problem med mesh nätverk, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

problem med mesh nätverk, behöver hjälp

har precis skaffat denna

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

kopplat ihop dom 3 och wifi fungerar perfekt när jag ska använda tv chromecast men när jag ska använda wifi på mobilen och surfplattan så fungerar det knappt trots att signalen säger att den är utmärkt . vad kan detta bero på, har jag gjort nåt fel med inställningar eller borde inte såna basic grejer funkar direkt ? mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

har precis skaffat denna

kopplat ihop dom 3 och wifi fungerar perfekt när jag ska använda tv chromecast men när jag ska använda wifi på mobilen och surfplattan så fungerar det knappt trots att signalen säger att den är utmärkt . vad kan detta bero på, har jag gjort nåt fel med inställningar eller borde inte såna basic grejer funkar direkt ? mvh

Har du kopplat bort den gamla routern innan du installera Mesh? Vad säger appen?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Har du kopplat bort den gamla routern innan du installera Mesh? Vad säger appen?

ja det har jag gjort, allt i appens säger att alltid fungerar perfekt, och att signalen hemma är perfekt men wifi suger röv faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

har jag gjort nåt fel med inställningar eller borde inte såna basic grejer funkar direkt ? mvh

Borde du inte kunna få sådana ”basic” grejer att fungera på egen hand?

Det är tiotusentals eller hundratusentals rader kod och ännu fler transistorer inblandade i en Wi-Fi-lösning. Det är allt annat än ”basic”, tvärtom är det enormt komplext. Ett fel på ett ställe, för någon av alla möjliga kombinationer av klient och AP så får du problem.

Från ett konsumentperspektiv är det enkelt: Använd öppet köp eller ångerrätten enligt distansavtalslagen och lämna tillbaka produkten om du inte är nöjd.

Wi-Fi-prylar kan certifieras. Titta efter loggan på produkternas paket eller sök i den publika online-databasen över certifierade produkter. Om både AP och klient är certifierade har de vid någon tidpunkt testats för kompabilitet (var för sig, inte i kombination). Annars kan du som konsument inte räkna med att produkterna fungerar ihop.

Skrivet av aki04:

wifi suger röv faktiskt

Inte bara för dig, utan som standard och koncept. Hur som helst hjälper inte den nivån av felsökning ett dugg för någon att lista ut vad som är fel.

Det finns säkerligen ett antal workarounds med inställningar att pröva. Men på nerdummade konsumentprodukter där det inte ens går att komma åt en logg med felmeddelanden (i så fall hade du redan postat den, eller hur?) är det ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

ja det har jag gjort, allt i appens säger att alltid fungerar perfekt, och att signalen hemma är perfekt men wifi suger röv faktiskt

Kolla frekvenser så att de arbetar på 5Ghz mellan varandra och inte på samma kanaler etc vilket man kan se i appen. Svårt att felsöka när man får beskrivningen "suger röv"

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Beskriv problemet lite mer. Vad är det för mobil? Är det kass även när du står precis bredvid första routern? Provat att ta bort och lägga till nätverket i telefonen?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

har precis skaffat denna

låter som din genomströmning är väldigt dålig, att signalen är bra säger inget om hastigheten, dvs du kan ha fullt på stapeln men bara få 1mbps på samma sätt kan du ha 2/5 på stapeln men har 800mbps i genomströmning, problemet brukar uppstå när man har flera ap och har signalstyrkan på för hög nivå, särskilt på 2.4ghz bandet. kan du sänka ner db (signalstyrkan) så du alltid ansluter till den närmaste ap? kan du inte göra det testa att ta bort 2 ap, testa- sedan lägger du till 1 ap igen som är längst bort och testar igen.
ett annat sätt som brukar funka när man fastnar på en ap är att helt enkelt stänga av wifi på enheten man vill använda och slå på det igen när man sitter på den plats man vill använda sitt wifi.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.