dator där man måste byta hela moderkortet för att byta tangentbord så tycker jag att företaget får stå för den kostnaden. Vilka idioter.

Skoldatorerna lär ju vara försäkrade? Det var då min skoldator för över 20 år sedan.

Håller med. Teknikerna som fixar dessa blir bara surare och surare varje gång man träffar på dom eftersom företagen gör det bara svårare med varje ny modell.

Permalänk
Medlem

Låter som att gymnasieskolan i fråga sitter med ett uselt avtal.

Ett nytt tangentbord ligger på 600kr utan bakgrundsbelysning, 100kr till med bakgrundsbelysning, arbetskostnaden för att byta ut detta ligger på 900-1200kr utav extern tekniker. Exempelvis tekniker från Atea.

Tar typ 10 minuter om man gör det själv.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oroligorigami:

en tangent på min skoldator föll av för ett tag sedan på grund av överanvändning och efter att ha försökt, (och misslyckats), att fixa det, var jag tvungen att lämna den till mina skolors IT experter för att skicka tillbaka den till distributörerna. Han varnade mig för att det fanns en chans att det inte täcks av försäkringen och jag kan behöva betala lite för att fixa det, beroende på vad distributörerna fråga efter, och jag överklagade inte eftersom jag inte trodde att det skulle ha varit ett mycket högt belopp. idag fick jag veta att de ber om 6730kr för reparationskostnaden och jag är helt förvirrad över hur några trasiga knappar kunde ha lett till det beloppet! Jag har ingen möjlighet att betala det här beloppet och jag är verkligen förvånad över vad jag ska göra! för mer information: 1 knapp försvann helt och en annan var lite inklämd i stickan, vilket den inte gjorde ordentligt. Jag vet att det är helt och hållet mitt fel men som student på gymnasiet tjänar jag och min familj inte mycket pengar.

Är det en ASUS-dator?

https://youtu.be/7pMrssIrKcY?si=6b8n7k_adbelO1Gx

Hoppas du får det löst och slipper betala, 6730 får du ju en ny dator för.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är man så jäkla korkad så man tillverkar en bärbar dator där man måste byta hela moderkortet för att byta tangentbord så tycker jag att företaget får stå för den kostnaden. Vilka idioter.

Skoldatorerna lär ju vara försäkrade? Det var då min skoldator för över 20 år sedan.

EU borde ha lite åsikter om detta skrattretande designval.
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20240419IPR...

Samtidigt vore det otroligt korkat om skolan köpt in sådana datorer till eleverna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fora:

Håller med. Teknikerna som fixar dessa blir bara surare och surare varje gång man träffar på dom eftersom företagen gör det bara svårare med varje ny modell.

Ja det är sjukt hur de gör datorerna svårare och svåra att reparera. Eller uppgradera för den delen.

I helvetet får designers serva sina egna maskiner som min handledare sa när jag var på LIA som kyltekniker. De byggde in kompressorn så man fick svetsa av massa rör och ta den massor med skit för att komma åt den så inte bara datorer det gäller. Även bilar. Vem som helst kan byta lampa på
En 740 men för modern bil får man plocka bort hela motorn känns det som. Allt för att det ska se snyggt ut och kosta så lite som möjligt att tillverka. Reparera är inget de tänker på eller så gör de medvetet det svårare att reparera så ma köper nytt istället.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

En trasig knapp borde räknas in som normalt slitage och absolut täckas av en försäkring. Nu är du lite vag med vad ditt egna försök att laga har bidragit med men det borde inte falla på dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

7000:-.. verkar som nån vill stoppa 6899:- i fickan.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Är det inte gjort med flit utan slitage/olycka ska du inte betala en spänn. Det ska skolan stå för. Försäkring eller ej.
Som elev ska man inte behöva betala nåt.

Det är som att du går i korridoren o snubblar o slår sönder en ruta. Inte behöver du betlala för den.
Annar är det om du sparkar sönder rutan med flit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jag har märkt att jag var lite vag när jag beskrev mitt egna försök att fixa datorn så jag kan beskriva vad jag gjorde, för mer tydlighet över min part i skit festen: Jag försökte limma plast delen av tangenten till gummi delen som la fast i datorn. Dåligt förklarat men det ledde bara till att tangenten satt lite löst som en "hatt" av något slag.

Tangenten fungerade ok, den såg bara lite knasig ut. Jag tror att limmet kan ha spelat roll till varför priset för reparation är så hög, men jag har inte fått reda på mer än hela kostnaden. Detta är också varför jag anser att detta är mitt fel även om tangenten originellt fällde ut på grund av slitage

Permalänk
Medlem

Låt oss börja med att klura ut vad det är för tillverkare och modell av laptopen först och främst, så att vi kan undersöka vad en reparation i detta fallet innebär. Är det en så enkel sak som att byta tangentbordet (öppna laptop, ta ur, sätta i nytt) är priset helt vansinnigt. Är det en laptop där hela moderkortet måste bytas ut så får diskussionen tas vidare kring vem som ska betala (skola/du).

Så återkom med tillverkare (ASUS, Apple, Lenovo, etc.) och sedan specifik modell så tar vi det därifrån.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av Oroligorigami:

Jag har märkt att jag var lite vag när jag beskrev mitt egna försök att fixa datorn så jag kan beskriva vad jag gjorde, för mer tydlighet över min part i skit festen: Jag försökte limma plast delen av tangenten till gummi delen som la fast i datorn. Dåligt förklarat men det ledde bara till att tangenten satt lite löst som en "hatt" av något slag.

Tangenten fungerade ok, den såg bara lite knasig ut. Jag tror att limmet kan ha spelat roll till varför priset för reparation är så hög, men jag har inte fått reda på mer än hela kostnaden. Detta är också varför jag anser att detta är mitt fel även om tangenten originellt fällde ut på grund av slitage

Om tangenten gick att använda efter du limmade den så betyder det att du inte förstört den med limmet. Det är klart att har du slabbat lim över hela datorn så kan det kosta 6000 spänn. Men har du lagt ett nålsöga lim och tryckt dit tangenten som sedan fungerar så verkar det orimligt med den kostnaden.

En lärdom här är dock att försök inte reparera saker med lim som inte är dina. Om du ska reparera andras saker ska du veta exakt vad du gör.

Gillar dock att du försökte mecka själv. Det är så man ska göra. Man ska mecka, ha sönder och lära sig. Fast med sina egna grejer helst.

Permalänk
Medlem

Har du ingått ett avtal för att få/låna datorn av skolan? Det verkar vara rätt många skolor som tvingar elever/föräldrar att skriva på avtal om jag inte är helt ute och cyklar olagliga. Detta för att det krävs en dator/iPad osv för att kunna ta del av utbildningen.

Permalänk

Troligtvis har skolan eller huvudmannen köpt datorn genom en s.k licens/produktpartner typ Advania och skolan eller kommunen har fått välja att köpa elevdatorn MED eller UTAN försäkring under nyttjandetiden, naturligtvis är det förstnämnda billigare.
Du som elev kan alltid hävda att du inte vill eller tänker betala, sen är det upp till enskild rektor att ta ställning till huruvida hen vill driva en rättsprocess gentemot dig. Om jag hade varit du hade jag sagt nej, jag tänker inte betala ett svatt eftersom ni valt att inte köpa med garanti och du inte hade något val iom att datorn är nödvändig för att kunna hänga med i undervisningen.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Många här verkar enligt min uppfattning inte ha stenkoll på hur det funkar med serviceärenden och regler osv för skoldatorer utan verkar "killgissa", så jag ska försöka förklara detta för dig på ett så pedagogiskt sätt som det går. Jag pratar också väldigt generellt då jag inte vet exakt vilka regler som gäller för dig. Min bakgrund är att jag har jobbat som IT-samordnare på skolor i två kommuner under ca 2 år och hanterat reparationer och serviceärenden dagligen för elever och personal, så jag har hanterat dessa typer av ärenden och diskussioner regelbundet.

När det kommer till reparationer så får du inte genomföra reparationen själv om inte skolan givit dig tillåtelse. Det står oftast väldigt tydligt i den kvittens du troligtvis skrivit på när du fick datorn att så ej är fallet, och det gäller oftast även om du begått handlingen med gott samvete. Undvik därför detta.

Gällande kostnaden så får skolan absolut säga att du ska betala, fast ENDAST om de kan fastställa att det är pga skadegörelse som skadorna uppkommit. Det är att likna som att du krossar en fönsterruta. Det är skolans egendom och kräver de att du ska betala pga av att de bedömer att det räknas som skadegörelse så måste du göra det. Om du inte väljer att betala så kan de göra en rättsprocess av det hela.

Gällande varför kostnaden är såpass hög så är det väldigt ofta så att verkstaden tar ut en serviceavgift som brukar vara väldigt hög i förhållande till vad som faktiskt ska göras. Det är en av de sätten de tjänar pengar på att sälja datorer till skolor. Den resterande kostnaden brukar gå till reservdelar, och är det så att tangentbordets kretskort sitter fastlött på moderkortet så brukar kostnaden skena rejält (vilket jag tror är det som är i detta fallet).

När det kommer till försäkringar så avskyr försäkringsbolag skoldatorer utav hela sitt liv, då försäkringsbolagen inte tjänar något på det. Pga det så är det VÄLDIGT sällan skolor skaffar försäkringar då de oftast är väldigt dyra och kostar mer än vad man faktiskt får ut av det.

Det du behöver göra är att SKRIFTLIGEN bestrida fakturan och be skolan om en tydlig specifikation om vad som ingår i dessa kostnader, samt varför de anser att du ska betala. Därefter så kan man diskutera vad nästa steg är.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Sötast

Ren galenskap-ish....

Min dotters dators tangentbord gick delvis sönder för någon månad sedan. Det fixade deras tekniker på plats på 15minuter, såklart gratis.

I våra avtal med skolan så är det tydligt skrivet att uppsåtlig skada eller skada på grund av grov oaktsamhet kan innebära att föräldrarna debiteras för delar av eller all skada på datorn.

Men att skador som skett utan uppsåt är täckta av skolans försäkringar.

Däremot om man försöker fixa datorn själv och eventuellt orsaka mer skada? Är ju lite av en annan sak...

Permalänk

Min son tappade sin i skolan, smashade hela skärmen, dom började också hinta om att vi skulle betala, Jag ringde upp deras IT mupp och sa Lycka till - det är skolan som lämnat ut datorer, tvingar elever att släpa dom fram å tillbaka mellan lektioner och har ni inte försäkrat dom så är det ERT problem, skicka faktura du så får vi se vad som händer... Begagnad billigaste jävla cromebooken som fanns och dom skulle ha betalt för en sprillans ny.

Inte sett någon faktura, grabben har ny dator...

Tvärvägra!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|