Är en 4K skärm en bra uppgradering för mitt 4770Ti system ?

Permalänk
Medlem

Är en 4K skärm en bra uppgradering för mitt 4770Ti system ?

Jag har nu CPU 5800X3D RAM 32 GB Grafikkort NIVIDIA 4770Ti och en 27" BenQ 27" LED GW2765HT inköpt för nio år sedan.
Funderar nu på en Samsung Odyssey G7
https://www.inet.se/produkt/2225956/samsung-28-odyssey-g70b-ips-4k-144-hz
Dock sägs 1440p vara mer optimalt för 4770Ti. Men gäller detta inte bara snabba spel ? Också fn har jag ett HP Reverb G2 VR headset med 2160*2160 per öga alltså för två ögon fler pixlar än 4K. Borde inte VR innebära en högre belastning på mitt system än 4K ?
Är denna Odyssey G7 en bra skärm ?
Har blivit lite tveksam av många negative kundrecensioner som uppger problem med att få den att fungera. T.ex tappar anslutningen till datorn. Bra för spel men flimmer vid annan användning. Vad ska man tro om det ?

Permalänk
Medlem

4770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Jag har nu CPU 5800X3D RAM 32 GB Grafikkort NIVIDIA 4770Ti och en 27" BenQ 27" LED GW2765HT inköpt för nio år sedan.
Dock sägs 1440p vara mer optimalt för 4770Ti. Men gäller detta inte bara snabba spel ? Också fn har jag ett HP Reverb G2 VR headset med 2160*2160 per öga alltså för två ögon fler pixlar än 4K. Borde inte VR innebära en högre belastning på mitt system än 4K ?
Har blivit lite tveksam av många negative kundrecensioner som uppger problem med att få den att fungera. T.ex tappar anslutningen till datorn. Bra för spel men flimmer vid annan användning. Vad ska man tro om det ?

Hej
Jag är inte säker på om det är input i din frågeställening - men jag har en G7 32" och skärmen är bra i sig. Dock får jag regelbundet dra ur strömsladden då skärmen vägrar starta annars. Som att den helt tappar kontakten med datorn (sker oavsett kabel, HDMI-ingång, dator etc etc).

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jfri:

Kör du 1440p kanske du är "optimal" för stunden med något slags ad nauseam-konsensus där man endast upprepar vad man läst sig till/hört om och om igen utan att tänka riktigt själv. I själv verket varierar det enormt vad du spelar för spel och vad du vill uppnå. Och jag föredrar när man tänker själv och fattar egna beslut om vad som passar en själv som individ.

Poängen med en 4K-skärm är den som går väldigt många förbi och det är att du i hög grad kan anpassa och skala efter behov och kapacitet. Vill du köra hög FPS kan du fördel köra 1080p, vill du finna någon slags balans kör du 1440p och troligtvis vill du köra 4K när det fungerar för det är svårt för många att välja legacy-upplösningar när man väl har vant sig vid 4K kan innebära för vissa typer av spel. Nackdelen är de vanliga: mer komplexitet med att skala och förstå hur det hänger ihop (tänk bortom fullskärm), samt ett utbud som är begränsat och ofta dyrare.

Nackdelen med 1440p-skärmar är att du är låst till enbart den upplösningen för alltid. Du kan sällan backa ned till 1080p pga av låg upplösning/ogynansam skalning och du kommer aldrig kunna märka av fördelen med 4K på de spel som vinner på 4K.

Permalänk
Medlem

Finns denna annars för drygt 4 800 kr med 4K och 160 Hz.

https://www.amazon.se/dp/B0CN74MH3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kör du 1440p kanske du är "optimal" för stunden med något slags ad nauseam-konsensus där man endast upprepar vad man läst sig till/hört om och om igen utan att tänka riktigt själv. I själv verket varierar det enormt vad du spelar för spel och vad du vill uppnå. Och jag föredrar när man tänker själv och fattar egna beslut om vad som passar en själv som individ.

Poängen med en 4K-skärm är den som går väldigt många förbi och det är att du i hög grad kan anpassa och skala efter behov och kapacitet. Vill du köra hög FPS kan du fördel köra 1080p, vill du finna någon slags balans kör du 1440p och troligtvis vill du köra 4K när det fungerar för det är svårt för många att välja legacy-upplösningar när man väl har vant sig vid 4K kan innebära för vissa typer av spel. Nackdelen är de vanliga: mer komplexitet med att skala och förstå hur det hänger ihop (tänk bortom fullskärm), samt ett utbud som är begränsat och ofta dyrare.

Nackdelen med 1440p-skärmar är att du är låst till enbart den upplösningen för alltid. Du kan sällan backa ned till 1080p pga av låg upplösning/ogynansam skalning och du kommer aldrig kunna märka av fördelen med 4K på de spel som vinner på 4K.

När det gäller vilka spel jag kör. Strategi RPG adventure. T.ex fn The Hunter call of the wild, Enderal forgotten stories, Transport Fever 2 Total War serien. Samt flygsimulatorer MSFS P3D XPlane DCS men där kör jag VR. Och även annat än spel som office och websurfning. Något behov av att gå ner till 1080p ser jag inte. Det jag vill uppnå är en bättre skärm för detta samt möjlighet att ersätta en gammal 24" TN skärm (med andra PC ansluten till VGA samt Rasberry Pi ansluten till DVi) med min nuvarande BenQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Jag hade personligen rekommenderat att du plockar upp en OLED eller QD Oled skärm i 1440p istället för en 4k IPS och avvaktar med 4k till du uppgraderar till 50 eller 60 serie kort istället (eller motsvarande från AMD) om si sådär 3år+. Detta då du mest troligt sällan kommer vara runt eller över 60 FPS i många krävande spel.
Allt handlar såklart om budget och hur du ser på att gamea framåt. En OLED skärm runt 27" kan du få för någon tusing mer än den samsungen du länkat.

Jag köpte själv nyss ny full setup och valde en oled 1440P istället för en oled 4k skärm främst för att jag vill inte vänja mig vid 4k men inte kunna maxxa alla settings och vad det innebär. (blev ett 4080 super för min del)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3, ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0, 2st Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB, EVGA GT 1300W, Lian Li Galahad II Trinity SL-INF 360 Svart, Lian Li O11 Vision Svart, Lian Li Strimer Plus V2 24-pin RGB, 3st Lian Li UNI FAN SL140 Infinity RGB PWM Svart, 2st Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Hej
Jag är inte säker på om det är input i din frågeställening - men jag har en G7 32" och skärmen är bra i sig. Dock får jag regelbundet dra ur strömsladden då skärmen vägrar starta annars. Som att den helt tappar kontakten med datorn (sker oavsett kabel, HDMI-ingång, dator etc etc).

Mvh

Vilket talar till skärmens nackdel. Det verkar alltså ligga något i alla negativa kundrecensioner. Finns inga skäl till varför man ska behöva dra ur strömsladden för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Jag hade personligen rekommenderat att du plockar upp en OLED eller QD Oled skärm i 1440p istället för en 4k IPS och avvaktar med 4k till du uppgraderar till 50 eller 60 serie kort istället (eller motsvarande från AMD) om si sådär 3år+. Detta då du mest troligt sällan kommer vara runt eller över 60 FPS i många krävande spel.

Folk har sagt samma sak ända sen 4K-skärmarna började komma, men det är ju inte bara grafikkorten som blir snabbare utan spelen blir mer krävande också. Så tänker man på det sättet kommer man fortfarande sitta kvar på 1440p i många år framåt.

Själv gick jag över till 4K för nästan 10 år sedan, och spelar just nu med ett RTX 3070. Om man bara spelar och inget annat så kanske 1440p ibland kan vara ett bättre val (eller i alla fall enklare), men annars tycker jag fördelarna utanför spel mer än väger upp det extra krånglet med att inte bara kunna maxa grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Folk har sagt samma sak ända sen 4K-skärmarna började komma, men det är ju inte bara grafikkorten som blir snabbare utan spelen blir mer krävande också. Så tänker man på det sättet kommer man fortfarande sitta kvar på 1440p i många år framåt.

Själv gick jag över till 4K för nästan 10 år sedan, och spelar just nu med ett RTX 3070. Om man bara spelar och inget annat så kanske 1440p ibland kan vara ett bättre val (eller i alla fall enklare), men annars tycker jag fördelarna utanför spel mer än väger upp det extra krånglet med att inte bara kunna maxa grafikinställningarna.

Menar du att 4K inte ser märkbart bättre ut än 2K i spel ? Men i icke spel användning som Office web surfning så syns märkbar förbättring jämfört med 2K ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Allt handlar såklart om budget och hur du ser på att gamea framåt. En OLED skärm runt 27" kan du få för någon tusing mer än den samsungen du länkat.

Jag köpte själv nyss ny full setup och valde en oled 1440P istället för en oled 4k skärm främst för att jag vill inte vänja mig vid 4k men inte kunna maxxa alla settings och vad det innebär. (blev ett 4080 super för min del)

Oled faller bort p.g.a. priset. Det är knappast troligt att jag kommer att uppgradera grafikkortet med tanke på hur mycket dom kostar numera.
Håller med om att jag troligen inte kommer att ligga över 60 fps vilket kan göra 60 Hz 4K monitorer intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Menar du att 4K inte ser märkbart bättre ut än 2K i spel ? Men i icke spel användning som Office web surfning så syns märkbar förbättring jämfört med 2K ?

Nej, jag skulle nog ha skrivit "utanför och i spel" istället, det är stor skillnad vad man än gör. Jag menade bara att det ibland kan vara lite krångligare med 4K eftersom man ofta inte bara kan maxa inställningarna, och bryr man sig inte om grafiken så mycket så kan 1440p vara ett enklare val. Men i mitt tycke gör det så stor skillnad att det är mer än värt lite extra krångel.

Permalänk
Medlem

Nöjer man sig med 60 Hz kan man få en 4K-skärm med IPS-panel för under 2 300 kr.

https://www.amazon.se/dp/B08XY7GZYJ

Vill man ha 4K och 120+ Hz snackar vi minst ca 5 000 kr och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Nöjer man sig med 60 Hz kan man få en 4K-skärm med IPS-panel för under 2 300 kr.

https://www.amazon.se/dp/B08XY7GZYJ

Vill man ha 4K och 120+ Hz snackar vi minst ca 5 000 kr och uppåt.

Och jag hittade denna på NETONNET. Vad kan man tro om den ? 8 mS låter lite mycket
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/datorskarmar-27-30-tum/mission-sg-28h2u/1029141.8903/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-dator-surfplatta&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw6c63BhAiEiwAF0EH1GHbpVx4H4Odq21tHU5d2IHfaPP7mpMoQELiJsbkFUu0uqx21n41MRoCFq0QAvD_BwE

Permalänk
Medlem

Dottern har en sån till sin Macbook. Helt okej skärm för henne men hon har inga krav. Det enda viktiga var 4K. Har du högre krav än så?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dottern har en sån till sin Macbook. Helt okej skärm för henne men hon har inga krav. Det enda viktiga var 4K. Har du högre krav än så?

Ja frågan är vilka krav man behöver ha ? Utöver officepaketet och websurfning så också spel. Men oftast spel utan snabba rörelser. Räcker 8 mS responstid då ? En annan sak under energi dokumentationen visas en figur med bilddiagonal på 23". Är det feltryck ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jfri:

Ja frågan är vilka krav man behöver ha ? Utöver officepaketet och websurfning så också spel. Men oftast spel utan snabba rörelser. Räcker 8 mS responstid då ? En annan sak under energi dokumentationen visas en figur med bilddiagonal på 23". Är det feltryck ?

Hela det inlägget är så talande för problemet med att köpa skärm i dagsläget.

Specar säger inte så mycket för siffran "8 ms" i sig självt är endast begriplig i ett sammanhang. En skärm – särskilt LCD – har aldrig en enda responstid utan ett helt spann av responstider. Det varierar med vad man äter och även hur man mäter. Därför tester som mäter responstider visar rätt så omfattande tabeller och grafer.

• "8 ms" kan vara en helt ärlig genomsnittsiffra enligt den metodik som exempelvis rtings använder. Då är det en bra om än inte toppnivåsiffra, dvs en skärm med god kontroll över eftersläpen.

• "8 ms" kan vara en påhittad siffra relativt till den ständigt oärligt och påhittade "1 ms" som spelskärmar ofta har, dvs en skärm som släpar väldigt mycket med en mätbar responstid som egentligen är mer än 8 ms, kanske så mycket som 20–40 ms enligt mätmetodiken rtings tillämpar.

• Svaret kan vara ett mellanting av båda ovan. Förmodligen detta eftersom faktiska eftersläp aldrig kan sammanfattas i en enda siffra.

Här är pudelns kärna: man vet inte vad innan någon testat – eller man själv chansar och köper. Är responstid och eftersläpsnivåer en kritisk faktor, då bör man välja en skärm som är bekräftat bra med låga eftersläp. Alla andra modeller är chansningar. Där man kan spekulera och fundera hur länge som helst runt specade siffror som kanske eller kanske inte säger något om den faktiska kvaliteten innan man faktiskt köpt skärmen själv.

Ergo: köp en skärm du vet från början svarar på de önskemål och de krav du ställer. Ignorera de som inte är bekräftade. Eller chansa.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hela det inlägget är så talande för problemet med att köpa skärm i dagsläget.

Ergo: köp en skärm du vet från början svarar på de önskemål och de krav du ställer. Ignorera de som inte är bekräftade. Eller chansa.

Det verkar vara lättare sagt än gjort. Jag hittar inget bra alternativ. 28 tummaren från NETONNET med 4K för 2990 kr verkade vara värd att testa. Men har nu fått veta att den saknar varje form av synk teknologi vilket utesluter den som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Det verkar vara lättare sagt än gjort. Jag hittar inget bra alternativ. 28 tummaren från NETONNET med 4K för 2990 kr verkade vara värd att testa. Men har nu fått veta att den saknar varje form av synk teknologi vilket utesluter den som jag ser det.

Varför inte AOC-skärmen från Amazon som är klart billigare? Verkar ha fått ganska bra recensioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jfri:

Jag tror du letar på fel ställen?

Andersson 28H2U du länkade till är inte alls en spelskärm, utan en av många generiska/OEM-4K-kontorsskärmar för 60 Hz och sådana finns det många av där 2990 kr inte är det lägsta priset:

Här är 24 till 32-tums 4K/60-skärmar och det finns 223 st. snarlika modeller att välja mellan:
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=16660&r_7044=0-60&...

Vill du har en mer spelbar skärm med adaptiv synk etc. för 4K med 100+ Hz (och högre) är det 88 st. att välja mellan:
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=16660&r_7044=100-5...

Det blir förstås dyrare men det finns helt klart en hel del att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Varför inte AOC-skärmen från Amazon som är klart billigare? Verkar ha fått ganska bra recensioner.

Den verkar inte justerbar höjd. Och när jag ser på bilderna så visar en toppen av skärmen 40 cm över bordet vilket jag tycker är lågt. Nu har jag lite drygt 50 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Andersson 28H2U du länkade till är inte alls en spelskärm, utan en av många generiska/OEM-4K-kontorsskärmar för 60 Hz och sådana finns det många av där 2990 kr inte är det lägsta priset:

Här är 24 till 32-tums 4K/60-skärmar och det finns 223 st. snarlika modeller att välja mellan:

Vill du har en mer spelbar skärm med adaptiv synk etc. för 4K med 100+ Hz (och högre) är det 88 st. att välja mellan:

Ska gå igenom det där. Kan nämna att jag föredrar att köpa an en för mig känd butik som Inet eller Komplett. Men hittar jag inget bra där kan detta beslut ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har nu gått igenom en massa alternativ och kommit fram till en skärm som verkar vara bästa val.
Fastnade för en LG 27UP85NP-W
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10463831
Sedan ser jag hur mycket priserna varierar mellan olika butiker (tusen lappar)
PROSHOP ser billigast ut nu med ett helgerbjudande. Men ser att dom inte är listade som auktoriserade återförsäljare. Gör det något ? Likaså på deras hemsida framgår inte exakt vad som ingår. Men det borde väl vara lika oavsett vem som säljer ? Tänker främst på kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Har nu gått igenom en massa alternativ och kommit fram till en skärm som verkar vara bästa val.
Fastnade för en LG 27UP85NP-W
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10463831
Sedan ser jag hur mycket priserna varierar mellan olika butiker (tusen lappar)
PROSHOP ser billigast ut nu med ett helgerbjudande. Men ser att dom inte är listade som auktoriserade återförsäljare. Gör det något ? Likaså på deras hemsida framgår inte exakt vad som ingår. Men det borde väl vara lika oavsett vem som säljer ? Tänker främst på kablar.

Ingen gaming monitor det där

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Den odyssey serien har jag sett så många negativa kundrecensioner av så att jag inte litar på den. Det verkar vara en TV som man hastigt slängt in data monitor funktion i som fungerar lite si och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Ingen gaming monitor det där

Den har visserligen bara 60 Hz och 5 mS responstid vilket är i stort sätt vad jag har på min nuvarande skärm. Och den jag har kanske inte är optimal för spel men acceptabelt för mig och de spel jag brukar använda (inte med snabba rörelser).

Permalänk
Skrivet av jfri:

Den har visserligen bara 60 Hz och 5 mS responstid vilket är i stort sätt vad jag har på min nuvarande skärm. Och den jag har kanske inte är optimal för spel men acceptabelt för mig och de spel jag brukar använda (inte med snabba rörelser).

60Hz är helt ok även för gaming mestadels en personlig åsikt vad som känns bäst.

personligen har jag inget problem med 60Hz skärmar alls och märker ingen större skillnad på ~70hz eller något högre så kör ofta jag med fpslås nånstans runt 70-90fps på min 144Hz skärm och får då dessutom en tystare dator på köpet.

och "ms" på specifikationen är mer säljsiffra än faktisk betydelse så ta den med en lastbil salt iom att ingen mätstandard finns för det och alla bara anger best case scenario vilket sällan återspeglar verkligheten där de flesta skärmar landar runt 5-8ms ändå vid normal användning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows