Skicka icloud.com email med Thunderbird på Windows

Permalänk
Medlem

Skicka icloud.com email med Thunderbird på Windows

Har en gammal @icloud.com email som jag försöker få in i Thunderbird som jag kör på Windows. Har hittat inställningarna nedan och genererat ett app-lösenord.

Citat:

>
> Server name: smtp.mail.me.com
> SSL required: Yes
> Port: 587
> SMTP authentication required: Yes
> Username: Type your full iCloud email address including your name and @icloud.com. An example is john...@icloud.com
> Password: Use the password you set up for the incoming mail server.
>

Jag kan se email som skickas till adressen i Thunderbird, men försöker jag skicka ett mail från den så tar det stopp. Försöker jag logga SMTP i Thunderbird ser jag att den kopplar upp sig och loggar in OK, men inget email verkar komma fram. Har försökt skicka till min gmail och ett par andra adresser. Väntat en timme och ser inga felmeddelanden.
Är det något mer man behöver göra för att få skicka email? Apple icloud är väl ganska stora och "borde" inte ha problem med att sorteras bort som spam.

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har ett gammalt Apple-konto, så jag gav detta ett försök. Funkade klockrent för min del.

Jag angav mina inloggningsuppgifter + namnet för kontot i Thunderbird, och sen valde att fortsätta. Mjukvaran hittade Apples uppgifter, så jag klickade bara på "Slutför". Testade sen att skicka ett e-postmeddelande till min primära e-postadress. Jag fick meddelandet efter knappt 2 sekunder.

Vad för e-posttjänst försöker du skicka till, från ditt iCloud-konto? Hotmail? Gmail? ...?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har en gammal @icloud.com email som jag försöker få in i Thunderbird som jag kör på Windows. Har hittat inställningarna nedan och genererat ett app-lösenord.

Jag kan se email som skickas till adressen i Thunderbird, men försöker jag skicka ett mail från den så tar det stopp. Försöker jag logga SMTP i Thunderbird ser jag att den kopplar upp sig och loggar in OK, men inget email verkar komma fram. Har försökt skicka till min gmail och ett par andra adresser. Väntat en timme och ser inga felmeddelanden.
Är det något mer man behöver göra för att få skicka email? Apple icloud är väl ganska stora och "borde" inte ha problem med att sorteras bort som spam.

Fungerar alldeles utmärkt hos mig. Så här ser mina inställningar ut för utgående mail

Har bara tagit bort användarnamnet när jag tog skärmbilden då det är min mejladress.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack! Men måste varit något tillfälligt för mig. Noterade nu när jag tittade i Spam-foldern på iCloud att jag fått ett antal mail med

Citat:

Status: 5.7.0
Diagnostic-Code: X-Postfix; internal error

ett par timmar efter att jag försökt skicka. Både till Gmail och en annan privat email som inte använder Gmail. Färsäker jag igen nu så verkar det dock fungera utan ändringar.