Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve

Enligt ett än så länge obekräftat rykte håller Microsoft på att förbereda ett bud på Valve värt 170 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gaben lär aldrig sälja tänker jag. Förhoppningsvis så är hans söner inte lika giriga.
Men vem vet. Han är 61 år gammal och han har tidigare jobbat på Microsoft. Inte omöjligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej, nej nej. Detta får INTE hända.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Om inte konkurrensmyndigheterna skulle blockera det här köpet så kan man likaväl avskaffa dem.

Permalänk
Medlem

We will own everything and be extremely happy..

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte detta är sant eller blir av, microsoft försöker ta kontroll över allt känns det som

Permalänk
Medlem

De enda som satsar på någon annan pc-plattform för spelande än windows, detta skulle bara handla om att köpa upp konkurrensen

De måste ha blivit lite skrämda av Steam Deck

Permalänk
Medlem

Jag är trött på stora företag vill köpa upp allt, de har knappast varit en bra affärsidé. Får hoppas Valve förbli Valve.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Menar de då velve som i spelstudion eller velve som i hela företaget incl steam m.m?

Är det bara spelstudion så är det ju ingen större förlust mer än att half-life, portal, counter-stike med mera kommer tillhöra microsoft. Bra eller dåligt låter jag vara osagt

men är högst negativ till att de skulle ta över steam kan man kyssa allt vad nedsatta spelpriser heter hejdå efteråt ända fördelen är väl att de då eventuellt kommer slå ihop bnet, steam, xbox till en mjukvara iom att de äger alla 3 sen om spelen man har sen innan uppnöpet kommer bli tillbakadragna sony style kan man bara sia om men kan se framför mig en folkstorm om de skulle göra det om folk med 20 år gamla konton helt plötsligt blir av med spel för tiotusentals kronor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prepare for unforeseen consequences...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det vore mycket olyckligt om de fick något som helst inflytande över Steam.

Permalänk
Avstängd

Kommer nog inte att hända, det var nog ett servettförslag från MS som spreds sig som en löpeld.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Plot twist, är Valve som köper Microsoft.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som de sparkar folk på spelstudiorna som de redan köpt (länk)...

Embrace, extend, and extinguish. Microsoft förändrar sig inte.

Permalänk
Medlem

En av de värsta sakerna som skulle kunna hända för PC-spelsbranschen i mitt tycke.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fyfan NEJ!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av orginallinus:

Prepare for unforeseen consequences...

Now, now, if you follow standard insertion procedures, everything will be fine....

Men ja, Microsoft får väldigt gärna hålla sig borta från Valve, deras diverse shops och beslut kring diverse studios ger jag fasen inte mycket för.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hoppas, behövs lite nytt blod.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Noooooo!
MS är ju bara skit, smutsa inte ner valve!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nånstans så tänker jag att detta skulle kunna bli slutet på valves monopolställning ifall de blir uppköpta. Många tycker inte om microsoft, och med ett eventuellt uppköp, så skulle microsoft paradoxalt sett lösa detta monopol via ett uppköp. Folk kommer hitta nya vägar, och nya plattformar kommer växa fram som är oberoende likt nuvvarande steam.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Microsoft är ett seriöst företag, så jag hoppas på det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av orginallinus:

Prepare for unforeseen consequences...

We've got hostiles!

Permalänk

Länge leve monopolet. Jag hatar att när man går till en frisör så finns det så många olika stilar att välja på, livet blir så mycket enklare om det finns mindre alternativ.

Skämt åsido Microsoft har problem med xbox, de hade det sedan den första. Kanske xbox 360 sålde bra, men de har iallafall problem. detta kan självklart hjälpa dem, men jag tvivlar på att det är så bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Säg hej till Microsoft Deck 2.0! OS är nu utbytt mot Windows 12 och enheten har fått en stooor dedikerad knapp för Co-Pilot. Tryck på knappen och så spelar Microsofts servrar åt dig och du kan fokusera på annat. Åh just det, var tionde minut är det reklampaus för MS övriga produkter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Musikälskare

Mardröm om det skulle ske

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Även om ryktet är sant så tvivlar jag rejält på Valve kommer att tacka ja, oavsett hur mycket Microsoft erbjuder. Steam är större än någonsin så dom är inte i någon position att någon behöver köpa dom. Och om Valve spelar sina kort rätt, så kan SteamOS om några år konkurrera med Windows och göra Linux mainstream tillsammans med Chrome OS som också har börjat öppna upp Linux funktioner.

Permalänk
Medlem

Vilken enorm katastrof det skulle vara för spelbranschen.
Skulle också vara extremt negativt för spelande i Linux system(eller vad man nu kallar dem).
Det skulle förmodligen också vara väldigt negativt för VR.

Om jag vore MS så skulle jag såklart vara beredd att lägga enorma summor för ett sådan uppköp.

Skulle förmodligen leda till att Epic skulle behöva ta en större roll som motpol till detta?

Permalänk
Medlem

Lord GabeN, skydda oss mot Microsoft!!

Permalänk
Medlem

USCH Microsoft gör verkligen allt för att bli det vidrigaste företaget i spelbranchen.
Team Xbox sitter säkert och circle jerk till detta dock.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Undrar det om konkurrensen dock. Microsofts butik i Xbox appen är knappast en stor spelare på marknaden och att köpa Steam ger dom inte en särställning som är speciellt annorlunda vad Valve / Steam redan har idag. På spelutvecklingssidan så visst gör Valve spel men det är alldeles för långt emellan för att påstå att ett Valve köp skulle vara droppen som får konkurrensbägaren att välla över. Visst var det turer runt ActivisionBlizzard affären men det ser jag mer från vinkeln att det var en av de största "oberoende" spelutvecklarna, alltså oknuten till en plattform. Så jag tror den här affären skulle gå igenom. Däremot tror jag inte att Valve säljer. Inte till det priset, tror ärligt inte att priset spelar så himla stor roll, det ska till annat för att dom ska sälja. Ett förtroende för att det kommer förvaltas och få en tillväxt knuff i den riktningen dom vill.