Skärmreparation - Byte utav Backlight-LED

Permalänk
Medlem

Skärmreparation - Byte utav Backlight-LED

Så nyligen gick min ASUS TUF VG32VQ skärm sönder. Jag har fått en svart/skuggad pelare i högra delen utav skärmen. Efter att forskat lite kring detta låter/verkar det som att en Backlight-LED dött. Så det jag nu vill göra är att byta ut denna. Jag har varit i kontakt med ASUS Parts och ASUS men ingen av dom kan trolla fram en ersättningsprodukt för Backlight-LED:n. ASUS är för lata verkar det som för att leta fram produkt id för Backlight-LED som användes. Fick bara ett generiskt svar ifrån dom, som sa att dom inte lagar skärmar.

Så nu vänder jag mig hit med hopp om att någon här kanske kan peka ut en eventuell ersättningsprodukt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det brukar inte vara någon goto-lösning för detta utan knepet är att ta reda på vilken LED-list som sitter i skärmen. Med tiotusentals olika skärmar sålda genom åren är det sällan man lyckas hitta detta via sökmotorer och liknande. Fast försök i alla fall. För att lyckas måste man ha turen att någon annan gett sig på samma procedur med en exakt likadan skärm och dessutom dokumenterat detta på internet.

Annars behöver man öppna skärmen själv och identifiera vilken LED-list som används och köpa en ny i reserv eller ta reda på vad som kan vara motsvarande eller ersättande produkt eftersom det ändå är en skärm som verkar vara sex år gammal.

ASUS med flera kan säkert verka lata men situationen är nog vad den är. Informationen om exakt vilka delkomponenter som användes i kinesisk fabrik för sex år sedan kan mycket väl ligga i ett arkiv någonstans. Däremot: antalet instanser, personer och barriärer (både formella och språkliga) en sådan informationsefterfrågan måste passera från en supportperson i Norden till den som i andra änden förvaltar gamla listor någonstans i östra asien – och sedan tillbaka. Den vägen är nog rätt lång.

Permalänk
Medlem

Kanske, men jobbade som IT-reparatör under en tid. Så från min erfaranhet har jag svårt att tro att det är mer än 30mins jobb att leta fram korrekt Service Manual och delen som användes. Arkiv utav manualer borde ju också finnas elektroniskt. Så tyvärr lathet/greed (orkar inte spendera 30mins) på detta som jag tror är orsaken.

Men ja, tanken var att försöka öppna upp skärmen till helgen om jag inte lyckades hitta korrekt del tills dess och kolla om jag kunde hitta produkt ID:t då.