Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Virus/Spel tabbar ut

Hej, skulle behöva er expertis.

Jag tror jag fått in något typ av virus på datorn, råkade ladda hem en fil från en kund via skype. Vi satt i en dialog 30minuter senare kommer en fil om det vi pratat om. Men den filen var såklart inte det vi pratade om utan det var en virusfil.

Jag har sökt datorn med Malwarebytes (den hittar inget)
Jag har sökt datorn med Windows egna antivirus (den hittar inget)
Jag har sökt datorn med Advanced SystemCare (den hittar inget)
Jag har sökt datorn med Bitdefender (den hittar inget)

Så vet inte om de finns kvar något, men ett problem jag fått efteråt (vet ej om de beror på detta) Det är att CS tabbar ner och så blinkar de till som att något program vill öppna.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med en lösning eller har några tankar/Idéer?

Permalänk
Medlem

Vad jobbar du med?

Varför tror du att det var en virusfil? Varför skulle din kund skicka dig virus?

Men om du formaterar disken och installerar om Windows så är du väl hyfsat säker sen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Öppnade du filen? Om inte så är datorn förstås inte infekterad med något.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Vad jobbar du med?

Varför tror du att det var en virusfil? Varför skulle din kund skicka dig virus?

Men om du formaterar disken och installerar om Windows så är du väl hyfsat säker sen.

Han skrev till mig efter "don't open it, its virus im sorry" För att han hade öppnat filen.

Jag vill helst inte formatera diskarna och installera om windows eftersom jag har så pass mycket jobb material. Det kommer säkert ta 1-2 dagar innan jag flyttat över allting för kunna formatera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Öppnade du filen? Om inte så är datorn förstås inte infekterad med något.

Jag öppnade filen, men tryckte "nej" på installationen. Som sagt det enda som återstår, är inte ens säker på att det är själva filen som vill öppna något. Men det är att jag blir nedtabbad från CS och att de är en fil som försöker poppa upp.

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull , ta bort maskinen från nätet / nätverke och kontakta sedan II.

Permalänk
Medlem

Rent spontant låter det som att den filen inte infekterade ditt system, för du valde ju "nej" i dialogrutan innan "installationen". Men eftersom att allt fler sabotageprogram blir mer och mer giriga och påhittiga, så är det inte helt säkert att den inte infekterade ditt system.

Om du har fler skärmar än en, öppna Aktivitetshanteraren och ha det fönstret på ena skärmen (fullskärm) medan du spelar. Håll koll på den när du inte aktivt spelar, men främst när spelet minimeras. Spela gärna in Aktivitetshanteraren-fönstret med hjälp av OBS Studio så att du inte missar något (förutsatt att Aktivitetshanteraren inte minimeras när spelet gör det också, vilket den inte ska). När spelet minimeras, kolla tidsstämpeln då det hände i OSB Studio.

Om du ser något suspekt, ta en skärmdump och visa den för oss här. Då kan vi hjälpa dig mer. Om du däremot inte hittar något suspekt, kan det vara något annat som "ligger och pyr" i bakgrunden. Kanske en oskyldig mjukvara som gör någon uppdatering i bakgrunden?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.