Permalänk
Medlem

Det första du bör göra när du kommer in i BIOS efter att ha gjort någon typ av RESET är att gå till sista sidan i BIOS (där man gör exit) och trycka på alternativet "Load system defaults". Det skall normalt göras under uppgraderingen, men historien har flera fall där BIOS-tillverkaren glömmer att initiera vissa fält under uppgraderingen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Songfei:

Hej jag har har bygt min egna dator och den har funkat bra i över 2 år nu men för ett tag sen så hade jag problem som sedan visade sig vara en trasig ram sticka men nu värkar ett nytt problem ha uppstått vilket är att jag datorn inte hitta min tpm 2.0 vilket är konstigt då den har funnits tidigare då jag både har Windows 11 och spelat både League och Valorant en hel del men nu går det inte längre p.g.a. att jag måste ha en tpm 2.0 Jag har både uppdaterat Bios och även testat äldre versioner. Jag har också sökt efter senaste drivrutiner på amd och windows men inget funkar jag har även varit i bios och kollat men den säger "Current Status Information NO Security Device found" SÅ jag är lite kluven.

Det jag egentligen vill veta är om någon vet ett sett att lösa det på eller om man måste köpa en ny del t.ex kanske en nyare processor. (Vad tror vi är billigast)?

för er som undrar detta är mina specs https://komponentkoll.se/bild/CxjKP.png

Ställ gärna frågor så svarar jag på dom när jag ser
Det kan vara så att jag somnar så jag ber om ursäkt om jag återkommer imorgon

Du kan testa att köpa en lös TPM2 modul.
På sidan 22 i manualen anges var den skall anslutas.
Manual.
Jag tror inte att du behöver en modul just från MSI, du skall köpa en version 2,0.
TPM-moduler

Edit; se upp! verkar som att anslutningarna kan variera.
Se till att du får en som passar, se på din bild i manualen.

Denna ser ut att passa, 12 pinnar varav rätt pinne är blockerad.
TPM-modul

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jumpern = clear cmos jumpern
Om jag fattar rätt funkar så finns det en alternativ variant att hålla ner resetknappen - vilket är en separat knapp från powerknappen (brukar vara ganska liten) som ditt chassi kanske inte ens har... så jag rekommenderar clear cmos jumpern

Aaa så vi snackar om att cleara cmosen. För det gorde jag igår utan resultat tyvär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Aaa så vi snackar om att cleara cmosen. För det gorde jag igår utan resultat tyvär

Men gjorde exakt som i den instruktionen?
Dvs se till den är helt strömlös (inkl försöka starta den med kabeln utdragen så den töms helt på ström)
sen clear CMOS, sen starta upp den o gå till biosmenyn.
Det kanske gör skillnaden att den verkligen börjar från noll. Klart värt ett test.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men gjorde exakt som i den instruktionen?
Dvs se till den är helt strömlös (inkl försöka starta den med kabeln utdragen så den töms helt på ström)
sen clear CMOS, sen starta upp den o gå till biosmenyn.
Det kanske gör skillnaden att den verkligen börjar från noll. Klart värt ett test.

Testade det igen tyvär ingen skillnad
Funderar på om jag ska plocka ur cpun eller om jag bara tar en paos kanske en dag och chillar och spelar något annat spel som inte kräver tpm2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Testade det igen tyvär ingen skillnad
Funderar på om jag ska plocka ur cpun eller om jag bara tar en paos kanske en dag och chillar och spelar något annat spel som inte kräver tpm2.0

Ajdå
Kanske prova köpa en lös TPM modul som ratatosk är inne på? Billigare än ny CPU iallafall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är två saker att prova.
1. Stäng av Fast Boot i UEFI/BIOS.

2. Har du installerat om Windows? Om ja, ja då är följande irrelevant, annars.
Har du startart om Windows?
Det är skillnad på att välja "Starta om datorn" och "Stäng av datorn" och sedan starta upp den.
"Starta om datorn" laddar om Windows helt medans "Stänga av datorn" sparar delar av den aktiva sessionen till hårddisken och läser sedan upp den igen vid nästa omstart.
Vill man alltid ha en fräsh uppstart av Windows kärnfiler och drivrutiner så bör man stänga av "Fast Startup" i Windows.

Slutligen måste jag tillägga, har det inte varit lite väl många trådar om TPM och 5000-serie-CPU:er på senaste tiden? Kanske rent av 5600-CPUe:er.
Kanske inte specifikt TPM-relaterat när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ajdå
Kanske prova köpa en lös TPM modul som ratatosk är inne på? Billigare än ny CPU iallafall...

Ja det låter som en plan då jag inte känner för att läga tusenlappar på ny cpu i nuläget.

Vet du hur en sån modul funkar och vart jag ska kopla in den eller ska jag ta reda på det själv kanske?

MVH// Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Ja det låter som en plan då jag inte känner för att läga tusenlappar på ny cpu i nuläget.

Vet du hur en sån modul funkar och vart jag ska kopla in den eller ska jag ta reda på det själv kanske?

Jag har aldrig installerat en separat TPM modul så kan inte hjälpa där tyvärr
Se Ratatosks inlägg och han kanske vet mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har aldrig installerat en separat TPM modul så kan inte hjälpa där tyvärr
Se Ratatosks inlägg och han kanske vet mer?

Ok
Tack för att du tog dig tiden att hjälpa mig

MVH//Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Manual.
Jag tror inte att du behöver en modul just från MSI, du skall köpa en version 2,0.
TPM-moduler

TPM-modul

Tack för hjälpen
Som det ser ut nu så köper jag en sån modul . Tack för länkarna det löser sig. Känner ju inte riktigt att det är tillfälle för mig att lägga 2k på ny cpu direkt

MVH//Songfei

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Songfei:

Tack för hjälpen
Som det ser ut nu så köper jag en sån modul . Tack för länkarna det löser sig. Känner ju inte riktigt att det är tillfälle för mig att lägga 2k på ny cpu direkt

MVH//Songfei

Titta vad jag hittade!
12 pinnars TPM modul för MSI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Du får leta upp TPM-headern på ditt moderkort och koppla in den där. Var denna header finns står också i ditt moderkorts manual.

Sedan ändrar du bara i BIOS från fTPM till Discrete TPM (eventuellt kan det heta dTPM) för att tala om för datorn att den ska använda din nyinkopplade TPM.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du får leta upp TPM-headern på ditt moderkort och koppla in den där. Var denna header finns står också i ditt moderkorts manual.

Sedan ändrar du bara i BIOS från fTPM till Discrete TPM (eventuellt kan det heta dTPM) för att tala om för datorn att den ska använda din nyinkopplade TPM.

Aa toppen bra förklarat då gör jag så

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka all som har hjälpt mig i den här tråden. Efter mycket fram och tillbaka har jag valt att köpa en lös TPM modul och koppla in den och köra med den istället och nån gång i framtiden kanske köpa ny CPU men det är som sagt i framtiden.
Tack för alla råd och tips, ni får all ha en god försättning!

MVH// Songfei

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna skapa ett bootbart USB-minne med Linux Mint.
Det behöver inte installeras utan du bootas direkt in i en Linux-miljö från USB-minnet.

Du startar här ett Terminal-fönster.
Kör kommandot: dmesg | grep -i tpm
Som referens då Engelskt tangentbord är standard om du inte får välja i uppstarten så skriver du |-tecknet genom att trycka shift+* (knappen jämter ä) och - skrivs genom att trycka på + (jämter 0).

I bilden ovan kan man se att en TPM2.0-modul är indentifierad medans i bilden nedan detekteras ingen sådan.

Om du kan detektera en TPM-modul i linux så är det mer troligt att det är ett Windows-relaterat problem.
Tyvärr är jag inte insatt i hur man löser detta eller om en ominstallation skulle lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det behöver inte installeras utan du bootas direkt in i en Linux-miljö från USB-minnet.

Som referens då Engelskt tangentbord är standard om du inte får välja i uppstarten så skriver du |-tecknet genom att trycka shift+* (knappen jämter ä) och - skrivs genom att trycka på + (jämter 0).

<Uppladdad bildlänk>

I bilden ovan kan man se att en TPM2.0-modul är indentifierad medans i bilden nedan detekteras ingen sådan.

<Uppladdad bildlänk>

Om du kan detektera en TPM-modul i linux så är det mer troligt att det är ett Windows-relaterat problem.
Tyvärr är jag inte insatt i hur man löser detta eller om en ominstallation skulle lösa det.

Vet inte kanske värt att testa. Har dock ominstalerat windows ett antal gånger tidigare och tpm problemet har ej endrats nu har jag redan bestält tpm modul så kan uppdatera på tisdag om allt gott bra

MVH//Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Eftersom den inte verkar detektera modulen ens i bios så tror jag inte det ger något att gräva i OS men jag kan ha fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eftersom den inte verkar detektera modulen ens i bios så tror jag inte det ger något att gräva i OS men jag kan ha fel

Du har rätt.
Vet inte varför jag missade det helt.

Tog och körde några egna tester på en ryzen-maskin och fippla lite med TPM-inställningen för att se hur den påverkades.
fTPM på och Trusted Computing på - TPM detekteras i Linux
fTPM på men Trusted Computing avstängt - TPM dekteras EJ
fTPM avstängt - TPM detekteras EJ.

I mitt fall på ett Asus-moderkort har jag "fTPM" i en meny och sedan en separat meny namnad "trusted computing".
Om jag stänger av fTPM och startar om så försvinner menyn "trusted computing".
Om jag har fTPM aktivt och går in i "trusted computing" och väljer att stänga av denna funktion och startar om datorn så får jag "no security device found"...

Det här ställer frågan, är det TPM-modulen i CPU:n som är problemet eller är det BIOS/moderkortet och om det är BIOS/moderkortet kommer en separat modul att lösa problemet?

@Songfei
Vad finns det för alternativ istället för [Auto] för "Device Select"?

Något som eventuellt skulle kunna vara värt att prova är att nedgradera BIOS till en tidigare version...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Något som eventuellt skulle kunna vara värt att prova är att nedgradera BIOS till en tidigare version...

Bra att du är "på" men det har också testats - står i tråden
Någon hittade även något bonusknep att göra datorn helt strömlös under clear CMOS som inte heller verkade funka.
(Vissa moderkort har nån clear/purge TPM i BIOS men verkar inte som det finns på det här moderkortet )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta någonstans om att nedgradera BIOS, bara uppdatera.
Tittar vi på bilden så ser vi daturm "03/20/2025" vilket talar för att det bör vara version "7C91vAI1(Beta version)" som sedan gissningsvis uppdaterats till "7C91vAI" som släpptes "2025-05-20".
Läste fel i första inlägget, vet inte varför jag läste drivrutiner.

Rekommenderar att prova installera BIOS från ett USB-minne med hjälp av "Flashback-funktionen" och kanske även prova detta utan både CPU och RAM då det framgår från manualen att de ej krävs. Detta för att så lite som möjligt ska kunna störa.

Från manualen.
Updating BIOS with Flash BIOS Button
1. Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from
the MSI® website.
2. Rename the BIOS file to MSI.ROM, and save it to the root of your USB flash drive.
3. Connect the power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No need to install CPU
and memory.)
4. Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port
on the rear I/O panel.
5. Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED starts flashing.
6. The LED will be turned off when the process is completed.

USB-minnet behöver dock vara konfigurerat som MBR och vara partitionerad som Fat32/16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du har rätt.
Vet inte varför jag missade det helt.

Tog och körde några egna tester på en ryzen-maskin och fippla lite med TPM-inställningen för att se hur den påverkades.
fTPM på och Trusted Computing på - TPM detekteras i Linux
fTPM på men Trusted Computing avstängt - TPM dekteras EJ
fTPM avstängt - TPM detekteras EJ.

I mitt fall på ett Asus-moderkort har jag "fTPM" i en meny och sedan en separat meny namnad "trusted computing".
Om jag stänger av fTPM och startar om så försvinner menyn "trusted computing".
Om jag har fTPM aktivt och går in i "trusted computing" och väljer att stänga av denna funktion och startar om datorn så får jag "no security device found"...

Det här ställer frågan, är det TPM-modulen i CPU:n som är problemet eller är det BIOS/moderkortet och om det är BIOS/moderkortet kommer en separat modul att lösa problemet?

@Songfei
Vad finns det för alternativ istället för [Auto] för "Device Select"?

Jag har testat att nedgradera vilket tyvär inte funka och om jag klickar på auto så kan jag välja fTPM och inget av dom funkade

MVH//Marcus

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

Manual.
TPM-moduler

TPM-modul

Blir mer och mer osäker på att den som jag rekommenderat här kommer att fungera, tillverkarna verkar ha olika standarder.

Skrivet av Songfei:

Tack för hjälpen

MVH//Songfei

Hoppas bara att jag inte lurat dig att köpa något som inte hjälper.

Skrivet av Ratatosk:

Denna bör fungera, lite lång leveranstid dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blir mer och mer osäker på att den som jag rekommenderat här kommer att fungera, tillverkarna verkar ha olika standarder.
Hoppas bara att jag inte lurat dig att köpa något som inte hjälper.
Denna bör fungera, lite lång leveranstid dock.

Det är just en sån jag köpte fast från Amazon då leveransen var gratis och jag får den till på tisdag

Permalänk
Medlem

På nån av dina tidigare Screenshots står det ju att du har CSM på. Det ska väl vara avstängt?
Det står CSM/UEFI

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

På nån av dina tidigare Screenshots står det ju att du har CSM på. Det ska väl vara avstängt?
Det står CSM/UEFI

Vet inte vilken screenshot du sett men om det är samma som jag såg så står CSM/UEFI där UEFI är fetstilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Vet inte vilken screenshot du sett men om det är samma som jag såg så står CSM/UEFI där UEFI är fetstilt

Kan du ta fram sidan i UEFI där man väljer CSM osv. Och en bild på din Secure boot inställning?
Helt galet att en TPM modul skulle pajat i din CPU. För den sitter i CPUn.
Måste vara nån inställning nånstans som är fel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kan du ta fram sidan i UEFI där man väljer CSM osv. Och en bild på din Secure boot inställning?
Helt galet att en TPM modul skulle pajat i din CPU. För den sitter i CPUn.
Måste vara nån inställning nånstans som är fel.

Jag vet har gott igenom allt men kan inte hitta inom instälningarna.
Ja min secure boot är igång
Ja jag har stägnt av och på och jag jag har gjort sama med ftpm o.s.v.

MVH//Songfei

Permalänk
Medlem

Hej,
Goda Nyheter allihopa det funkar nu.
Jag köpte en MSI-TPM-2.0-modul, 12-polig till min MSI B550 Tomahawk Moderkort och jag starta upp först dök den inte upp men när jag starta upp och logga in och sen starta om och gick in i Bios upptäcktes den så jag enable den modulen och nu funkar allt
Jag vill tacka alla som har deltagit och hjälpt till i denna tråd men härmed kan vi förklara problemet löst

MVH//Songfei