Fedora server på Raspberry Pi 4 headless, ssh funkar inte vid första start

Permalänk
Medlem

Fedora server på Raspberry Pi 4 headless, ssh funkar inte vid första start

Jag vill köra Podman på en Raspberry Pi 4 och började på Debian-baserade standardsystemet för Raspberry Pi. Men där är senaste Podman-versionen antik, och vad jag har läst mig till är Debian medvetet antik för att vara stabil. Det funkar inte för mig, så jag tänkte köra in Fedora server i stället. Tankat ner rätt version av imagen och skrivit till SD-kortet, med inställningar för lösenord, aktiverat SSH och diverse annat. Även verifierat i user-data-filen att informationen finns där. Också skapat en tom "ssh"-fil, eftersom det påstås vara det som kan saknas.

Men, när systemet startar upp så går det inte att logga in via SSH. Får bara "password denied" eller vad det nu står. Oerhört frustrerande.

Att koppla in skärm och tangentbord direkt i den är inte ett alternativ, utan allt måste skötas via SSH. Det funkar hur bra som helst med standard-OS:et, så jag hade ju trott att det skulle vara lika smidigt här.

Här och var läser jag att SSH är avstängt som default i Fedora, men om det är så är det ju korkat att man inte kan ändra den inställningen. Om det inte går att ändra annat än genom att starta upp och göra ändringen lokalt, så borde det skrivas i 144 punkter och fet stil på installationssidan på Fedora, men det finns inte ett pip om det där.

Finns det en lösning på detta, eller ska jag ge upp och köra stenåldersversionen Debian?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Får du Password Denied så verkar du ju få kontakt med SSH. Vore bra att få veta felmeddelandet.

Använder du rätt användarnamn? Försöker du logga in som root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Får du Password Denied så verkar du ju få kontakt med SSH. Vore bra att få veta felmeddelandet.

Det är det som är felmeddelandet. Kontakt är det ju, men det är som om den inte tillåter inloggning.

Skrivet av Aene:

Använder du rätt användarnamn? Försöker du logga in som root?

Allt är korrekt. Använder det användarnamn jag lagt in, alltså inte root. Har gjort samma sak hundratals gånger på standard-OS:et jag använt hittills, så det är inget svårt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skriver OS:et loggar till minneskortet? Ta ut det och läs?

Du kanske skulle nämna varför du inte kan koppla in skärm och tangentbord, så att läsaren förstår dina faktiska begränsningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Skriver OS:et loggar till minneskortet? Ta ut det och läs?

Det hade jag inte tänkt på, ska undersöka!

Skrivet av KAD:

Du kanske skulle nämna varför du inte kan koppla in skärm och tangentbord, så att läsaren förstår dina faktiska begränsningar?

Framför allt är det skärm som inte går, och utan det så spelar tangentbord ingen roll heller, även om jag skulle kunna lösa just det.
Orsaken är irrelevant, för det är inget alternativ.

Visa signatur