Problem efter köp av Portabel monitor från Arzopa. Tips på billig frakt.

Permalänk
Medlem

Problem efter köp av Portabel monitor från Arzopa. Tips på billig frakt.

Hej!

Var på jakt efter en portabel monitor att ha som en liten extra skärm till min stationära dator. Tyckte de kända märkena var lite dyra så tänkte att jag testar ett budgetalternativ. Valet föll på Arzopa som bilivit väldigt hyllade i recensioner för sin prisvärdhet. Beställde från deras egen hemsida och frakten gick supersnabbt. När jag satte igång skärmen märkte jag dock att det var en död/stuck grön pixel precis mitt i skärmen. Hade den suttit ut mot kanten hade jag nog kunnat leva med det om jag fått prisavdrag eller liknande men eftersom den sitter mitt i så är den alldeles för synlig så startar ett returärende med Arzopa. Måste säga att jag är imponerad av skärmen i övrigt, väldigt bra byggkvalitet och bild med tanke på priset (1200kr)

Det är nu problemen börjar. Jag hade läst på innan om returprocessen och det står på deras hemsida att man får en prepaid shipping label om det är problem med monitorn. Skriver då till Arzopa och ber om en sådan men får som svar att dom inte har eller kan fixa sådana till Sverige. Något som det inte står ett ord om i returpolicyn. Dom tycker istället att jag själv ska boka och stå för frakten men erbjuder sig efter lite tjat att stå för 10euro. Jag fortsätter ligga på om att jag minsann inte ska stå för frakt när jag fått en defekt skärm skickad till mig. Till slut erbjuder dom 20euro men det är absolut max och dom vägrar stå för mer.

Problemet är att jag inte hittar någon vettig frakt för under 340kr till Spanien dit den ska skickas. Klart jag inte dör av att betala en 100lapp i frakt men det är också en princip sak för mig. Har inte letat igenom hela webben men jag har hittills inte hittat billigare fraktalternativ än 340kr. För det är det dom skriver till mig hela tiden, att jag ska hitta billigare alternativ och att den inte gör något om det dröjer 1 månad eller 2.

Är det någon som har tips om billigare frakt? Vad hade ni gjort i samma läge?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ja jag kikade där. Men tror paketet väger över 1kg och då är det 379kr på DHL.

Verkar inte finnas några budgetalternativ i Sverige

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Well. Du har ändå fått ca 230kr (20 EURO) för frakten. Fastän de säger att de ska stå för 10 EURO i deras retur policy om defekter upptäcks.

https://eu.arzopa.com/pages/return-exchange

Citat:

Return shipping cost

For products with manufacturing defects:
arzopa.com will be responsible for shipping fees (up to 10EUR). Contact our customer service staff to begin the return process.

Products with no manufacturing defects:
You will be responsible for paying shipping costs associated with returning product(s). Shipping costs are non-refundable.

Ingenstans säger dom att det ska ingå en fraktsedel för Sverige eller något annat EU land i händelse av defekt skärm eller retur. Det enda dom skriver är;

"Please choose your preferred logistics company at personalcost, or the prepaid shipping label to mail the package (if applicable)"

Vad nu det sistnämnda kan betyda...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Well. Du har ändå fått ca 230kr (20 EURO) för frakten. Fastän de säger att de ska stå för 10 EURO i deras retur policy om defekter upptäcks.

https://eu.arzopa.com/pages/return-exchange
Ingenstans säger dom att det ska ingå en fraktsedel för Sverige eller något annat EU land i händelse av defekt skärm eller retur. Det enda dom skriver är;

"Please choose your preferred logistics company at personalcost, or the prepaid shipping label to mail the package (if applicable)"

Vad nu det sistnämnda kan betyda...

Oj det hade jag missat. Tack. Men vilket företag jobbar så? Är det fel på på produkten du får så får du ändå betala merparten av returfrakten? Blir ju inget mer därifrån kan jag säga. Om nästa har något annat fel så ska jag alltså igen betala frakten, otroligt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Oj det hade jag missat. Tack. Men vilket företag jobbar så? Är det fel på på produkten du får så får du ändå betala merparten av returfrakten? Blir ju inget mer därifrån kan jag säga. Om nästa har något annat fel så ska jag alltså igen betala frakten, otroligt

Du har handlat av ett utländskt företag med andra regler för reklamationer och garantier.

Vissa länder behöver det inte ges någonersättning för frakten alls vid returärenden och €10 täcker ev frakten i spanien sen att vi har nästan 3x fraktpriserna i sverie är inte säkert de behöver ta hänsyn till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har handlat av ett utländskt företag med andra regler för reklamationer och garantier.

Vissa länder behöver det inte ges någonersättning för frakten alls vid returärenden och €10 täcker ev frakten i spanien sen att vi har nästan 3x fraktpriserna i sverie är inte säkert de behöver ta hänsyn till.

Ja nej det är väl jag som har orealistiska förväntningar. Har ju handlat till budgetpris.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Ja nej det är väl jag som har orealistiska förväntningar. Har ju handlat till budgetpris.

Ja troligen.

Brukar rekommendera att handla av handlare innom landets gränser för då gäller våra lokala regler för reklamation och garantier.

T.ex hade du köpt den på amazon.se med amazons lager som leverantör hande du kunnat köra reklamationen mot amazon med svenska reglerna för det.

Nackdelen är att de ofta ligger några hundralappar högre i pris än direktleverans från leverantören.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja troligen.

Brukar rekommendera att handla av handlare innom landets gränser för då gäller våra lokala regler för reklamation och garantier.

T.ex hade du köpt den på amazon.se med amazons lager som leverantör hande du kunnat köra reklamationen mot amazon med svenska reglerna för det.

Nackdelen är att de ofta ligger några hundralappar högre i pris än direktleverans från leverantören.

Ja och dessa modeller fanns inte att beställa på amazon.se tyvärr.

Men man lär så länge man lever. Är ju verkligen ingen katastrof heller. Har råd med 120kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad hade ni gjort i samma läge?

Är det ett spanskt företag då den ska skickas dit?

Isf så kan du kolla in EU rättigheter då Europeisk lag gäller.

Under sektionen "What can your customer claim" så hittar du: Your customers have the right to ask you to do any of the following without any charge (for postage, labour, material, etc.)

Felstavningar
Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Valet föll på Arzopa som bilivit väldigt hyllade i recensioner för sin prisvärdhet.

Off-topic fast ändå inte.

Någon gång i framtiden kommer vi komma till den punkt då merparten inser att nuvarande system med konsumentbetyg inte speglar verkligheten. Alla dessa företag med 4,9/5 i betyg eller liknande betyder kanske att det nu finns tusentals företag vilka är det bästa på jorden med den allra bästa kundkontakten mänskligheten någonsin har upplevt. Who knows?

Eller så är det så att de företaget lägger mer tid och resurser på att få bort alla negativa och medelmåttiga omdömen. För det är kritiskt för att algoritmerna ska placera dem överst på sökningar. Utan höga betyg dör företagen när de hamnar på andra och tredje sidan av sökträffar.

Om du står på dig med ett negativt omdöme, till exempel efter din upplevelse beskriven här, kommer du finna att din recension och betyg ändå försvinner. Av tekniska skäl, likt att du först gav ett annat betyg och du därför kan inte skapa ett andra betyg. Därför de är så måna om att du ska skriva positivt så fort du får paketet, innan du hinner upptäcka felen.

Ditt negativa omdöme kommer försvinna därför att företaget markerar transaktionen som en retur/avbeställning och därmed har du inget giltigt skäl (i teknisk mening) längre att skriva en recension/betyg eftersom du per definition inte köpt något av dem. Och så vidare. Finns många sätt att rent tekniskt radera missnöjet ur systemet.

Detta är universellt för de här betygssystemen oavsett om man köper teknik, bokar ett hotellrum eller besöker en salong.