Webbläsaren Edge stoppar skärmdumpar på jobbet

Permalänk
Melding Plague

Webbläsaren Edge stoppar skärmdumpar på jobbet

Konsumentvarianten kommer också stoppa för skärmdumpar inom några månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde folk som ville sno grejer brukade fota med telefonen just av den anledningen att företagsdatorn har en rätt hög sannolikhet att logga olika saker?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilken tur att alla inte går runt med en kamera i fickan....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tanken är att stoppa sekretessbelagd information från att delas med andra Edge Business-användare utanför din arbetsplats.

Det här måste väl vara någon typ av felsyftning? Inte kan det spela roll vad mottagaren använder för mjukvara?

Det blir ju närmast "hunter2"-tänk isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag trodde folk som ville sno grejer brukade fota med telefonen just av den anledningen att företagsdatorn har en rätt hög sannolikhet att logga olika saker?

Exakt!
Inte direkt så att man skulle använda jobbets mail för detta...
Hur blir det med "snippingtool"?

Permalänk
Medlem

Då får man väl fortsätta att ta skärmdumpar via sin VDI-miljö

Permalänk
Medlem

Att Microsoft Edge nu blockerar skärmdumpar på jobbet är ett absurt steg mot överdriven kontroll. Vad blir nästa steg? Ska Google förbjuda alla mobilkameror på arbetsplatsen också? Denna riktning är helt fel och inskränker vår frihet som anställda. Det skapar en atmosfär av misstro och paranoia. Istället för att kväva oss med dessa drakoniska regler, borde företagen investera i att utbilda oss om säkerhet och lita på vår professionalitet. Den här utvecklingen är både löjeväckande och upprörande – nog är nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det här måste väl vara någon typ av felsyftning? Inte kan det spela roll vad mottagaren använder för mjukvara?

Det blir ju närmast "hunter2"-tänk isf.

självklart kommer stoppet vara en popup som frågar vilken mjukvara mottagaren av denna skärmdump använder; "använder mottagaren [Edge] eller [Edge Business]?"

Där den i sann P**nHub-anda givetvis bara stoppar dig om du klickar på [Edge Business]

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Att Microsoft Edge nu blockerar skärmdumpar på jobbet är ett absurt steg mot överdriven kontroll. Vad blir nästa steg? Ska Google förbjuda alla mobilkameror på arbetsplatsen också? Denna riktning är helt fel och inskränker vår frihet som anställda. Det skapar en atmosfär av misstro och paranoia. Istället för att kväva oss med dessa drakoniska regler, borde företagen investera i att utbilda oss om säkerhet och lita på vår professionalitet. Den här utvecklingen är både löjeväckande och upprörande – nog är nog!

Fins många arbetsplatser där telefoner med kamera förbjuds. Nu kan man blocka screenshots med . Vad är problemet med det? Är ju upp till varje bolag att bestämma

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Att Microsoft Edge nu blockerar skärmdumpar på jobbet är ett absurt steg mot överdriven kontroll. Vad blir nästa steg? Ska Google förbjuda alla mobilkameror på arbetsplatsen också? Denna riktning är helt fel och inskränker vår frihet som anställda. Det skapar en atmosfär av misstro och paranoia. Istället för att kväva oss med dessa drakoniska regler, borde företagen investera i att utbilda oss om säkerhet och lita på vår professionalitet. Den här utvecklingen är både löjeväckande och upprörande – nog är nog!

Programmet blockerar inte skärmdumpar. Windows får en policy där företag kan bestämma om de vill förbjuda skärmdumpar från givna webbsidor när de öppnas i Edge.

Permalänk
Medlem

Då måste man ju också ha en policy som endast tillåter Edge som Webbläsare. Vem skulle vilja jobba på en sådan arbetsplats? Dessutom är det ju bara fota med mobilkameran om man vill. Eller ska sagda arbetsplatser förbjuda smartphones också? Dumheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då måste man ju också ha en policy som endast tillåter Edge som Webbläsare. Vem skulle vilja jobba på en sådan arbetsplats? Dessutom är det ju bara fota med mobilkameran om man vill. Eller ska sagda arbetsplatser förbjuda smartphones också? Dumheter.

Jag förmodar att det är "ja" på alla sakerna du nämner och förmodligen mer därtill på berörda arbetsplatser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Fins många arbetsplatser där telefoner med kamera förbjuds. Nu kan man blocka screenshots med . Vad är problemet med det? Är ju upp till varje bolag att bestämma

Det är ett sluttande plan förstår du väl? Förbjuda Ctrl+C följt av Ctrl+V är väl inte inte upp till arbetsgivaren att bestämma?
Det är så skevt så att man tappar hakan här. Helt otroligt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förmodar att det är "ja" på alla sakerna du nämner och förmodligen mer därtill på berörda arbetsplatser.

Visst kan det vara relevant om man jobbar på en arbetsplats där en skärmdump av vissa sidor kan leda till att SÄPO eller motsvarande blir inblandade, men det är väl högst osannolikt att sådana arbetsplatser inte löst den biten själva för typ "sedan företaget var i planeringsstadiet" sedan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det inte online verktyg/sidor som kan printa en hemsida åt dig som du sedan bara laddar ner i .png format eller något? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då måste man ju också ha en policy som endast tillåter Edge som Webbläsare. Vem skulle vilja jobba på en sådan arbetsplats? Dessutom är det ju bara fota med mobilkameran om man vill. Eller ska sagda arbetsplatser förbjuda smartphones också? Dumheter.

Finns flertalet arbetsplatser där det av olika anledningar är förbjudet att ta med sig mobiltelefoner ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan det vara relevant om man jobbar på en arbetsplats där en skärmdump av vissa sidor kan leda till att SÄPO eller motsvarande blir inblandade, men det är väl högst osannolikt att sådana arbetsplatser inte löst den biten själva för typ "sedan företaget var i planeringsstadiet" sedan?

Tänker att det först och främst handlar om ett sätt att hindra anställda fråm att oavsiktligt dela saker som inte är ok. Svårt att ha koll på allt som inte får delas med externa parter enligt olika avtal.

Jobbar på ett medelstort företag där straffavgifterna för att läcka vissa IPn vi licensierar är stora nog för att få företaget i konkurs. Ytterligare ett exempel där arbetsgivaren skulle kunna vara intresserad av liknande lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tänker att det först och främst handlar om ett sätt att hindra anställda fråm att oavsiktligt dela saker som inte är ok. Svårt att ha koll på allt som inte får delas med externa parter enligt olika avtal.

Jobbar på ett medelstort företag där straffavgifterna för att läcka vissa IPn vi licensierar är stora nog för att få företaget i konkurs. Ytterligare ett exempel där arbetsgivaren skulle kunna vara intresserad av liknande lösningar.

Jo absolut, men återigen så borde väl sagda företag i sådana fall löst de problemen redan innan den första anställda började jobba där?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Vad blir nästa steg? Ska Google förbjuda alla mobilkameror på arbetsplatsen också?

I Android finns ju redan ett system för att blockera skärmdumpar. Så det vore kanske inte orimligt att tänka sig krav på att en kontroll över kameran baserad på lokal är en vidare utökning på samma begränsningar.

Företaget skulle då kunna kräva att den funktionen är aktiverad på medtagna telefoner. Om det nu ens är ett val.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo absolut, men återigen så borde väl sagda företag i sådana fall löst de problemen redan innan den första anställda började jobba där?

Man kan skära ned på tredjepartsprogram och där med riskminimerar, nativt stöd föredras ofta framför tredjepartsalternativ. Se det som svängningen Microsoft gjorde gällande antivirusprogram. Under XP-tiden hette det att andra kunde få lösa det. Nu erbjuder man för de allra flesta en good-enough lösning som ingår. Utveckling, tror jag det kallas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nu erbjuder man för de allra flesta en good-enough lösning som ingår. Utveckling, tror jag det kallas.

Tills myndigheter får upp ögonen för konkurrenshämande tilltag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo absolut, men återigen så borde väl sagda företag i sådana fall löst de problemen redan innan den första anställda började jobba där?

Det kan ju hända att nya företag startar i framtiden, där detta skulle kunna vara en del av processen att lösa det redan innan den första anställda börjar jobba där?

---
Edit:
Hela den här grejen är ju en icke-nyhet att enterprise/business grejor sysslar med enterprise/business grejer, sen klickar folk på artikeln och skriver kommentarer utan något större sammanhang och så får vi sådana här konstiga "icke-diskussioner" där folk bara "Varför skulle någon vilja ha specifik-konstig-niche-business-funktionalitet".

La till lite gnäll på nyhetsredaktionen
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Det är ett sluttande plan förstår du väl? Förbjuda Ctrl+C följt av Ctrl+V är väl inte inte upp till arbetsgivaren att bestämma?
Det är så skevt så att man tappar hakan här. Helt otroligt ju.

En arbetsgivare har väl all rätt i världen att skydda sina immateriella och intellektuella rättigheter lika väl som han får sätta hänglås på dörrarna till arbetsplatsen? En arbetsplats är inte den anställda privata dagis.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tror inte att företag med skyddad verksamhet kör någon webbläsare som att ha ett svart hål, vi har och har aldrig haft om någon tror att man sitter vid skyddat objekt utan kamraövervakning och strikta administrativa skydd så tänk om. Vi tillverkar saker under licens och blir granska stenhårt med säkerhet hårdvara och mjukvara. Allt är need 2 know.

Permalänk
Sötast

Ni kan förbjuda både kameror och skärmdumpar själv vet jag inte ens hur man tar en skärmdump och använder bara dumtelefon.

Det är lite av ett skämt när folk vill ha screenshots på teams. De tycker jag tar lång tid varje gång jag lägger min datorskärm på Epson scannern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Programmet blockerar inte skärmdumpar. Windows får en policy där företag kan bestämma om de vill förbjuda skärmdumpar från givna webbsidor när de öppnas i Edge.

Det är ju klart.

Ville göra mitt jobb som IT Tekniker nästintill omöjligt, hela vår support är beroende av skärm dumpar.

Permalänk
Medlem

Microsoft gör sitt bästa med att stoppa deras produkter 🔥

Permalänk
Hedersmedlem

Bra funktion, så länge det är datorns ägare som bestämmer när den är på.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag förstår att denna funktion är användbart för business. Men vad fan lägger dem in den i privata edge?
Så om jag kommer sen t.ex. till en support sida för att hantera ett reklamations ärende och får en dåligt bemötande av personalen och vill göra en skärmdump... Hoppsan! Du kan inte ta en skärmdump av denna sida, för att ägaren (skitföretaget) inte tillåter skärmdumpar av denna sida.