Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Wifi - dålig räckvidd

Hej,

Jag bor i ett ca 120 kvadratmeter stort hus med två våningar. Jag har fiber 100/100mbit/s via Bahnhof.

Det finns en mediaomvandlare i vardagsrummet som jag kopplat min Asus TUF-AX5400 till.

När jag sitter bredvid routern och gör ett test med mobilen på bredbandskollen får jag ca 80/80 och 6ms så det verkar väl helt ok

Till problemen. Räckvidden är katastrof. Det räcker med att man är ca 10-15 meter bort i andra rum för att t.ex surfplattorna konstant ska tappa wifi och man får återa sluta gång på gång. Övervåningen precis samma sak, om man ens kan ansluta överhuvudtaget - ibland syns inte nätverket alls.

Vilka alternativ har jag för att lösa detta problem? Kan man prova att ändra några inställningar? Köpa till några enheter eller behöver man nätverksuttag i andra rum då? Jag har ju bara enheten i vardagsrummet.

Tack på förhand!

Permalänk

Hade samma problem med en ännu äldre asus router förra veckan så jag åkte till Kjell & CO och köpte ett 3-pack TP-Link Deco X20
Satan i gatan vilken skillnad
Så enkelt att sätta upp, full täckning över hela hus och tomt (tom på parkeringen så bilen når)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Finns det många wifi i närheten från grannar? Det finns appar/program (s.k. wifi analyzer) man kan använda för att se vilka kanaler olika wifi sänder på. Om alla grannar t.ex. sänder på kanal 6 på 2,4GHz wifi så kan du ställa in din router på t.ex. kanal 3 eller 11 för att minska att de stör varandra.

Vad är väggarna byggda i för material?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hade samma problem med en ännu äldre asus router förra veckan så jag åkte till Kjell & CO och köpte ett 3-pack TP-Link Deco X20
Satan i gatan vilken skillnad
Så enkelt att sätta upp, full täckning över hela hus och tomt (tom på parkeringen så bilen når)

Kopplas dessa bara in i eluttagen?

Permalänk
Medlem

Beroende på vad väggarna är gjorda av så kan det påverka väldigt mycket, trådat system med AP eller Mesh är rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Finns det många wifi i närheten från grannar? Det finns appar/program (s.k. wifi analyzer) man kan använda för att se vilka kanaler olika wifi sänder på. Om alla grannar t.ex. sänder på kanal 6 på 2,4GHz wifi så kan du ställa in din router på t.ex. kanal 3 eller 11 för att minska att de stör varandra.

Vad är väggarna byggda i för material?

Inga grannar alls. Väggarna är i gips 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Inga grannar alls. Väggarna är i gips 🤷‍♂️

Låter konstigt alltså, gips ska inte vara några större problem för radiovågorna... Har du pillat nåt på effekten på wifit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter konstigt alltså, gips ska inte vara några större problem för radiovågorna... Har du pillat nåt på effekten på wifit?

Instämmer. Det finns något eco-mode att aktivera i Asus routrar, testa att stäng av det om det är aktivt.

En annan sak att testa är att stänga av Smart connect (om det är aktivt). Det slår ihop 2,4Ghz och 5Ghz wifi till ett gemensamt Wifi och det kan skapa diverse problem.

Kolla också vilken kanalbredd du har respektive wifi inställt på. Högre kanalbredd - sämre täckning (men högre bandbredd).

Och för säkerhets skull: kolla så att antennerna sitter i ordentligt i routern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av nAix:

Kopplas dessa bara in i eluttagen?

Ja man kan köra via strömuttag på de två slavnoderna eller koppla med nätverksssladd för ännu mer pålitlig anslutning och då kan man ha noderna längre ifrån varandra.
Annars förser huvudnoden de andra två med internet trådlöst, som i sin tur pumpar ut och förstärker signalen.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Har laddat ned appen och kollar lite. Hittade detta som kanske kan påverka?

Portstatus
Anslutningshastigheten på denna port(ar) kan förbättras. Se följande resultat/tips för att felsöka
- WAN
Saker att kontrollera
1. Byt din Ethernetkabel mot Cat 5e (1GE) eller nyare.

2. En lÖs anslutning på en nätverkskabel eller en kabel med fuktskada kan minska din internethastighet.

3. Ett föråldrat modem kan hålla nere internethastigheten.

4. En äldre enhet kan göra din anslutning långsammare.

5. Kontrollera din internettjänstplan med din internetleverantör igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Instämmer. Det finns något eco-mode att aktivera i Asus routrar, testa att stäng av det om det är aktivt.

En annan sak att testa är att stänga av Smart connect (om det är aktivt). Det slår ihop 2,4Ghz och 5Ghz wifi till ett gemensamt Wifi och det kan skapa diverse problem.

Kolla också vilken kanalbredd du har respektive wifi inställt på. Högre kanalbredd - sämre täckning (men högre bandbredd).

Och för säkerhets skull: kolla så att antennerna sitter i ordentligt i routern.

Hej,

Smart connect var på. Ska jag använda 2,4 eller 5Ghz? Eller båda med olika ssid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Tack för svar. Har laddat ned appen och kollar lite. Hittade detta som kanske kan påverka?

Portstatus
Anslutningshastigheten på denna port(ar) kan förbättras. Se följande resultat/tips för att felsöka
- WAN
Saker att kontrollera
1. Byt din Ethernetkabel mot Cat 5e (1GE) eller nyare.

2. En lÖs anslutning på en nätverkskabel eller en kabel med fuktskada kan minska din internethastighet.

3. Ett föråldrat modem kan hålla nere internethastigheten.

4. En äldre enhet kan göra din anslutning långsammare.

5. Kontrollera din internettjänstplan med din internetleverantör igen.

Då är nog kabeln eller någon kontakt på ethernetkabeln trasig. Länkhastigheten brukar gå ner till 100mbit om inte alla ledare är helt anslutna. Testa att bytabut kabeln.

Skrivet av nAix:

Hej,

Smart connect var på. Ska jag använda 2,4 eller 5Ghz? Eller båda med olika ssid?

Jag kör det som två separata och använder oftast 5GHz pga den högre bandbredden, men växlar över till 2,4GHz när jag är längre ifrån routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är routern uppdaterat med senaste mjukvaran? Om inte så bör du testa det och en fabriksåterställning innan du reklamerar eller köper nytt.