Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Kan börja dara lite bra saker att veta. Du kommer få många svar men det jag rekomenderar dig är att köpa switcher med fläkt i, lan är krävande och inte nått man ska använda hemma switchar till. Vad du väljer för märke spelar inte så stor roll, så länge det är nogelunda känt (3com, d-link, netgear, cisco mfl.). vad är det för prisklass du söker?

www.dustin.se
det jag rekomenderar är:
NETGEAR FSM726GE FAST ETH SWITCH 24+2 MODUL PLAT Pris 3,618.75 SEK
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

fast ett viktigt ställnigstagande du bör göra är om du tänker sattsa på Gigabit mellan switcharna eller om du nöjer dig med 100Mbits länkar mellan. Det beror lite på karaktären av lanet... jag låter det vara upp till dig men det jag rekomendera har Gigabit och lite andra leksaker som håller dig nöjd för den prislappen troligen

Är den switchen övervakningsbar? Står inget om det på dustin. Iaf såg jag inget, men jag snabbkollade bara.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Ja det är den

Ang. wins så är windows server familjer dyra så samba på linux kan göra samma sak. Nu kanske det låter som jag är pro linux guru men tolka inte det så men samba gör jobbet bättre enligt mig. Observera bara vanlig fildelning pratar jag om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Ja det är den

Ang. wins så är windows server familjer dyra så samba på linux kan göra samma sak. Nu kanske det låter som jag är pro linux guru men tolka inte det så men samba gör jobbet bättre enligt mig. Observera bara vanlig fildelning pratar jag om.

Tror vi kommer att inrikta oss på den som 24 portars alternativ i alla fall. Nu är frågan vilka 16 portars switchar vi ska ta. Dessa är dock mindre viktiga förståss.

Vi har en som kommer att ta hand om linux, så då får han även fixa samba. Tack för förslaget förresten, visste inte ens att något sådant fanns

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk

vargets idé låter mycket rimlig. Om man ändå skulla ha kört Windowsservrar av någon anledning så finns det egentligen ingen mening med WINS, när man kan köra AD med dynamisk DNS istället. Enligt min ringa mening.

W