Snabbkoll: Äger du din router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag ser ingen anledning att köpa någon utöver den man får med från operatören. Funkar WiFi? Ja. Funkar trådat? Ja. Får jag ut hastigheterna? Ja.

Check!

Du har helt rätt tills man behöver ändra något som inte går att ändra pga nedlåst mjukvara. Det är det första problemet. Det andra problemet är att man ofta behöver skicka tillbaka grejerna om man ska byta operatör och att man därför behöver konfa om allting när man får nästa "lånerouter". Det finns massor av andra problem också som jag kan komma på men inte orkar rada upp. Men har man väldigt grundläggande krav och inte behöver ändra något gör man rätt i att göra som du, och att man då kan leva med att behöva returnera routern.

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad i en lägenhet (3 RoK, 76m²) som är gruppansluten till Telia och de tillhandahåller en router. Har läst på om den (Technicolor TG799vn v2) och den verkar klappkass så jag kollar på en ny. Ska ansluta en-två datorer med nätverkskabel och två enheter trådlöst.

Finns det något tips på en habil router för hemmabruk för en nornalanvändare?

Permalänk

Ja efter att jag fick en med från bahnhof och fått igång kameror till övervakningen mm mm. Så strulade hastigheten, kontaktade deras kundtjänst och de sa att nu funkar det igen. De hade återställt routern genom att logga in med ett admin konto. Sedan dess avråder jag alla från att använda leverantörernas produkter.

Visa signatur

// Kempa

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Nyinflyttad i en lägenhet (3 RoK, 76m²) som är gruppansluten till Telia och de tillhandahåller en router. Har läst på om den (Technicolor TG799vn v2) och den verkar klappkass så jag kollar på en ny. Ska ansluta en-två datorer med nätverkskabel och två enheter trådlöst.

Låter som att du kommer klara dig ganska fint med Technicolor så länge du inte slänger in den i ett mediaskåp i metall och tror det ska bli bra signalstyrka.

Jag hade iaf testat hur den fungerar om du bara ska ha två enheter trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kempa_Skane:

Ja efter att jag fick en med från bahnhof och fått igång kameror till övervakningen mm mm. Så strulade hastigheten, kontaktade deras kundtjänst och de sa att nu funkar det igen. De hade återställt routern genom att logga in med ett admin konto. Sedan dess avråder jag alla från att använda leverantörernas produkter.

Jag har ju sett att de flesta operatörer skriver i stil med "Du kan använda en egen router, men använd helst den vi skickar ut så har du lättare att få hjälp vid felanmälan", eller nåt i den stilen. Det känns både bekvämt och lite kymigt att veta att de kan göra nästan vad de vill i routern på distans! Jag vet en person som var rädd för strålning, och ville att de skulle stänga av 5 GHz-bandet, (hen trodde det var samma sak som telefonens 5G). Det gjorde de också på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Låter som att du kommer klara dig ganska fint med Technicolor så länge du inte slänger in den i ett mediaskåp i metall och tror det ska bli bra signalstyrka.

Jag hade iaf testat hur den fungerar om du bara ska ha två enheter trådlöst.

Jo, den funkar säkert, men hade gärna velat ha en ej operatörslåst router av rena principskäl.

Permalänk
Medlem

Jag betraktar utrustning som tillhandahålls och manageras av internetoperatören som en del av det osäkra publika internet.

Förutom att det kan finnas opatchade säkerhetbrister, så är det även ett stort problem om operatören kan utföra remote admin. Hur vet jag att det bara är pålitliga personer som har tillgång? Är åtkomsten begränsad till specifika nätverkssegment som bara operatörens support har tillgång till? Används endast säkra lösenord? Vilka har tillgång till inloggninsuppgifterna?

Frågorna är många, och betryggande svar saknas.

För mig är det enda alternativet att äga och konfigurera min egen brandvägg. Då kan jag dessutom få till den funktionalitet jag behöver, till exempel ett separat IoT-nät.

Jag kör som flera andra pfsense som en virtuell maskin i mitt lilla datacenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Svårt att svara på när man inte har en Router i ens internet-setup, men jag äger min nätverkskabel iaf

Hur funkar det? Tillhandahåller din operatör en routbar (publik) ip-adress för varje pryl som du ansluter till nätet, via en switch? Eller har du bara en enda dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Hur funkar det? Tillhandahåller din operatör en routbar (publik) ip-adress för varje pryl som du ansluter till nätet, via en switch? Eller har du bara en enda dator?

En enda dator och två publika adresser tekniskt sett, en IPV4 och en IPV6.

Permalänk
Medlem

Kört pfSense och Unifi AP's i ganska många år, svårt att se att jag någonsin skulle gå tillbaka till en "konsumentrouter".

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Ja, en dedikerad Dell-server med OPNSense. Jag skulle aldrig använda någon annans lösning hemma.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk

Hemnätverket består av 1st Edgerouter X, 1st Ubiquiti AP AC LITE (wifi5), 1st 8-port tp-link switch, funkar klockrent och alltid, aldrig en omstart av något.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Köp en Ubiquiti Cloud Gateway Ultra, en u6+ accesspunkt och en poe-injector och några patchkablar, så har du en helt annan stabilitet. "Det är INTE Telia"...och det är bra!

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Både och en låne-router som är bryggad till min ASUS-router.
Låneroutern måste jag ha för Telias TV
resten av nätet är via ASUS-routern. Så det är både och jag använder den routern

Permalänk
Medlem

J3355 och opnSense så mitt eget

Permalänk
Medlem

Jag har en egen Asus GT-AX6000.

Permalänk
Medlem

Jag har Telias router (för IP-TVn) men har den bryggad och kör Unifi Gateway Ultra.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av mhult:

Förutom att det kan finnas opatchade säkerhetbrister, så är det även ett stort problem om operatören kan utföra remote admin. Hur vet jag att det bara är pålitliga personer som har tillgång? Är åtkomsten begränsad till specifika nätverkssegment som bara operatörens support har tillgång till? Används endast säkra lösenord? Vilka har tillgång till inloggninsuppgifterna?

Jobbade på Bahnhof ett tag 2017.

Inloggningen till Routern var ett knapptryck i kundregistret. Om kunden hade en router från Bahnhof så existerade knappen "Logga in". Klickade du på den så öppnades en ny flik med kundens Web GUI.

Inga loggar på vem som loggat in eller begränsningar på vem som kunde logga in.

Men tror att själva inloggningen skedde med någon slags Key Exchange så finns ju hopp att själva inloggningen var säker.

Men det var 2017 så kan ju potentiellt ha blivit bättre, men tvekar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Kör en egen OPNsense-router. Skulle aldrig få för mig att köra ISP:ns utrustning. Både av säkerhets- men även av integritetsskäl. Finns otaliga exempel på botnät av gamla övergivna routrar. Tanken på att min ISP får insyn i mitt LAN är hemsk.

Dessutom finns en storberedsskapsnytta i en diversifierad och säkrad infrastruktur hos slutkund. Att för främmande makt plantera skadlig kod för att framöver kunna spionera, kartlägga eller slå ut ibfrastruktur blir svårare.

Nu fick jag ju ännu mer vatten på mitt kuvert med mitt senaste opnsense/openwrt inköp. Inte bara för att det går, utan för riket!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Kör självklart med egen router.

Permalänk
Avstängd

Nyttjar endast routern för att få internetanslutning till två datorer... så jag har inte sett någon anledning till att byta ut den nuvarande. xD

Permalänk
Medlem

"Njae" har en router och mobilt bredband som jobbet står för.
Samma med mobilen. Skönt att slippa betala för det.
Har 1TB/månad på båda.

Permalänk

På Fibern som ingår gratis på 0,5Mbit körs det en D-Link Dir-842 Rev C4 med OpenWrt 23.05
Annars kör jag mobilt med Hotspot för Fibern här är för dyr.
Sålde iväg min D-Link R32 då jag tyckte den var overkill för 0,5Mbit.
Har även en TP-Link AX1500 liggande.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Fibermodemet sitter i min lägenhet i ett litet plåtskåp, med fiberkabeln inkommande genom väggen. Har inte funderat på ägandeskapet, men det tillhör väl mig eller föreningen. Har i alla fall inget med nån internetleverantör att göra.

Men det är bara för anslutningen till fiber. Router har jag själv därefter, så klart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har aldrig lånat. Kör den 2016 en Nighthawk R8000 som fortfarande tuggar på 9 år senare och då har jag 4 trådbundna och runt 15 trådlösa anslutningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tackar alltid nej sen jag lämnade koax, även om dom promt ska skicka en så ringer jag alltid kundtjänst och säger att dom skickar den i onödan då jag inte kommer plocka ut den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använder egen. Telias router är dock inkopplad med wifi avstängt för IP-tv's skull och port bryggad för att släppa genom trafiken till min router.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound