Kan någon förklara vad som sker med mitt kort (överhettning?)

Permalänk

Kan någon förklara vad som sker med mitt kort (överhettning?)

Ok, så som ni ser är det något helt annan temp uppe i högra hörnet, än vad som registreras i deras egna program. Dessutom idlar kortet ofta på ca 70c om jag bara använder Chrome. Detta då trots att jag manuellt konstant stället in fläkten på att vara runt 1500 rpm återställer sig själv och låter kortet gå så varmt att det stänger av hela datorn då och då.

Oavsett, varför visar det olika temps nu?

Permalänk
Medlem

Det står "GPU temp minne" uppe till höger och den visar således minnestemperaturen på kortet.

Det som visas under är själva grafikkortets kärna och till höger om det dess hotspot temp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det står "GPU temp minne" uppe till höger och den visar således minnestemperaturen på kortet.

Det som visas under är själva grafikkortets kärna och till höger om det dess hotspot temp.

Jag förstår, och jag antar att ca 20 grader över hotspot är alldeles för varmt?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad blir minnet som mest i spel? Runt 70 grader är inga konstigheter alls. Inte 90 heller, VRAM blir varmt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Jag skulle säga att det normalt att minnestemperaturen är högre än vad kärnan och dess hotspot är, men det beror på om kortet är under belastning eller ej när du mäter.

Sen vet vi ju inte vad du har för grafikkort, så svårt att veta var du bör ligga ungefär (och det beror också på hur pass bra ventilation du har i datorn).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vad blir minnet som mest i spel? Runt 70 grader är inga konstigheter alls. Inte 90 heller, VRAM blir varmt.

Runt 90 grader i Darktide, jag har ett 7900

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Du blandar ihop massa grejer här.

Hotspot är varmaste punkten på GPUn, inte på minnet. De har ingen direkt relation till varandra.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Jag skulle säga att det normalt att minnestemperaturen är högre än vad kärnan och dess hotspot är, men det beror på om kortet är under belastning eller ej när du mäter.

Sen vet vi ju inte vad du har för grafikkort, så svårt att veta var du bör ligga ungefär (och det beror också på hur pass bra ventilation du har i datorn).

Ventilationen verkar inte vara den bästa om jag skall vara ärlig, det är ett 7900.

Permalänk
Medlem

Allt verkar normalt förutom att dina fläktar går i över 2K RPM? Måste låta som ett jetplan där? Antingen kikar du på en guide för hur man ska tweaka inställningarna eller så bör du köra allt på default/auto. Inget fel i att prova sig fram förstås, men frågar man på internet får man ta såna här svar också.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Allt verkar normalt förutom att dina fläktar går i över 2K RPM? Måste låta som ett jetplan där? Antingen kikar du på en guide för hur man ska tweaka inställningarna eller så bör du köra allt på default/auto. Inget fel i att prova sig fram förstås, men frågar man på internet får man ta såna här svar också.

Låter inte så farligt, men hade dom på 2k för att blåsa ut då jag såg att den manuella inställningen jag hade gjort åter igen hade återställts och kortet idlade på ca 80 grader. Vanligtvis är det på ca 1k.

Permalänk

Allt ser bra ut, alla dina temps är fine och du lider inte av överhettning.
Dessutom kan jag kan tillägga att AMD 7900 xt och xtx fortfarande ofta lider av att minnesmodulerna inte klockar ner sig nämnvärt, vilket leder till cirka 100w effektåtgång i idle läge. Detta leder i sin tur såklart till att minnena går varma i princip hela tiden. Amd har försökt fixa detta, och med vissa skärmar med hög uppdateringsfrekvens fungerar det, men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Låter inte så farligt, men hade dom på 2k för att blåsa ut då jag såg att den manuella inställningen jag hade gjort åter igen hade återställts och kortet idlade på ca 80 grader. Vanligtvis är det på ca 1k.

Vilken av temperaturerna idlade på 80 grader? Var det minnet eller kärnan? Som sagt är varken minnes- eller kärntemperaturer (hotspot) på ca 90c något att oroa sig för om det är vid ordentlig belastning. Får du sådana värden vid idle (inte direkt efteråt att du har belastat utan när datorn först startat upp och snurrat en stund utan att du belastat den) är det något som är galet. Man ska inte behöva vrida upp varvtalet på fläktarna för att "blåsa ut" något. Är kortet för varmt så kommer fläkten jobba för att få ned temperaturen ändå. Om ingen inställning är galen då.

Permalänk

Tempen i hörnet är tempen på videminnet.

De som syns i programmet är temperaturerna på genomsnittlig gpu temp och varmaste tempsensorn på gpu kärnan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser onekligen knas ut om man jämför med mitt 6950. Ovan maxvärden är efter ~6min furmark, mem ligger >25 grader under hotspot givet att det är motsvarande mätpunkter (VDDIO/VDDCI).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Vilken av temperaturerna idlade på 80 grader? Var det minnet eller kärnan? Som sagt är varken minnes- eller kärntemperaturer (hotspot) på ca 90c något att oroa sig för om det är vid ordentlig belastning. Får du sådana värden vid idle (inte direkt efteråt att du har belastat utan när datorn först startat upp och snurrat en stund utan att du belastat den) är det något som är galet. Man ska inte behöva vrida upp varvtalet på fläktarna för att "blåsa ut" något. Är kortet för varmt så kommer fläkten jobba för att få ned temperaturen ändå. Om ingen inställning är galen då.

Det fanns ett enklare svar

Hade inte stängt av dessa två efter jag köpte nya datorn...