Få av dagens Iphone-modeller klarar Apple Intelligence

Permalänk
Melding Plague

Få av dagens Iphone-modeller klarar Apple Intelligence

Den som sett fram emot att prova Apples nya AI-funktioner på sin Iphone kan bli besviken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kommer jag kunna göra med denna då? Siri har jag aldrig ens använt.

Edit: Lyckades hoppa över just det stycket. Lät ju inte jätterevolutionerande men får väl testa i höst.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dom är ganska efter på just AI Apple trots att det är något dom jobbat med minst lika länge som dom andra (undantaget möjligen Google) och dom har köpt på sig en drös med AI start-ups också. Det förvånar mig att dom inte klarar av att lägga ribban högre i det här området. Dom visar saker som när de släpps kommer vara ett helt år efter mot när konkurrenterna levererade motsvarande funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Dom är ganska efter på just AI Apple trots att det är något dom jobbat med minst lika länge som dom andra (undantaget möjligen Google) och dom har köpt på sig en drös med AI start-ups också. Det förvånar mig att dom inte klarar av att lägga ribban högre i det här området. Dom visar saker som när de släpps kommer vara ett helt år efter mot när konkurrenterna levererade motsvarande funktionalitet.

Folk har fastnat för AI som buzzword. Apple har integrerat ML under en väldigt lång period i deras produkter, men strategiskt valt att undvika ”AI”. Det man presenterade idag ligger på många sätt i framkant sett till hur integrerat det är i ekosystemet för diverse tjänster. En ren och skär chattbot har man än så länge valt att undvika, även om Siri troligtvis lär bli påtagligt annorlunda.

Att bolaget har en mer återhållsam approach ligger i deras DNA och det är oftast det som varit skälet till att man vid lansering bidrar med mogna tjänster. Även en stark bidragande faktor till varför man värderas till 3 biljoner USD.

Permalänk
Medlem

super bra. om de hade haft support för äldre modeller så hade AI inte varit lika bra

Permalänk
Medlem

Tur att jag valde Pro… får se vad det är när det kommer mer info

Permalänk
Medlem

Tråkigt men så blir det väl när man år efter år bestyckar telefonerna med "för lite" ram och annat, med ursäkten att deras OS inte behöver mer. När det faktiskt väl behövs så visar det sig att knappt någon av telefonerna uppfyller villkoren lmao.

Valde själv att uppgradera ifjol just pga höjningen av mängden ram, i kombination med USBC och annat förstås.

Permalänk

Och folk kommer snart förvänta sig denna Ai. Jag tror att det är just detta som skulle kunna få igång försäljningen av teknikprylar idag. Då det för många inte har hänt så mycket det senaste. På Pc sidan pratas det mycket om Ai pc, där väl ingen Pc laptop idag uppfyller kraven för detta?

Det intressanta tycker jag är om kommande iPhone 16 kommer bli märkbart bättre på Ai delen eller inte, likaså iPhone 17 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och folk kommer snart förvänta sig denna Ai. Jag tror att det är just detta som skulle kunna få igång försäljningen av teknikprylar idag. Då det för många inte har hänt så mycket det senaste. På Pc sidan pratas det mycket om Ai pc, där väl ingen Pc laptop idag uppfyller kraven för detta?

Det intressanta tycker jag är om kommande iPhone 16 kommer bli märkbart bättre på Ai delen eller inte, likaså iPhone 17 osv.

Dom har väl inte hunnit rulla ut några CPUer med NPU än?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den som sett fram emot att prova Apples nya AI-funktioner på sin Iphone kan bli besviken.

Läs hela artikeln här

Var detta allt SWEC fick ur sig efter ett större event?

Vad är syftet med denna artikel?
Smutskasta Apple?
Löjligt.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Dom har väl inte hunnit rulla ut några CPUer med NPU än?

Så tolkar jag det också. Min poäng är att detta med att senaste hårdvaran inte räcker till för den "vanliga Ain" folk kommer använda gäller nästan alla hårdvaror. Och det skulle kunna bli att detta motiverar folk att byta hårdvara.
Jag tror inte så många precis rusar till butikerna, men det blir ett argument för bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Var detta allt SWEC fick ur sig efter ett större event?

Vad är syftet med denna artikel?
Smutskasta Apple?
Löjligt.

Dom har fått ur sig massor, samt en "vlogg" som varit pågående under eventet.

EDIT: Ahh, du menar att Apple har haft ett event, sorry, jag missförstod

(bryr mig lika mycket om Apple som en sten i skogen så visste inte att dom haft nått event)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Var detta allt SWEC fick ur sig efter ett större event?

Vad är syftet med denna artikel?
Smutskasta Apple?
Löjligt.

Well det är Apple så är de så konstigt? Bara kolla på deras event förra året som va typ 80% greenwashing och bs.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låt oss Jämföra med Samsungs AI. Den fungerar på S23- och S24-serien samt flip-flop modellerna aka de vikbara. Apples Intelligence kommer stödjas på iPhone XR (via molntjänsten). Den modellen släpptes 2018. Vem är det egentligen som är bitter och besviken?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Så inte ens min 14Pro klarar det? När jag såg bilden på en iPhone XS tänkte jag att de inte klarade det men inte ens fjolårets flaggskepp. Inte för det är en funktion jag känner så stort behov av. Mest förvånad att inte ens 14Pro eller 15 icke PRO stödjer det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

(bryr mig lika mycket om Apple som en sten i skogen så visste inte att dom haft nått event)

Men ändå tillräckligt mycket för att kommentera i en Apple-tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Men ändå tillräckligt mycket för att kommentera i en Apple-tråd

Jag bryr mig om SweClockers

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well det är Apple så är de så konstigt? Bara kolla på deras event förra året som va typ 80% greenwashing och bs.

Ja det är konstigt, man kan rapportera om nyheter kring stora datorcenter som en bråkdel har intresse av här, men när Apple håller ett event så kniper man trots att ett stort antal av Sweclockers läsare har ett intresse kring Apple.

Varje steg mot en bättre mot en bättre miljö där man återanvänder material och kompenserar för utsläpp är väl bra?
Att du drar till med greenwashing visar ju bara på hur lite du förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så inte ens min 14Pro klarar det? När jag såg bilden på en iPhone XS tänkte jag att de inte klarade det men inte ens fjolårets flaggskepp. Inte för det är en funktion jag känner så stort behov av. Mest förvånad att inte ens 14Pro eller 15 icke PRO stödjer det.

AI kräver mycket internminne. Du kan fortfarande köra tjänsten, men inte lokalt.

Jag vågar inte ens spekulera hur deras AI-modell ligger i förhållande till deras iPhone-utveckling. Månne kan basmodellen, den som kallas icke-Pro, få utökat ram-minne, men skulle förvåna mig lite. För sedan iPhone 14 har de differentierat Pro-segementet med bättre processor m.m. Innan hade de samma. Då skiljde kameralinserna och skärmen åt. Nu är skillnaden större.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

AI AI AI, vem bryr sig om AI när Apple har event? Det Apple är bäst på när det kommer till dessa events är emojis emojis emojis.. hur många nya emojis fick vi?????

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Tråkigt men så blir det väl när man år efter år bestyckar telefonerna med "för lite" ram och annat, med ursäkten att deras OS inte behöver mer. När det faktiskt väl behövs så visar det sig att knappt någon av telefonerna uppfyller villkoren lmao.

Att Apple inte slänger in mer hårdvara än nödvändigt är ju enbart smart, ur aktieägarnas synvinkel, då detta säkerställer att folk måste köpa nya telefoner när mer hårdvara krävs

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av issue:

AI AI AI, vem bryr sig om AI när Apple har event? Det Apple är bäst på när det kommer till dessa events är emojis emojis emojis.. hur många nya emojis fick vi?????

Oändligt många tack vare AI ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Oändligt många tack vare AI ju!

Ja för fan!! Såg detta på Feber

Citat:

Apple kommer med hjälp av sin generativa AI att låta användare skapa egna emojis med den nya funktionen Genmoji.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Såg precis att iOS 18 behåller stöd ändå bak till iPhone XS/XR. Det var oväntat och bra. XS Max är fortfarande min favorit för den är perfekt storlek, tjocklek, rundade kanter och ingen kamera bump. Skulle vilja ha moderna SoC i XS Max chassi.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Var detta allt SWEC fick ur sig efter ett större event?

Vad är syftet med denna artikel?
Smutskasta Apple?
Löjligt.

Datum och tid och innehåll av WWDC keynote var ju känt så det borde ju inte vara något problem att få ihop en nyhet och förr var man på Swec intresserad av Apple men numera så känns det snarare som man vill jaga bort Apple användarna härifrån.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Datum och tid och innehåll av WWDC keynote var ju känt så det borde ju inte vara något problem att få ihop en nyhet och förr var man på Swec intresserad av Apple men numera så känns det snarare som man vill jaga bort Apple användarna härifrån.

Jag tycker det var konstigt att det inte fanns en artikel om WWDC keynote.
Det har dock varit några liknande presentationer från Google, Nvidia etc och de har varit sega som sirap. Apples var dock en presentation främst för slutanvändare inte utvecklare enligt min mening. Den fanns där hur mycket intressant som helst för en stor skara.

Ett problem är att sammanfatta alla dessa saker. Sedan ser jag en otydlighet i det hela. Vilket såklart även beror på att Apple berättar vad som kommer hända.

Permalänk

Det viktigaste jag fick med mig är nog att man kommer kunna skriva till Siri, det gör ju att man faktiskt kan använda det till något annat än att sätta timern på pastan.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

AI AI AI, vem bryr sig om AI när Apple har event? Det Apple är bäst på när det kommer till dessa events är emojis emojis emojis.. hur många nya emojis fick vi?????

Vi fick genmoji! AI genererade emojis, kan det bli bättre?! NEJ jag tror inte det!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det viktigaste jag fick med mig är nog att man kommer kunna skriva till Siri, det gör ju att man faktiskt kan använda det till något annat än att sätta timern på pastan.

och när man kokar ägg

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

super bra. om de hade haft support för äldre modeller så hade AI inte varit lika bra

Apple har alltid varit restriktiva med tillgängligt arbetsminne i jämförelse med motsvarande Android enheter på marknaden.
Detta kan nog vara ett av grundproblemen, men det är bara gissning.