Krönika: PS5 vinner konsolkriget, men Xbox får stilpokalen

Permalänk
Melding Plague

Krönika: PS5 vinner konsolkriget, men Xbox får stilpokalen

Efter fyra år är PS5 den tydliga vinnaren i konsolkriget, men enligt FZ:s Fredrik Erikson testar Xbox de kreativa gränserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh....

Dags att sätta sig bekvämt i soffan med lite popcorn innan detta blir ett "fan-boi" war

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt att PS3 hade betydligt mer användar möjligheter än PS5 , till exempel Teman osv som Interface var det betydligt bättre förr i min bok

Permalänk
Medlem

min sista konsol var x360. Jag är uppvuxen med konsoller sedan atari-tiden. Jag slutade(nåja Nintendo brukar finnas vid min sida) pga att jag alltid hamnade vid datorn när det var speltid. Personligen gillar jag xboxkontrollern bättre, men PS-exclusives bättre, så jag gillar utveckligen att de börjar släppa spel till PC. Jag ser verkligen fram emot att skjuta nät runt manhattan igen!

spelling
Permalänk
Medlem

Nja, Xbox Series X är mig ett stort skämt. De började starkt vid release och gav stora förhoppning om framtiden, de gick att få tag på mycket lättare än Ps5 oxå. Riktigt bra konsol hårdvarumässigt.

När man spolar fram till idag, MS har övergett helt, Indiana Jones du pratar om kan man ju spela på Ps5 och PC.

Avowed Art Director Matt Hanson har gett sig ut i på sociala medier och dragit på sig Woke-drama som kanske inte är det smartaste.
Men o andra sidan är väl spelet på Game Pass så han skiter nog i försäljingsiffror. Kommer säkert floppa som Dragon Age Veilguard.

Ps5 är inte mycket bättre, bästa du kan göra är att skaffa en PC istället, allt kommer dit ändå för den som orkar vänta och tål att logga in på PSN för att spela sina steam spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Oh....

Dags att sätta sig bekvämt i soffan med lite popcorn innan detta blir ett "fan-boi" war

Jag har kört XSX i snart tre år och det känns som att det inte direkt finns några Xbox-fans i den här generationen. Det enda jag anser är bättre är den fysiska designen av Xbox Series X. XSS har varit en bromskloss, det finns sparsamt med titlar, än färre exklusiva. GP är ganska fiffigt och hyfsat prisvärt, men jag känner att det nästan alla spel känns meh. Kanske beror det på mig, eller så är tjänsten i allra högsta grad medioker.

Jag körde PS3 och PS4, men det är först denna generation som en konsol är min primära plattform för spel. Enda orsaken till att det blev en XSX, var för att den var den första konsolen som blev tillgänglig, när det var stora brister i lagerstatus tidigt 2022. PS5 är en solklar vinnare i mitt tycke.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Sony har sina exklusiva spel men när något är multiplattform så brukar jag välja xboxen istället faktiskt. Skönare handkontroll tycker jag (saknas bara att de också hade gyroskop så som _alla_ andra så att det verkligen blev branchstandard) och konsolen har inte det fläktbrumm som PS5 har när spel är igång.

Permalänk
Medlem

PS5
Vinnaren!

Obefintlig tillgång till konsolen i början
Dyr i inköp
Dyra spel på PSN
Dyra fysiska spel
Dyr hårdvara (kontroller etc)
Ständiga uppdateringar av mjukvara / firmware till kontroller etc
Stark push till digital only (en nackdel rent ekonomiskt för konsumenten)

Utöver detta några av de svagaste exklusiva spelen med några undantag (Astrobot var grymt), jämfört med tidigare generationer.

Xbox har jag själv inte så vill inte uttala mig om den.

Denna konsolgeneration tycker jag har varit en besvikelse på de flesta plan vad det gäller Sony och PlayStation.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | Asus X870-P | Corsair DDR5 @6400 MHz | Samsung 9100 PRO M2 | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | Corsair RM750x | LG 32'' @165Hz G-Sync | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

min sista konsol var x360.

Samma här.. jag sprang till siba samma dag gta 4 släpptes och köpte en konsol direkt.. tänkte här ska det fan spelas.. kom hem, startande boxen och tänkte, fan det här ser ju ut som skit och helt värdelöst. sen fick den stå i några månader innan jag gav bort den till min bror. ingen konsol sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har kört XSX i snart tre år och det känns som att det inte direkt finns några Xbox-fans i den här generationen. Det enda jag anser är bättre är den fysiska designen av Xbox Series X. XSS har varit en bromskloss, det finns sparsamt med titlar, än färre exklusiva. GP är ganska fiffigt och hyfsat prisvärt, men jag känner att det nästan alla spel känns meh. Kanske beror det på mig, eller så är tjänsten i allra högsta grad medioker.

Jag körde PS3 och PS4, men det är först denna generation som en konsol är min primära plattform för spel. Enda orsaken till att det blev en XSX, var för att den var den första konsolen som blev tillgänglig, när det var stora brister i lagerstatus tidigt 2022. PS5 är en solklar vinnare i mitt tycke.

Tänkte mer på tendensen; råkas det andas positivt om något kommer "andra sidan ut i kraft för att dränka det i sitt raljerande"

Själv kör jag både PS4 och Xbox One X (den hade ju iaf 4k spelare) och kunde inte bry mig nämnvärt, men det kan vara ganska underhållande att sitta vid sidan av och äta popcorn ^^

Edit: Och självklart "PC master race! rawwwwrr"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Vinnaren är ju Nintendo, då både PS5 och Xbox haft mer problem än styrkor känns det som.

Tycker att XBox har haft svårt att hitta sin nisch. Inte bättre för barn, där regerar Nintendo. Tonåringar, unga vuxna som inte vill/kan ha PC? Där har ju Playstation klart större genomslag. Bland mina arbeskamrater, som jag använder som lackmus för vad folk flest ute i samhället tycker (folk som inte hänger på FZ eller Sweclockers) är Playstation den givna vinnaren för den som vill spela FIFA eller GTA, även om spelen kommer även till XBox.

Jag skulle gärna se 2-3 starka konsoller tävla mot varandra, blir det bara Nintendo och PS kvar blir det trist. (Tror iofs att någon kommer att ta mobilspelen till TV-skärmar på allvar snart, varför inte liksom)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Köpte en Xbox series X vid release för att spela Fortnite. Har fungerat bra. Skulle lika väl kunnat köpt en ps5 om den inte vore så himla ful 😁😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Lite trist ändå att xbox kanske ska sluta säljas i europa, konkurrens är bra, även om jag bara ägt playstation.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Att diskutera vem som vinner ett konsolkrig utan att en enda gång nämna Nintendo Switch som med god marginal är den mest sålda konsolen (både totalt och efter samma tid från lansering) gör att artikeln tappar sin poäng. Det är som att diskutera vilket bilmärke som har de bästa elbilarna och låtsas som att Tesla inte existerar. Vem som vunnit är självklart upp till var och en att bedöma men att ignorera den största aktören känns mycket märkligt.

Permalänk
Medlem

Att gripa efter ett halmstrå kallas detta

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hypen över något läger, varför hålla på ett lag? Köp det som passar helt enkelt

Jag satsade istället på handhållen steam deck denna gång, den kan spela det mesta som inte är denna generations konsoler, räcker mer än väl för mig och byggd på fria/öppna tekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Lite trist ändå att xbox kanske ska sluta säljas i europa, konkurrens är bra, även om jag bara ägt playstation.

Var har du hört det? Låter som ett väldigt lösryckt rykte av någon som bara vill sprida dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Var har du hört det? Låter som ett väldigt lösryckt rykte av någon som bara vill sprida dynga.

Observera "kanske" i inlägget, det har skrivits en hel del om det på olika sidor, Xbox säljer väldigt dåligt utanför USA. Du får väl använda valfri sökmotor och själv bekräfta mängden dynga i det. Det verkar dock som att skeppet Xbox har slagsida i Europa, vad som händer i framtiden får vi väl se.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Oh....

Inte sällan är det pc-gamer som har högst svansföring. Läs bara den här tråden. Trots att artikeln inte handlar om pc leder många in resonemanget till pc. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Jag gråter alltid en skvätt över faktumet att exklusiva spel är lika med bäst. Microsoft försökte i alla fall, men vi är alla får.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Swedman18:

Tycker det är sjukt att PS3 hade betydligt mer användar möjligheter än PS5 , till exempel Teman osv som Interface var det betydligt bättre förr i min bok

Första-första ps3 var verkligen guld. Inte bara fler interface-möjligheter, utan även möjlighet att köra annat OS. Det var verkligen peaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Första-första ps3 var verkligen guld. Inte bara fler interface-möjligheter, utan även möjlighet att köra annat OS. Det var verkligen peaken.

Första-första kom väl aldrig hit? Sony hann ändra hårdvaran i PAL-versionen av PS3:an:
https://www.gamedeveloper.com/game-platforms/european-ps3-har...

Emotion engine hade varit trevligt! Speciellt då PS2:an fortfarande hängde med rätt bra, då vissa spel (läs Gran Turismo 4) även klarade 1080i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Oh....

PS5 är på andra plats
Xbox Series på tredje plats

Ingen av dom når upp till Switch 🤑

Felaktig rubrik mao.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av walkir:

Första-första kom väl aldrig hit? Sony hann ändra hårdvaran i PAL-versionen av PS3:an:
https://www.gamedeveloper.com/game-platforms/european-ps3-har...

Emotion engine hade varit trevligt! Speciellt då PS2:an fortfarande hängde med rätt bra, då vissa spel (läs Gran Turismo 4) även klarade 1080i.

Nej eu fick väl en annan, men den gick väl ändå att köra alternativt os på? Vill minnas att det var en hårt push för red hat-linux på den, men nu blir jag osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

PS5 är på andra plats
Xbox Series på tredje plats

Ingen av dom når upp till Switch 🤑

Felaktig rubrik mao.

Ps5 kostar dubbelt så mycket så i antalet spenderat summa valuta så har nog Playstation 5 sålt mer än Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nej eu fick väl en annan, men den gick väl ändå att köra alternativt os på? Vill minnas att det var en hårt push för red hat-linux på den, men nu blir jag osäker.

Har läst mig till att OtherOS patchades bort i samband med releasen av PS3 Slim, vilket då även drabbade PS3 Phat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/OtherOS

OtherOS++ återskapar den möjligheten på samtliga PS3:or.

Har en gammal PS3 Phat av okänd model som kanske borde dammas av lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Stämmer, jag installerade Yellow Dog Linux på min europeiska PS3.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ägt konsoll sedan Xbox 360 (förutom Switch), men skulle nästan av nödvändighet köra på Xbox. Vem gör egentligen Sony handkontrollerna för? De är ju små som attans!

Eller ja, det är ju jag som har stora händer, men PlayStation har inte varit ett alternativ sen barndomen och PS2.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har en Series X och den här generationen har jag kunnat köpa 2st fysiska spel till Xbox som fantasist är på skivan, det är för dåligt för att jag ska orka bry mig om Xbox i framtiden öht, även om jag var ok med att köpa spel via Xbox store så är det endast Forza och Hi-Fi Rish jag hade köpt och kanske Starfield om något år, det är för dåligt med spel för att Xbox ska få mina pengar i framtiden.

Hade det inte varit för att jag kan spela Xbox One spel och uppgraderade Xbox 360 spel så hade jag ALDRIG köpt en Series X.

Jag har så otroligt många bra fysiska spel till PS4/PS5 och Nintendo Switch att Xbox är inte ens en konkurrens länge, Xbox spelar inte ens i samma liga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Att diskutera vem som vinner ett konsolkrig utan att en enda gång nämna Nintendo Switch som med god marginal är den mest sålda konsolen (både totalt och efter samma tid från lansering) gör att artikeln tappar sin poäng. Det är som att diskutera vilket bilmärke som har de bästa elbilarna och låtsas som att Tesla inte existerar. Vem som vunnit är självklart upp till var och en att bedöma men att ignorera den största aktören känns mycket märkligt.

Definera spelkonsol, för en surfplatta är lika mycket spelkonsol som en switch.