Blockera program från internet (Windows brandvägg fungerar inte helt?)

Permalänk
Medlem

Blockera program från internet (Windows brandvägg fungerar inte helt?)

Tjena!

Har av olika anledningar behov av att blockera några program från att nå internet. För detta har jag använt Windows egna brandvägg där jag blockerat samtliga *.exe-filer i alla mappar som jag hittat som relaterar till programmen från både inkommande och utgående trafik vilket tyckts fungera hittills (några program har hävdat att jag inte har någon internetanslutning etc).

Men nu har ett av programmen automatiskt uppdaterats till senaste versionen, och tidigare har det också hänt att ett annat program sagt att det finns en ny version, vilket nu fått mig att tvivla på hela metoden. Jag har gått igenom alla brandväggsregler och ingenting har ändrats från mina initiala inställningar.

Så frågan är om brandväggen "läcker" eller om det finns en annan/dold process, antingen av programutvecklarna eller något som finns inbyggt i Windows, som ser över t.ex. uppdateringar. Någon som vet? Tar gärna förslag på alternativa metoder också. Vet att det finns andra program (dock inte vilka) som kan fixa detta, men har velat undvika att blanda in tredjepartsprogram. Men fungerar inte det här är jag öppen för förslag. Kör Windows 10 (ett tag till iaf) förövrigt, om det spelar roll.

Tack på förhand.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Jag vet flera program som lägger upp ett litet program i bakgrunden (blir som en service i Windows) för att ofta och regelbundet kolla om det finns uppdateringar, och i så fall trigga uppdatering under vissa förutsättningar.
Öppna Task Manager (osäker på svenska namnet) och kolla igenom alla processer. Se om du hittar några som kan höra ihop med programmen du vill blockera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Jag vet flera program som lägger upp ett litet program i bakgrunden (blir som en service i Windows) för att ofta och regelbundet kolla om det finns uppdateringar, och i så fall trigga uppdatering under vissa förutsättningar.
Öppna Task Manager (osäker på svenska namnet) och kolla igenom alla processer. Se om du hittar några som kan höra ihop med programmen du vill blockera.

Aktivitetshanteraren

Man kan säkert sniffa trafik som kör trafik/tjänster med tredjepartsbrandvägg eller wireshark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Har av olika anledningar behov av att blockera några program från att nå internet. För detta har jag använt Windows egna brandvägg där jag blockerat samtliga *.exe-filer i alla mappar som jag hittat som relaterar till programmen från både inkommande och utgående trafik vilket tyckts fungera hittills (några program har hävdat att jag inte har någon internetanslutning etc).

Men nu har ett av programmen automatiskt uppdaterats till senaste versionen, och tidigare har det också hänt att ett annat program sagt att det finns en ny version, vilket nu fått mig att tvivla på hela metoden. Jag har gått igenom alla brandväggsregler och ingenting har ändrats från mina initiala inställningar.

Så frågan är om brandväggen "läcker" eller om det finns en annan/dold process, antingen av programutvecklarna eller något som finns inbyggt i Windows, som ser över t.ex. uppdateringar. Någon som vet? Tar gärna förslag på alternativa metoder också. Vet att det finns andra program (dock inte vilka) som kan fixa detta, men har velat undvika att blanda in tredjepartsprogram. Men fungerar inte det här är jag öppen för förslag. Kör Windows 10 (ett tag till iaf) förövrigt, om det spelar roll.

Tack på förhand.

Kan vara bra att gå igenom vad som finns i Schemaläggaren också eftersom uppdateringsprogrammet kan vara inlagt där för att t ex starta en gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tack för tipset. Jag har faktiskt gått igenom både aktiva program (dock inte varje dag förstås) samt tjänster och schemaläggaren. Det jag hittat som kan härledas till de blockade programmen har jag inaktiverat. Men det är väl troligt att jag missat något, eller om det finns en annan tjänst som heter något helt annat och/eller är "anonym". Eller då om Windows har någon egen tjänst för dylikt som programutvecklare kan använda sig av.

Skrivet av tcntad:

Aktivitetshanteraren

Man kan säkert sniffa trafik som kör trafik/tjänster med tredjepartsbrandvägg eller wireshark?

Ah, det är ju en idé. Aldrig hört talas om Wireshark men ska ta mig en titt.

Skrivet av CeciliaB:

Kan vara bra att gå igenom vad som finns i Schemaläggaren också eftersom uppdateringsprogrammet kan vara inlagt där för att t ex starta en gång i veckan.

Det har jag gjort - se vad jag svarade till cyklonen i detta inlägg. Jag gissar dock att lösningen finns någonstans här i alla fall, men det gäller ju att hitta på det.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Det är nog rätt väg att gå som du gör att peta i Windows för då lär man sig saker men som du märkt är ju Windows lite motsträvigt och gör som det vill vad du än försöker med.

Skulle väl gå att fixa något externt med Famillyfillter, då kan ju windows föröka med vadfan windows vill det kommer ändå inte funka. är själv lite dålig på hur det fungerar då jag aldrig behövt bocka nånting. Det som är externt kommer inte windows kunna ändra eller göra nåt med . Det vill säga du bestämmer.

Vad jag förstår så har en del Wifiroutrar en del såna funktioner. Eller varför inte en minidator med exempel Pi-hole

Det krävs så klart lite mer pill (Steg för steg guider finns i mängder) så klart men när allt väl är uppe då pekar man bara DNS på varje dator/enhet till Pi.hole och det går ju väldigt smidigt. Fördelen är att man kan slippa reklam på allt , säg en smart där man på Tv inte kan blocka reklam men via Pi-hole gör man det.

tycker man sånt är kul med teknik då är det ju smart och behöver inte kosta så mycket heller därför att detta kan man sätta upp på en äldre Pi eller någon av dom mindre, även dom saknar RJ45 där funkar en adapter från USB till RJ45.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k