Permalänk

Tull från utlandet

Jag har läst på och förstått att om en vara har ett värde på mer än 1500 brukar det generellt vara tull på den (Om den inte kommer inom EU), men jag undrar om detta värde är baserat på vad du betalat eller något annat?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Tullskatten beror på vad det är för vara, det är bara vissa varor det är tull på. Du kan använda Tullverkets tullräknare för att få en uppskattning på vad kostnaden blir.

Permalänk
Medlem

Det handlar om tre olika avgifter för utanför Eu köp!
1, Moms!
Vilket ALLTID tas ut även om du handlar en enstaka vara för 1öre.
Finns tre olika momsnivåer 6%,12% och 25% beroende på vad det är för vara, 25% är det absolut vanligaste, 12% är det på tex böcker.
25% Moms tas även ut på fraktkostnaderna.

2, Tull!
Och det finns en del olika tullsatser (betydligt fler än moms) och generellt så är det 1500:- eller mer som gäller för att ta ut tull.
Vapen/ammo/medicin/alkohol är några exempel på undantag och tull gäller från första öret.

3, Deklareringsavgift!
Dvs den avgift som fraktbolaget tar ut för att räkna ut tull/momsen du ska betala.
Den kan vara på vad jag sett mellan 50-250:- beroende på fraktbolag.
Och det är denna bit som dödade småköp från utlandet då det helt enkelt inte är värt tex en hundring för en/några billiga prylar som kostade 25:- med frakt från kina.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

3, Deklareringsavgift!
Dvs den avgift som fraktbolaget tar ut för att räkna ut tull/momsen du ska betala.
Den kan vara på vad jag sett mellan 50-250:- beroende på fraktbolag.
Och det är denna bit som dödade småköp från utlandet då det helt enkelt inte är värt tex en hundring för en/några billiga prylar som kostade 25:- med frakt från kina.

Finns dock företag som gör deklarationen innan det skickas av den anledningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Finns tre olika momsnivåer 6%,12% och 25% beroende på vad det är för vara, 25% är det absolut vanligaste, 12% är det på tex böcker.

Böcker har en momssats på 6%. Livsmedel ligger på 12%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetGoodWifi:

Jag har läst på och förstått att om en vara har ett värde på mer än 1500 brukar det generellt vara tull på den (Om den inte kommer inom EU), men jag undrar om detta värde är baserat på vad du betalat eller något annat?

Tack i förväg!

De där 1500kr räknades upp till 1800kr den 1:a jan 2024.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz