Permalänk
Medlem

Undervolta 7600x

Halloj!

Tänkte ge mig på att undervolta min 7600x då fläktarna låter lite för mycket under load, särskilt nu när det är så varmt. Hittade den här guiden: https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs och hade lite frågor till er som säkert är bättre på det här än mig:

1. När jag använder curve optimizer, behöver jag verkligen stresstesta efter? Räcker det inte att helt enkelt använda datorn och se om allt funkar och i så fall korrigera efteråt? Det är ju inte en överklockning som riskerar att elda upp processorn utan snarare sänka temperaturerna.

2. PBO limits. I videon ovan verkar han bara ändra PPT limit. Jag har sett många andra som ändrar alla tre till något som motsvarar eco-läget. Vad är bäst?

3. Kanske lite off-topic men jag kan ingenting om fläktkurvor. Ser att min cpu-kylare är uppdelad i två fläktar varav en är ställd på silent mode och en på standard. Alla mina chassifläktar står på silent. Finns det något enkelt sätt att få ner ljudnivån på fläktarna under load utan att riskera att datorn blir för varm? Det här kanske är svårt att svara på då det är individuellt men jag ställer i alla fall frågan.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller stabilitet så gör undervoltning och överklockning i princip samma sak: du flyttar dig till annan punkt på kurvan frekvens vs spänning. Oavsett om du höjer klockfrekvens eller sänker spänning så finns risken för samma sorts instabilitet där spänningen är för låg för just din processor vid en given klockfrekvens.
Men absolut, risken att något brinner upp finns ju inte riktigt -- men det är ju inte heller därför man stresstestar överklockningar, det är ju främst för att se om datorn är stabil eller inte.

Du kan ändra lite och bara köra och se, men räkna med att datorn kraschar slumpmässigt om du undervoltat lite för hårt. Alternativt kanske den är superstabil och du hade kunnat undervolta mera än du gjorde. Enbart att testa sig fram tills det blir instabilt och sedan justera tillbaka får du ut så mycket som möjligt.

Curve Optimizer-sänkningar bör isåfall testas med något som corecycler och inte t ex Prime95/OCCT/liknande som kör max hela tiden. Datorn brukar i regel krascha i idle/vid lätta laster som att surfa, och kan göra det trots att den kan klara 100% belastning i flera dygn.

Ang fläktkurvor så kan du i regel ställa in manuellt i BIOS också, istället för att bara välja silent/standard. T ex att om CPU är under 55 grader kör 40%, annars om den är 55-70 kör 60% osv.
Om inte det är flexibelt nog finns program som FanControl som jag tycker är fantastiskt. De två nackdelarna är att man måste ställa in och testa sig fram, samt att programmet måste vara igång jämt. Hos mig drar det 130 MB RAM och det har använt 36 sek CPU-tid på 14 timmar, i runda slängar ett snitt på 0.07% CPU. Så har man inte tight med RAM är det rätt irrelevant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad gäller stabilitet så gör undervoltning och överklockning i princip samma sak: du flyttar dig till annan punkt på kurvan frekvens vs spänning. Oavsett om du höjer klockfrekvens eller sänker spänning så finns risken för samma sorts instabilitet där spänningen är för låg för just din processor vid en given klockfrekvens.
Men absolut, risken att något brinner upp finns ju inte riktigt -- men det är ju inte heller därför man stresstestar överklockningar, det är ju främst för att se om datorn är stabil eller inte.

Du kan ändra lite och bara köra och se, men räkna med att datorn kraschar slumpmässigt om du undervoltat lite för hårt. Alternativt kanske den är superstabil och du hade kunnat undervolta mera än du gjorde. Enbart att testa sig fram tills det blir instabilt och sedan justera tillbaka får du ut så mycket som möjligt.

Curve Optimizer-sänkningar bör isåfall testas med något som corecycler och inte t ex Prime95/OCCT/liknande som kör max hela tiden. Datorn brukar i regel krascha i idle/vid lätta laster som att surfa, och kan göra det trots att den kan klara 100% belastning i flera dygn.

Ang fläktkurvor så kan du i regel ställa in manuellt i BIOS också, istället för att bara välja silent/standard. T ex att om CPU är under 55 grader kör 40%, annars om den är 55-70 kör 60% osv.
Om inte det är flexibelt nog finns program som FanControl som jag tycker är fantastiskt. De två nackdelarna är att man måste ställa in och testa sig fram, samt att programmet måste vara igång jämt. Hos mig drar det 130 MB RAM och det har använt 36 sek CPU-tid på 14 timmar, i runda slängar ett snitt på 0.07% CPU. Så har man inte tight med RAM är det rätt irrelevant.

Stort tack för att du tog dig tiden att svara Nu har jag lite mer koll. Tror jag börjar på -15 i curve optimizer och ser om det funkar bra så kanske jag kan höja lite, alternativt får jag sänka lite om det inte funkar så bra. Gällande fläktkurvor tror jag att jag tycker det är lite läskigt då det kan påverka temperaturen så mycket. Men det viktigaste borde väl vara att fläktarna går upp i max innan komponenterna når maxtemp tänker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melubas:

Stort tack för att du tog dig tiden att svara Nu har jag lite mer koll. Tror jag börjar på -15 i curve optimizer och ser om det funkar bra så kanske jag kan höja lite, alternativt får jag sänka lite om det inte funkar så bra. Gällande fläktkurvor tror jag att jag tycker det är lite läskigt då det kan påverka temperaturen så mycket. Men det viktigaste borde väl vara att fläktarna går upp i max innan komponenterna når maxtemp tänker jag.

Tänk också på att AMD designat Ryzen för att boosta tills en (eller flera) olika gränser nåtts; vad gäller temperatur så är den gränsen 95 C. Det är den tänkt att tåla i längden.

Så om den skulle nå 95 lite vad du än gör så behöver du inte känna att fläktarna måste vara på orkanläge för att inte skada något.
Kan förstås vara värt med bättre kylning eller lite hårdare effektgräns isåfall dock, men mer för att det känns rätt än att det är kritiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tänk också på att AMD designat Ryzen för att boosta tills en (eller flera) olika gränser nåtts; vad gäller temperatur så är den gränsen 95 C. Det är den tänkt att tåla i längden.

Så om den skulle nå 95 lite vad du än gör så behöver du inte känna att fläktarna måste vara på orkanläge för att inte skada något.
Kan förstås vara värt med bättre kylning eller lite hårdare effektgräns isåfall dock, men mer för att det känns rätt än att det är kritiskt.

Ja syftet är mest att få ner fläktljudet då jag sällan använder hörlurar och har datorn kopplat till tv:n. Har nu testat att ställa den på eco mode, thermal limit 85 samt undervoltat till negative 20. Funkar bra hittills utan någon större prestandaförlust men fläktarna låter fortfarande ganska mycket. Fått ner tempen med cirka 10 grader. Det är ju svinvarmt här i Göteborg vilket säkert inte hjälper. Ska bli kallare på tisdag och får se om det lugnar ner sig lite då helt enkelt. Nästa alternativ är kanske att sänka maxboosten något, jag offrar gärna lite prestanda till fördel för en tystare cpufläkt. Med ovan nämnda ändringar boostar den fortfarande till 5,4 ghz.

Permalänk
Medlem

Jag fick tyst på min dator med:
Programmet fancontrol finns på github
Mycket trevligt program.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag fick tyst på min dator med:
Programmet fancontrol finns på github
Mycket trevligt program.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

En fråga till: Efter att ha undervoltat får jag de här resultaten efter en stund i spel. Tycker voltage fortfarande är ganska högt? Borde jag inte fått ner det med en undervolt i curve optimizer till -20?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

En fråga till: Efter att ha undervoltat får jag de här resultaten efter en stund i spel. Tycker voltage fortfarande är ganska högt? Borde jag inte fått ner det med en undervolt i curve optimizer till -20?

<Uppladdad bildlänk>

Sent svar men har du sänkt watten i PPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Sent svar men har du sänkt watten i PPT?

Tack för ditt svar, jag har löst det och allt funkar finfint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Tack för ditt svar, jag har löst det och allt funkar finfint

Inga problem! får jag fråga hur du löste problemet?