Ljudisolera för ett spelrum

Permalänk

Ljudisolera för ett spelrum

Hej!

Jag ska ljudisolera ett rum på ca 11 kvadratmeter. Inga högtalar i rummet utan bara mot högljudda personer.

Tänkte inte göra en renovering på väggarna utan mer åt akustiskt skum/paneler eller något sådant. Men där är så många att välja mellan att jag vet inte vad jag ska välja. Och som faktiskt funkar.

Uppskattar alla tips på lösningar som funkar bra

Permalänk
Medlem

Vill du göra det snyggt och har en lite högre budget, så kör akustikpanel. 699 kr styck. Går att sätta på längden, så slipper det dra iväg så mycket i pris.

Annars är gardiner bra. Ikea säljer ljudabsorberande gardiner, finns dyrare varianter på dessa med.

Elgato säljer också såna paneler du är ute efter. Finns som svarta, blåa eller vita

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du vill åstakomma så krävs det rejäla insatser. Dörren är generellt ett enormt problemområde som glöms bort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Vill du dämpa mot att ljud kommer ur rummet eller luft ddämpa för att få bort eko?

Det hörstnämnda är betydligt dyrare och mer djupgående projekt och produkterna som nämnts ovan är främst för ekoreducering i rummet och dämpar inget nämnvärt mot att ljud ska smita ur rummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Att det ska bli helt tyst är kanske att ta i. Har dock inget eko som det är nu. Tanken är att minska nivån från rummet att komma ut. Och utan att det kostar en förmögenhet.

Permalänk
Skrivet av WaveZtream:

Att det ska bli helt tyst är kanske att ta i. Har dock inget eko som det är nu. Tanken är att minska nivån från rummet att komma ut. Och utan att det kostar en förmögenhet.

Problem med högljudda ungar eller dig själv?

Skulle säga barnuppfostran eller självkontroll är nog den enda lösning om man inte är beredd på att klä alla golv väggar tak ytor med ljudabsorbenter typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Problem med högljudda ungar eller dig själv?

Skulle säga barnuppfostran eller självkontroll är nog den enda lösning om man inte är beredd på att klä alla golv väggar tak ytor med ljudabsorbenter typ.

Det låter som att du inte har barn.

Mitt råd är att elektrifiera dem i fingrarna om de förlorar en runda.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Det låter som att du inte har barn.

Mitt råd är att elektrifiera dem i fingrarna om de förlorar en runda.

Man tar en vital del ur datorn typ grafikkortet och låser in det i kassaskåp eller bankfack och för varje återfall dubblar man inlåsningstiden.

Och behöver de datorn för skolarbete kan man ju alltid sätta i nått gammalt härke från början på 2000 talet som duger till like word och msnröj på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ska man minska ljud från att ”komma ut” så är inte gardiner eller sk absorbenter aktuellt att lägga pengar på. Det kommer inte göra någon märkbar skillnad.

Det är ombyggnad/förstärkning/isolering av väggar och som någon redan nämnt, dörren som måste ses över. Vad för insatser beror på vad för väggkonstruktion det är idag.

Generellt kan man säga att det går åt flera lager av olika material, ju fler dess bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ska man minska ljud från att ”komma ut” så är inte gardiner eller sk absorbenter aktuellt att lägga pengar på. Det kommer inte göra någon märkbar skillnad.

Det är ombyggnad/förstärkning/isolering av väggar och som någon redan nämnt, dörren som måste ses över. Vad för insatser beror på vad för väggkonstruktion det är idag.

Generellt kan man säga att det går åt flera lager av olika material, ju fler dess bättre.

Vilket är betydligt dyrare. Dörren kan man ju lösa relativt billigt, bara börja med tätlist.

Jag kör själv akustikpaneler och det är märkbar skillnad. Isolerade sovrumsväggen med panel. Sambon kan skramla i köket och köra mixern samtidigt som jag sover..jag hör fortfarande nada. Såklart inte i närheten av vad isolera en vägg gör

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem

Montera upp markskiva på väggarna, kan kläs med tyg om du inte gillar färgen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ska man minska ljud från att ”komma ut” så är inte gardiner eller sk absorbenter aktuellt att lägga pengar på. Det kommer inte göra någon märkbar skillnad.

Det är ombyggnad/förstärkning/isolering av väggar och som någon redan nämnt, dörren som måste ses över. Vad för insatser beror på vad för väggkonstruktion det är idag.

Generellt kan man säga att det går åt flera lager av olika material, ju fler dess bättre.

Skrivet av mrqaffe:

Montera upp markskiva på väggarna, kan kläs med tyg om du inte gillar färgen.

^^this^^
Väggar är rätt bra på att vibrera med röster och lite lägre frekvenser.
Att öka på tjockleken/tyngden på väggarna med extra väggskivor fungerar bra.
Dörren kan man byta till en solid trädörr om det inte är det redan.
Men det blir ju inte så att man kan skrika sig hes där utan att det hörs utanför.

Men som vanligt vad gäller ljuddämpning så är det bäst att tysta ner källan så gott det går först.
För nerd-ragande tonåringar rekas en:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sen när ungen har kompisar hemma.. "Titta va pappa köpte till mig". Kan ju misstolkas.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Är det ungdomar så ett ”öra” med soundbuster som stänger av utrustning vid för högt ljud. Förslagsvis en skärm.

Förutspår ljudproblemet magiskt är borta inom en vecka. Barn lär sig fort…..

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är det ungdomar så ett ”öra” med soundbuster som stänger av utrustning vid för högt ljud. Förslagsvis en skärm.

Förutspår ljudproblemet magiskt är borta inom en vecka. Barn lär sig fort…..

Det där lär fungera allra bäst. Framför allt om det kombineras med dB över tid och ju högre den är desto längre är t.ex. skärmen avslagen. Det är lättare att KBT:a med små nudges än långa straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Förutspår ljudproblemet magiskt är borta inom en vecka. Barn lär sig fort…..

Förutspår att de hittar vägar runt problemet, barn lär sig fort...

Permalänk
Medlem

Känns som att dom som svarar här var dom som gjorde att man inte ville vara hemma hos vissa kompisar som ung, och som man framförallt inte lanade hemma hos... Nog för uppfostran är viktigt, men skärpning, finns väl bättre tillfällen att prata uppfostran än i en tråd där någon pratar om ljudisoloering, TS kanske vill att man faktiskt kan få vara högljud. Fast folk kanske inte vet att det det ibland låter när man har roligt...

Tyvärr inget tips till dig TS, men byggde själv ett spelrum nyligen och tänkte just på detta, men då reglade jag ju upp nya väggar så då kunde jag ju isolera och se till att väggarna var rejäla osv, och det var ju inte aktuellt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vilket är betydligt dyrare. Dörren kan man ju lösa relativt billigt, bara börja med tätlist.

Jag kör själv akustikpaneler och det är märkbar skillnad. Isolerade sovrumsväggen med panel. Sambon kan skramla i köket och köra mixern samtidigt som jag sover..jag hör fortfarande nada. Såklart inte i närheten av vad isolera en vägg gör

Beroende på hus och ventilation ska man kanske undvika tätlist runt dörren. Jag monterade de när jag byggde om för att ha inneboende ink. ljudisolering i väggen o dubbelgips. Men problemet med tätlisten var att de sabbade ventilationen så de blev massa kondens i fönstren. Främst under vinterhalvåret.

Permalänk
Medlem

Oftast är det ju dörren som släpper igenom mest ljud, beroende på ventilation och så där så kan man täta om det är stora glipor.

Men ofta är ju dörren i sig dåligt isolerad så att sätta upp någonting på den gör väldigt mycket.

Hänga upp tjocka gardiner och så gör faktiskt en del ändå för att dämpa, gör det ju absolut inte tyst men tar bort det värsta.

Markskivor och isolering kan vara svårt att få snyggt men funkar ju.

Köpa billiga skummaddrasser kanske är en billig uff-lösning?

https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/skummadrass-70...

Någon typ av isolering med akustikpanel framför är nog det som blir snyggast och bäst, men lite dyrare och kräver en del jobb kanske.

Permalänk
Kontot avslutas

Hur man bäst ljudisolerar spelrum? Jo, man använder headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Beroende på hus och ventilation ska man kanske undvika tätlist runt dörren. Jag monterade de när jag byggde om för att ha inneboende ink. ljudisolering i väggen o dubbelgips. Men problemet med tätlisten var att de sabbade ventilationen så de blev massa kondens i fönstren. Främst under vinterhalvåret.

Tänkte mer på att du tätar med list på sidorna och över dörren, sedan en borstlist längst ner. Då får du tysta dörrar som inte släpper igenom massa ljud och borstlisten dämpar lite, men släpper ändå igenom luft. Borstlist finns på Biltema för 75 kr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tänkte mer på att du tätar med list på sidorna och över dörren, sedan en borstlist längst ner. Då får du tysta dörrar som inte släpper igenom massa ljud och borstlisten dämpar lite, men släpper ändå igenom luft. Borstlist finns på Biltema för 75 kr

Hade ingen list alls under så "fri" ventilation där, känsligt i gamla 70-talshus konstruerade med självdrag.

Permalänk

Bra tips tack! Ska kolla med dörren och akustikpaneler låter intressant.

Inga barn är involverad I detta. Det ska bara minskat så gott det går utan renovering. Och om det är viktigt så är det både brädspel och lan körning i rummet.

Så volymen kan vara hög. Och även med headset så är vi högljudda.

Kan bli sena kvällar och tjejen kanske behöver sova

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Känns som att dom som svarar här var dom som gjorde att man inte ville vara hemma hos vissa kompisar som ung, och som man framförallt inte lanade hemma hos... Nog för uppfostran är viktigt, men skärpning, finns väl bättre tillfällen att prata uppfostran än i en tråd där någon pratar om ljudisoloering, TS kanske vill att man faktiskt kan få vara högljud. Fast folk kanske inte vet att det det ibland låter när man har roligt...

Tyvärr inget tips till dig TS, men byggde själv ett spelrum nyligen och tänkte just på detta, men då reglade jag ju upp nya väggar så då kunde jag ju isolera och se till att väggarna var rejäla osv, och det var ju inte aktuellt här.

Njae. man måste inte skrika för att spela absolut 0 anledning, de får bli hur arga de vill men tar de ut det högljutt eller fysiskt så ska de ju veta att de inte är ok och har då valet att sluta med det eller va utan datorspel.

Inget curlande bara sluta med det och hjälpte det inte efter 1 tillsägning så blir kosekvenserna värre.

Högljudda kan de va när de flyttat hemifrån hur mycket de vill men sålänge de bor hemma så är det husets regler som gäller.

Och säger givetvis inget om att ungar inte ska få spela spel ha kul eller föra samtal i normal nivå men kan det inte skötas snyggt också.

Jag kan spela datorspel och tvspel med vänner och ha kul men ser ingen anledning till att det skulle leda till en förhöjd ljudnivå man sitter så tätt att man lätt hör varandra ändå eller i någon form av röstchat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bättre att dämpa källan till ljudet än att isolera. Det kommer ändå ut sedan på grund av sämre syre / trötthet.

Mat med högt fibervärde och energi och långsamt socker är nog bästa valet. Fyll på med en frukt (vanligen banan eller äpple) efter två timmar.

Som morot kan du använda 1 timme fysisk aktivitet per 1 till 3 timmar spel. Finns många aktiviteter som är effektiva. Behöver inte betyda att man "betalar" samma dag som man spelar.

(Bord)Tennis, boule, bowling, yoga, cykel, blåsinstrument, simning, korsord, schack, måla på duk, kortspel är några exempel.

Andra aktiviteter kan vara sommarjobb i trädgården, hjälpa en äldre släkting att handla, gå ut med hunden, hjälp att kasta eller att packa ner om man ska till flytta. Sådant här kan även användas om man sparar till uppgradering som man sedan får en större slant till som sommarjobb, födelsedag eller jul etc. Man får såklart tänka på att det är små krav som gäller här och vissa regler om man är omyndig för hur mycket "jobb/ansvar" det får vara, speciellt om det är nog regelbundet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Rouge of Darkness:

Njae. man måste inte skrika för att spela absolut 0 anledning, de får bli hur arga de vill men tar de ut det högljutt eller fysiskt så ska de ju veta att de inte är ok och har då valet att sluta med det eller va utan datorspel.

Inget curlande bara sluta med det och hjälpte det inte efter 1 tillsägning så blir kosekvenserna värre.

Högljudda kan de va när de flyttat hemifrån hur mycket de vill men sålänge de bor hemma så är det husets regler som gäller.

Och säger givetvis inget om att ungar inte ska få spela spel ha kul eller föra samtal i normal nivå men kan det inte skötas snyggt också.

Jag kan spela datorspel och tvspel med vänner och ha kul men ser ingen anledning till att det skulle leda till en förhöjd ljudnivå man sitter så tätt att man lätt hör varandra ändå eller i någon form av röstchat.

Haha, du kan aldrig ha spelat competitive spel, eller coop spel för den delen. Det blir hetsigt ibland, och även om man inte skriker så höjer man omedvetet rösten när det smäller ifrån alla möjliga håll samtidigt som dina teammates vrålar att man ska göra X eller Y.

Man behöver inte skrika för att vara störande, det kan vara en sambo som stör sig på att man pratar när den ska sova, eller stör sig på att tangentbordet låter, eller vad som helst egentligen. Finns ju oändligt med orsaker varför man vill att de ska bli tystare ut ur rummet man sitter i.

Och ang. barnuppfostran du drar upp: Det enda du får ut av att leka diktator är ögontjänare, de kommer hitta vägar runt dina små regler och aldrig berätta något som hänt som eventuellt kan betyda konsekvenser. Så istället för öppna barn som känner sig trygga med sina föräldrar får du barn som stänger ute sina föräldrar från sitt liv. GG WP

Permalänk
Skrivet av huttala:

Haha, du kan aldrig ha spelat competitive spel, eller coop spel för den delen. Det blir hetsigt ibland, och även om man inte skriker så höjer man omedvetet rösten när det smäller ifrån alla möjliga håll samtidigt som dina teammates vrålar att man ska göra X eller Y.

Man behöver inte skrika för att vara störande, det kan vara en sambo som stör sig på att man pratar när den ska sova, eller stör sig på att tangentbordet låter, eller vad som helst egentligen. Finns ju oändligt med orsaker varför man vill att de ska bli tystare ut ur rummet man sitter i.

Och ang. barnuppfostran du drar upp: Det enda du får ut av att leka diktator är ögontjänare, de kommer hitta vägar runt dina små regler och aldrig berätta något som hänt som eventuellt kan betyda konsekvenser. Så istället för öppna barn som känner sig trygga med sina föräldrar får du barn som stänger ute sina föräldrar från sitt liv. GG WP

Körde en del cs för sådär 20år sen eller så men inget fenomen som jag direkt känner igen för jag rusar inte upp mig över ett datorspel helt enkelt.

Det enda jag känner igen det från är väl när vi raidade i wow ungefär vid samma tid att nån kunde bli lite högljudd men oftast så kom de en kör som bad snubben knipa eller sänka nivån.

Vi hade nolltolerans mot spräckta trumhinnor...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I grund och botten är det ju beteendet som är problemet.
Ljud sprider sig, så enkelt är det, och även om det är hedervärt att försöka dämpa det mekaniskt, så är det svårt för en vettig peng (lister runt dörren är en vettig peng 🙂), så grundprincipen om man delar boende eller har grannar är att ta hänsyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Körde en del cs för sådär 20år sen eller så men inget fenomen som jag direkt känner igen för jag rusar inte upp mig över ett datorspel helt enkelt.

Det enda jag känner igen det från är väl när vi raidade i wow ungefär vid samma tid att nån kunde bli lite högljudd men oftast så kom de en kör som bad snubben knipa eller sänka nivån.

Vi hade nolltolerans mot spräckta trumhinnor...

Ni låter som ett roligt gäng... Vad är det för fel på att vara inne i ett spel? Vad är meningen om inte kännslorna är med? Ska man sitta där helt tyst när man får en ace?

Permalänk
Skrivet av swesen:

Ni låter som ett roligt gäng... Vad är det för fel på att vara inne i ett spel? Vad är meningen om inte kännslorna är med? Ska man sitta där helt tyst när man får en ace?

Vi firade det med att säga bra jobbat i mikrofonen å ta en klunk bira till.

Behövdes inte skrikas som en stucken gris för att få fram budskapet.

Sen körde vi mest servrar utan spectator så man viste inte vad som hände ändå efter man var död man såg bara svart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows