Överklocka Nvidia Geforce 5070 TI i Wayland

Permalänk

Överklocka Nvidia Geforce 5070 TI i Wayland

Tänkte bara dela med mig om hur jag lyckades överklocka mitt 'Asus Geforce 5070 TI Prime OC' på linux, så andra slipper leta ihjäl sig

Jag har tidigare överklockat mitt gamla 4070 TI med programmet 'Greenwithenvy' som finns som en flatpak-paketering.
Men när jag installerade om Manjaro i samband med att jag uppgraderade datorn så fick var Wayland default, och då verkar inte 'Greenwithenvy' att fungera korrekt längre.

Men efter ett antal försök att överklocka kortet så var lösningen riktigt enkel..

// För att ställa in 'Requested Power Limit' krävs bara ett kommando. Mitt kort hade 350 som max, men antar att det varierar per modell.
# sudo nvidia-smi -pl 350

//För att sätta offset för core-clocks och vram-clocks så startade jag bara nvidia-settings GUI med root access.
# sudo nvidia-settings

Sedan är det bara att gå till 'Powermizer'-fliken och knappa in din clock-offset och klicka på return, likadant med VRAM-offsets.
Och vips så var det överklockat

Misstänker att det går att sätta dessa offsets direkt i terminalen, men det lämnar jag osagt.

När jag testade använde jag kernel 6.14.6, om någon undrar..

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om LACT som kan även finjustera fläktkurvor, samt slipper man använda terminalen för ändra power limit.

Ifall man vill ha allt i ett GUI. Det fungerar fint för mitt RTX 3070 iallafall

Edit: länkar till min tidigare post om LACT i en annan tråd här på forat: #20869760

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Kör själv ett TUF 5070Ti och dual bootar windows och Linux.

Fick ≈7450 poäng i Steelnomad efter lite pill, har dock inte testat oc i Linux.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Kan även tipsa om LACT som kan även finjustera fläktkurvor, samt slipper man använda terminalen för ändra power limit.

Ifall man vill ha allt i ett GUI. Det fungerar fint för mitt RTX 3070 iallafall

Edit: länkar till min tidigare post om LACT i en annan tråd här på forat: #20869760

Jag hade aldrig hört talas om LACT innan du skrev om det, men det verkar ju riktigt smidigt.. bättre än GWE. Det är konstigt att det inte syns mer om det när man specifkt söker efter GPU överklockning med linux. Ska installera och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space Monster:

Jag hade aldrig hört talas om LACT innan du skrev om det, men det verkar ju riktigt smidigt.. bättre än GWE. Det är konstigt att det inte syns mer om det när man specifkt söker efter GPU överklockning med linux. Ska installera och testa

Hade inte heller hört talas om LACT förens drygt 1månad sedan. Då har jag också sökt runt om överklockning och liknade. Nästan alla svar man fick var att GWE inte fungerar i Wayland och man hänvisas till script eller köra via terminalen. Utöver den senaste tiden när det kom med i Nvidia-Settings då.

Ändå verkar LACT ha funnits ett bra tag på github så märkligt det inte har snackats om mer.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.