Microsoft granskar din användning för att pusha Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft granskar din användning för att pusha Edge

Testversion av Windows 11 avslöjar att Microsoft inte är redo att släppa kampen mot webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enskilt största problemet med Microsoft de senaste typ 10 åren är väl just att de helt slutat respektera användarens val.

Detta är väl bara mer av samma användarfientlighet som alla förväntar sig vid det här laget...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nej varför skulle dom ge upp kampen.
Men dom kanske skulle ändra taktik.
Istället för att hålla på med fultrix och tvång kanske göra Edge (och W11) för användaren främst, och inte bara fokusera på att maximera datainsamling.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på hårda sanktioner från EU. Om M$ vill att folk ska använda deras webbläsare kunde dom ju göra en som folk faktiskt vill använda.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det enskilt största problemet med Microsoft de senaste typ 10 åren är väl just att de helt slutat respektera användarens val.

Detta är väl bara mer av samma användarfientlighet som alla förväntar sig vid det här laget...

Tror du menar de senaste 50 åren?

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Windows 11 känns segare än Windows 10 när det läggs resurser på detta och liknande funktioner.

Permalänk
Medlem

Microsoft beter sig mer och mer som ett gammalt ex som "råkar" dyka upp på samma plats och samma tid lite för ofta...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller med. Riktigt såhär illa har det aldrig varit.

Tyckte Edge var riktigt bra inledningsvis men nu är det ju så fullt med bloat, sidebars och annat trams som inte har med en webbläsare att göra.

Permalänk
Medlem

Edge är säkert en helt ok webbläsare nu, kanske tillockmed en rentav riktigt bra sådan.

Men så länge som MS försöker trycka ner det i halsen på användare i stället för att använda dessa styrkor till deras fördel och respektera användarnas frihet att välja hur de vill så kommer jag inte ens att ge Edge en chans.

Genom att konstant försöka tvinga användare till Edge så motarbetar de ju all goodwill som de har och gör Edge allt mindre och mindre attraktiv. Det skulle kunna vara den bästa webbläsaren någonsin med och springa hästlängder om övriga flera gånger om men så länge MS håller på så här så spelar det skvatt då jag inte vill stödja deras fulknep.

Google må ha fulat en bra del med Chrome, men Chromes popularitet kom inte ifrån rent tvång utan snarare för att det var en rentav bra webbläsare, bra mycket bättre än övriga när den kom, och de marknadsförde detta ganska ordentligt för att få folk att vilja ge Chrome en chans när övriga (framför allt Internet Explorer) kändes sega och jobbiga. Microsoft har ännu inte fattat det och insisterar ännu idag på att utnyttja Windows' dominans för att tvinga användare till deras tjänster över konkurrenternas i stället fö® att satsa på att göra tjänsterna så bra att de kan stå på egna ben och locka användare den vägen.

Permalänk
Medlem

Allt MS behöver göra är att ta chromium-browsern, branda den med Edge, lägg till några FÅ bra att ha saker, skippa allt vad spårning heter och fokusera på prestanda.

Så ordnar det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Allt MS behöver göra är att ta chromium-browsern, branda den med Edge, lägg till några FÅ bra att ha saker, skippa allt vad spårning heter och fokusera på prestanda.

Så ordnar det sig.

Så med andra ord vad de redan har gjort? Edge har varit baserad på Chromium med "några få bra att ha saker tillagda" sedan 4 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Så ordnar det sig.

Skrivet av Timmy Fox:

Så med andra ord vad de redan har gjort? Edge har varit baserad på Chromium med "några få bra att ha saker tillagda" sedan 4 år tillbaka.

Edge är sedan dess baserad på Chromium, ja.

I övrigt rör sig väl Edge bara längre och längre från vad som efterfrågades?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Edge är säkert en helt ok webbläsare nu, kanske tillockmed en rentav riktigt bra sådan.

Men så länge som MS försöker trycka ner det i halsen på användare i stället för att använda dessa styrkor till deras fördel och respektera användarnas frihet att välja hur de vill så kommer jag inte ens att ge Edge en chans.

Genom att konstant försöka tvinga användare till Edge så motarbetar de ju all goodwill som de har och gör Edge allt mindre och mindre attraktiv. Det skulle kunna vara den bästa webbläsaren någonsin med och springa hästlängder om övriga flera gånger om men så länge MS håller på så här så spelar det skvatt då jag inte vill stödja deras fulknep.

Google må ha fulat en bra del med Chrome, men Chromes popularitet kom inte ifrån rent tvång utan snarare för att det var en rentav bra webbläsare, bra mycket bättre än övriga när den kom, och de marknadsförde detta ganska ordentligt för att få folk att vilja ge Chrome en chans när övriga (framför allt Internet Explorer) kändes sega och jobbiga. Microsoft har ännu inte fattat det och insisterar ännu idag på att utnyttja Windows' dominans för att tvinga användare till deras tjänster över konkurrenternas i stället fö® att satsa på att göra tjänsterna så bra att de kan stå på egna ben och locka användare den vägen.

Jag vet inte om jag verkligen tror att de "inte fattat", är nog att det här är en enklare och billigare strategi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ja exakt, så det enda dom ska göra nu är att fokusera på prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är samma problem som ständigt dyker upp. Microsoft skapade en gång i tiden en företagskultur som innebar att man inte skulle lita på kundernas omdöme.. Istället för att låta kunderna upptäcka olika användbara program försökte man tvinga sig på. Det skapar bara "bad feelings" och leder till onödiga konflikter. Det finns inget som tyder på att Microsoft ska förändras vilket är synd då en hel del program är bra bara man tar sig förbi allt bludder.

Permalänk
Medlem

Jag saknar den gamla goda tiden av enshittification när de gjorde en bra produkt som folk ville använda innan de började vattna ned den.

Windows må ha varit den produkten, men Edge är det inte.

Permalänk

Användaren är inte längre kunden.
Det är en kamp om vår användardata som de vill kunna sälja till sina kunder och webbläsaren är en viktig källa till vår data. Den som kontrollerar användarens webbläsare har helt fria tyglar att definiera och hantera allt i från inställningar, kakor, historik till inkognito lägen och allt annat där i.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Seriöst? Ge er Microsoft.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror du menar de senaste 50 åren?

Kanske det också, du får gärna utveckla resonemanget?

Microsoft har förstås gjort en massa både bra och dåliga saker genom åren, men just det problemet jag försökte sätta fingret på tycker åtminstone jag passar in mest på den tidsram jag nämnde (dvs jämförelsevis "nytt"), åtminstone i den form det existerar idag.

Mycket av det hör väl ihop med den nya affärsmodellen, där det inte räcker att vara nöjd med att de sålt mjukvaran som användaren nyttjar. Mjukvaran innehåller en massa funktioner med tillhörande inställningar där vissa av dessa är bra för Microsoft (skapar ytterligare intäkter), och då är det genast svårt att acceptera användarens val om de väljer "fel" och stänger av sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för att locka fler användare till Edge så skulle de behöva jobba mest med bing som sökmotor, tror det är där de förlorar flest användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Microsoft har ännu inte fattat det och insisterar ännu idag på att utnyttja Windows' dominans för att tvinga användare till deras tjänster över konkurrenternas i stället fö® att satsa på att göra tjänsterna så bra att de kan stå på egna ben och locka användare den vägen.

Man kan väl argumentera för att alla de stora gör samma sak: jag kan knappt gå in på Google.se utan att det kommer en ruta som tjatar om att jag borde testa chrome…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft tittade lite mer på den funktionalitet man får med andra web-läsare och faktiskt gjorde den möjlig, hade Edge kunnat bli ett alternativ ... igen.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Det första man möts av när Edge öppnats är allt bloat...Vilket betyder att man inte ens ger webbläsaren en chans.

Personligen använder jag Ungoogled Chromium, väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man kan väl argumentera för att alla de stora gör samma sak: jag kan knappt gå in på Google.se utan att det kommer en ruta som tjatar om att jag borde testa chrome…

På en extremt svartvit nivå är det kanske "samma sak", men det är ju en enorm gradskillnad hur långt Microsoft går i att inte lämna folk i fred med de val de gjort.
Samt då att det är Microsoft som har kontrollen över vad som händer i Windows i slutänden, inte användaren, och att detta missbrukas gång på gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har ett mailkonto på Outlook.com som jag använder rätt sällan. Jag fick för mig att kontrollera om det kommit något mail. Då jag inte är inloggad på ett microsoft-konto var det väldigt besvärligt att komma år kontot. Det leder ju till att jag gärna använder ett annat mailkonto. Det fungerar säkert väldigt smidigt om man gör som Microsoft vill men jag gör som jag vill och då blir det problem. Jag kan inte se att den situationen förändras för att andra gör liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu påstår jag dock inte öht att Google skulle vara någon sorts förebild, de gör ju bra mycket skit de med. Men det du hänvisar till med jobbiga rutor är ju dock inte i närheten av vad Microsoft gör med tjat som inte bara är begränsat till Google.se utan inbakat i alla deras tjänster. Windows går ju även ett steg längre och har funktioner som aktivt ignorerar ditt val av webbläsare och alltid öppnar sidor i Edge+Bing.

Prova exempelvis att trycka F1 och se vad som händer, eller att söka på något i startmenyn. Om du inte har stängt av det (vilket är jobbigare än det borde vara då sist jag kollade man behövde greja i registret) så kommer du troligen få upp något från Bing oavsett viken sökmotor du föredrar—utan någon möjlighet att ändra detta—och kanske även så öppnas Edge av sig självt oavsett vilken webbläsare du satt som standard.

Men men, tillbaka till den ursprungliga punkten: som sagt, du har helt rätt att Google är jobbiga de med. Det var dock inte min poäng. Det jag åsyftade med mitt ursprungliga inlägg var hur Google marknadsförde Chrome år kring 2008 när den först släpptes, inte hur de gör idag.

Jämför det med hur Microsoft i princip alltid haft den här tvångfulla attityden med sina tjänster hur långt tillbaka som helst. De har ju historiskt sett blivit fällda av EU flera gånger på precis den punkten ända tillbaka när vi fortfarande hade Internet Explorer. Minns när Microsoft blev tvungna att införa en dialogruta som visades vid alla nyinstallationer av Windows, där man kunde välja vilken webbläsare man ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Prova exempelvis att trycka F1 och se vad som händer, eller att söka på något i startmenyn. Om du inte har stängt av det (vilket är jobbigare än det borde vara då sist jag kollade man behövde greja i registret) så kommer du troligen få upp något från Bing oavsett viken sökmotor du föredrar—utan någon möjlighet att ändra detta—och kanske även så öppnas Edge av sig självt oavsett vilken webbläsare du satt som standard.

Du behöver inte gå via registret för att stänga av söka i startmenyn. I enlighet med DMA eller någon annan lag inom EU/EES så finns det en inställning under Inställningar > Integritet och säkerhet (antar jag, jag har mitt på engelska) -> Search permissions (vet inte vad det heter på svenska) så finns det längs ner Web search. Här kan du slå på och av om man vill ha sökning i startmenyn eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan inte hårdvarutillverkarna och anti cheat företagen ta tummen ur r**en och fixa komplett stöd under linux för alla funktioner som finns på Windows så vi alla kan lämna MS bakom oss. Det skulle vara en win-win situation för alla. Tänk inga mer licensavgifter för whql drivrutiner eller dyra enterprise licenser för klienterna.