Gammal burk behöver ny cpukylare.

Permalänk
Medlem

Gammal burk behöver ny cpukylare.

Hej

Jag fick en gammal pc som jag funderar på att använda som Linux läromaskin. Men dess fläktar är slut.

Det är en sexkärnig AM3+ Cpu Phenom xx
16GB DDR3
7970 GPU

Det sitter idag en Cooler Master V8 på CPUn men fläktarna är slut så den låter som ett reaplan.

Vad ska man köpa? hittade en kylare på netonnet och det verkar var det billigaste jag hittar. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Kommer hårvara räcka för Ubunti?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Lite billigare iallafall, fri frakt från Inet med.
https://www.inet.se/produkt/5323900/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Lite billigare iallafall, fri frakt från Inet med.
https://www.inet.se/produkt/5323900/cooler-master-hyper-212-e...

Tack

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag fick en gammal pc som jag funderar på att använda som Linux läromaskin. Men dess fläktar är slut.

Det är en sexkärnig AM3+ Cpu Phenom xx
16GB DDR3
7970 GPU

Det sitter idag en Cooler Master V8 på CPUn men fläktarna är slut så den låter som ett reaplan.

Vad ska man köpa? hittade en kylare på netonnet och det verkar var det billigaste jag hittar. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Kommer hårvara räcka för Ubunti?

Googlade kylaren, ser i alla fall på bilder ut att sitta en fläkt i standardformfaktor i en svart plasthållare. Borde gå att byta ut fläkten mot vilken som helst med tillräckligt flöde i samma formfaktor.

Sitter fläkt och hållare ihop såpass att det inte går att ta isär, så ser det ju inte direkt ut att vara överdrivet bökigt att ghettomodda dit en standardfläkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara byta fläktarna? Ser ut att vara 140mm 4-pin, borde funka med det mesta

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Googlade kylaren, ser i alla fall på bilder ut att sitta en fläkt i standardformfaktor i en svart plasthållare. Borde gå att byta ut fläkten mot vilken som helst med tillräckligt flöde i samma formfaktor.

Sitter fläkt och hållare ihop såpass att det inte går att ta isär, så ser det ju inte direkt ut att vara överdrivet bökigt att ghettomodda dit en standardfläkt.

Dom är tyvärr special så en vanlig fläkt funkar inte tyvärr, redan testat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan du inte bara byta fläktarna? Ser ut att vara 140mm 4-pin, borde funka med det mesta

Redan testat och dom som sitter är special inte en en 120 funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Redan testat och dom som sitter är special inte en en 120 funkar.

Det är 20mm-fläktar, tror jag. Noctua har NF-A12x15, borde funka även om det är 120mm och inte 140mm. NF-A14x15 verkar inte vara ute än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag bytte fläkt på en Coolermaster V8 men vart tvungen att skruva bort överdelen på kylaren för att få loss fläkten.
Passformen blev lite sisådär men bra mycket tystare efteråt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------