Windows 10, sitter fast i "safe mode"

Permalänk
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Säkert korkat, men behåller jag allt på datorn då? Det mesta som köpta spel från steam kan man ju ta ner igen, men när det gäller historier jag skrivit är det kinkigare. Eller bör jag lägga in allt på min externa om jag inte vill att det försvinner? Korkad fråga säkert, men ja.

vill du va säker kopiera allt du inte kan leva utan till en extern enhet och kör sen en reparation med en windows usb och välj att behålla filer osv den ska bara röra systemfiler och mappar men inga garantier men har du tur behöver du inte din backup på filerna alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du ska alltid backa upp saker du inte vill ska försvinna, även om det finns ett val om att behålla allt.

Jo det vet jag också, och det gör jag. Men allt får inte plats och kan inte köpa ny extern för tillfället. Därför jag frågar. Finns säkert saker på min externa jag kan ta bort och fylla på i stället med saker som inte går att ersätta. Därför jag frågar. Ska jag ta mig för att göra det för allt på datorn kommer försvinna eller är det okej?

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Jo det vet jag också, och det gör jag. Men allt får inte plats och kan inte köpa ny extern för tillfället. Därför jag frågar. Finns säkert saker på min externa jag kan ta bort och fylla på i stället med saker som inte går att ersätta. Därför jag frågar. Ska jag ta mig för att göra det för allt på datorn kommer försvinna eller är det okej?

hur mycket av sakerna ligger på C: ?

om det ligger på andra enheter än just C: kan du plugga ur strömmen till dessa enheter under tiden du kör reparationen så kan datorn omöjligt röra dessa enheter.

och skippa att göra kopior på steamspel och annat som du ändå lätt kan få tillbaka när datorn är uppkopplad igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jaha och där blev det dubbelt upp, sorry!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur mycket av sakerna ligger på C: ?

om det ligger på andra enheter än just C: kan du plugga ur strömmen till dessa enheter under tiden du kör reparationen så kan datorn omöjligt röra dessa enheter.

och skippa att göra kopior på steamspel och annat som du ändå lätt kan få tillbaka när datorn är uppkopplad igen.

I princip allt. Denna äldre dator har ingen SSD eller fler än en hårddisk utan den har bara C. Men då ser jag till att åtminstone backa upp allt som är omöjligt att ersätta bilder och sånt och ser hur det går med resten om det finns kvar eller inte sen.

Tack för alla era svar och att ni försökt hjälpa!

Visa signatur

Permalänk

Ska uppdatera lite... Efter en miljon år råkade jag helt enkelt snubbla över lösningen.

Windows var inte längre i safe mode, det bara såg ut som det. Why? High contrast mode var tydligen ikryssat trots att det inte är nåt jag gjort. HA! Det var därför datorn sa hela tiden jo men du äääär inte i safe mode. Phew. Komiskt att jag snubblade över lösningen men gud vad skönt det är att ha en dator som ser normal ut, så less jag var!

Tack för all hjälp, härligt att kunna rapportera att problemet är löst!

Visa signatur