Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Om man kör firefox eller annan broswer som main, hur håller man koll på alla lösenord?
Jag är har blivit en lat person som låter google sköta allt, vilket jag också inser är ett stort problem.

Man använder en lösenordshanterare man själv valt. I mitt fall Bitwarden och sen har man ett tillägg i webbläsaren så kan man hantera lösenord enkelt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

ZenBrowser. När det blev tydligt att Arc inte hade någon framtid blev ZenBrowser rätt tydligt nästa steg. Liknande funktioner och utseende men kontinuerlig utveckling och Firefox i grunden. Kan starkt rekommendera!

https://zen-browser.app/

Permalänk
Medlem

Netscape navigator

Nädå, Chrome på jobbet och brave hemma

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Safari på telefonen och laptop!
Firefox på min stationära bara för att jag inte kan använda safari

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Kör mestadels Safari på både telefon och datorer.

Vad kör ni för extensions/plugins till webläsaren?
Jag kör inga extensions alls i princip.. Förutom Bitwarden, som jag knappt använder. 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkstrike:

Firefox Focus på mobilen, Brave på pc.

Varför inte Brave i mobilen också? så kan du synka mellan enheterna med. Eller är det någon speciell feature i Firefox Focus du inte kan leva utan på mobil ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Kört Chome som privat browser väldigt länge, men har relativt nyligen börjat ersätta mjukvara ifrån big five med open source alt high privacy mjukvara.

Så kör nu Brave som privat browser, både på hemma datorer, platta och mobiler fast Edge som företagsbrowser. Mest för allt MS fungerar bra ihop och det är vad mitt företag gillar... MS.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Kör Firefox på datorn och Chrome och Firefox på mobilen

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag kör inga extensions alls i princip.. Förutom Bitwarden, som jag knappt använder. 🙈

Safari (iPhone/iPad)

• AdGuard Pro - Kraftfull filtrering av webbsidor

• Dark Night - Dark Mode på alla webbsidor

Waterfox (MacOS/Linux/Windows).

• uBlock Origin - Klassisk annonsblockare/webbfilter

• NoScript - Blockera skript

• Privacy Badger - Bli lite mer privat på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

• Dashlane - Lösenordshanterare som har allt och bjussar på externt VPN-program (Hotspot Shield Premium)

• OneTab - Läggar alla tabs som är öppna i en lista. Om jag ballat ur och undersökt något...

• Yet Another Smooth Scrolling WE - Lägger till anpassbar mjuk scroll

• Emoji - En knapp som listar alla emojis

• Weather - Visar en siffra för utomhustemperatur

• uBlock Origin - Adblock

• Facebook Container - Blockar Facebook spårning

• Privacy Badger - Blockar Trackers…

• SponsorBlock for Youtube - Markerar och hoppar reklamavsnitt i Youtube videor

Permalänk
Medlem

Firefox på ALLA maskiner (även plattor och telefoner), och Vivaldi som Chromium-sidekick på vissa av dem.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Jag är förvånad att Brave ligger så långt ner. Det är i princip Chrome men med fokus på integritet.

Jag gick över till den för nåt år sedan och trodde den var mer populär än såhär 😁

Har inte provat, men det låter ju bra. Det var den obefintliga integriteten som fick mig att kasta ut Chrome för alltid.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Avinstallerade Chrome idag och installerade Firefox. Google kan gräva ner sig i ett hål.

Permalänk
Medlem

Förbannat trött på Chrome där inte adblockers fungerar ordentligt så bytte till Vivaldi som har inbyggt annonsblockering och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

funkar den bra som daily driver?

Har provat den tidigare, men den det var ett tag sedan och då var den lite buggig

Jag kör Zen som main idag, inte haft ett endaste problem ännu. Sägs vara mer tungdrivet än andra browsers men jag märker knappt.
Youtube play/refresh ibland, men det är nog någon form av adblocker som är igång med det såfall, vem vet

Permalänk
Medlem

Jag körde Firefox till nyligen, men jag testade Brave pg.a att Sweclockers sida är så jävla långsam och svarar ibland inte och tänkte att det har nå med Firefox att göra. Men Sweclockers sida är jävligt långsam även med Brave. Fast eftersom Brave funkar bättre överlag än Firefox så fortsätter jag med Brave..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag körde Firefox till nyligen, men jag testade Brave pg.a att Sweclockers sida är så jävla långsam och svarar ibland inte och tänkte att det har nå med Firefox att göra. Men Sweclockers sida är jävligt långsam även med Brave. Fast eftersom Brave funkar bättre överlag än Firefox så fortsätter jag med Brave..

Det är nog inte webbläsarens fel utan något annat hos dig. Jag har aldrig upplevt Sweclockers som långsamt eller inte svarar, med Firefox.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är nog inte webbläsarens fel utan något annat hos dig. Jag har aldrig upplevt Sweclockers som långsamt eller inte svarar, med Firefox.

Må så vara, det är framförallt då jag ska klicka länkar från gmail till sweclockers så svarar sidan helt enkelt inte. Det kanske är nå blockering via google eller nå.

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Opera på datorn och Duckduckgo i mobiltelefonen.

Dock får jag inte www.ams.se att fungera på datorn med opera.... 😕

Redigering: Det fungerar när jag klickar på länken, men inte när jag skriver in www.ams.se i adressfältet... 👍

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:
  • Dashlane - Lösenordshanterare som har allt och bjussar på externt VPN-program (Hotspot Shield Premium)

• OneTab - Läggar alla tabs som är öppna i en lista. Om jag ballat ur och undersökt något...

• Yet Another Smooth Scrolling WE - Lägger till anpassbar mjuk scroll

• Emoji - En knapp som listar alla emojis

• Weather - Visar en siffra för utomhustemperatur

• uBlock Origin - Adblock

• Facebook Container - Blockar Facebook spårning

• Privacy Badger - Blockar Trackers…

• SponsorBlock for Youtube - Markerar och hoppar reklamavsnitt i Youtube videor

Hoppas du inte har någon av de extensions som innehåller malware/spyware (som tydligen ökar nu för tiden).

https://www.malwarebytes.com/blog/news/2025/07/millions-of-pe...

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Brave. Uppfyller alla krav som jag har på en webbläsare: Snabb, bra på att blockera annonser, tillhör ingen av de stora jättarna - och dessutom chromium-baserad.

(Ja, du måste rätt. Chromium som någonting bra. Mest för att jag är webbutvecklare och därför vill att min daily driver ska vara samma som majoriteten av alla användare.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Hoppas du inte har någon av de extensions som innehåller malware/spyware (som tydligen ökar nu för tiden).

https://www.malwarebytes.com/blog/news/2025/07/millions-of-pe...

Tack för heads up. Blev lite nojjig men verkar lugnt. Alla utom en jag använder är förövrigt "Recommended" av Firefox

"Firefox only recommends extensions that meet standards for security and performance"

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Tack för heads up. Blev lite nojjig men verkar lugnt. Alla utom en jag använder är förövrigt "Recommended" av Firefox

"Firefox only recommends extensions that meet standards for security and performance"

Bra, såg Emoji och Weather på din lista, och någon variant extension med de namnen fanns på malware/spyware listan, alltid bra om man kollar upp så man inte har de varianterna installerade.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas firefox drar och brinner snart. Kan tänka mig att den var bra förr, men som webbutvecklare idag är jag väldigt irriterad på hur mycket problem FF har när alla andra webbläsare gör allt fint. Samma historia som IE innan Edge. Man måste göra speciallösningar bara för FF eller helt och hållet skippa implementera moderna finesser bara för att några ihärdiga nördar tror att de kan finta googles spårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wobbel:

Jag hoppas firefox drar och brinner snart. Kan tänka mig att den var bra förr, men som webbutvecklare idag är jag väldigt irriterad på hur mycket problem FF har när alla andra webbläsare gör allt fint. Samma historia som IE innan Edge. Man måste göra speciallösningar bara för FF eller helt och hållet skippa implementera moderna finesser bara för att några ihärdiga nördar tror att de kan finta googles spårning.

Firefox är en stor anledningen till att öppna webben standardiserades, och Mozilla har under lång tid jobbat för att det ska hållas öppet och fritt

Om det inte är FF så kommer något annat ta dess plats och vara minst lika annorlunda

Google och chromium har jobbat åt andra hållet med många saker som nya spårningslösningar och att ta bort stöd för tillägg

Om något så hoppas jag att Google går i konkurs, eller åtminstone splittras så att inte Android/Chrome behöver spendera hela sina liv på att spåra användares varenda andetag