Koppla in en hårddisk till bärbar dator?

Permalänk

Koppla in en hårddisk till bärbar dator?

Har en kompis som undrar det möjligt att koppla en vanlig hårddisk till en bärbar dator och hur man enklast gör isof? En vanlig hårddisk från en stationär dator alltså. Eftersom jag har begränsad erfarenhet av bärbara datorer hoppas jag att någon annan har koll.

Permalänk
Medlem

Det finns ju koverters som göra att man får en USB/1394-kontakt till hårddisken.

Permalänk

Tack för svaret! Försöker hitta sådana, är det någon som vet var de kan finnas eller vad en sådan heter?

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005043...

http://www.komplett.se/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=13&GrpID=11&t=1...

Där har du några. De finns ofta under chassi/lådor på webbbutikerna. Sen finns det även lådor som det följer med en hårdisk med.

Permalänk
Medlem

Enligt min uppfattning är de här lådorna lika dyra som disken vilket sammantaget blir lika dyrt som att köpa en 2.5" 40GB, dvs ca 1500:-

Lappar äldre än 18 månader har USB 1.1 vilket inte går så fort som att pilla dit en "riktig" laptopdisk - snabbare och inte dyrare.

Fördelar med en låda+ 3.5"disk är att den är lätt flyttbar till andra datorer och att en välskött 3.5" borde hålla längre.

Det man saknar är en strömadapter till 3.5" + ett kontaktdon med kabel som man kan ansluta lappens interna IDE kontakt till en extern lös 3.5" IDE disk.

Kan ingen löda ihop en sådan lösning - går nog att tjäna en slant på det!?

Blir billigare, snabbare och hyfsat flyttbart till desktoppar eller andra lappar för den delen.

Ge mig en spec på strömmar och voltar som disken skall ha samt spec på signalkontakterna till lappen så borde man kunna hacka ihop det här på en eftermiddag!

Permalänk

Hittade sådana här på flera tyska affärer men dessvärre ingen svensk, ingen som sett någon?

http://hardwareshop4u.de/gs/onlineshop/index.html?usb_usb_ada...

Hur mycket ström och spänning hårddisken vill ha har jag ingen koll på tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en mycket enkel och billig adapter utan elektroniska komponenter - en galvanisk passsiv adapterkoppling mellan en 3.5" disk och diskkontakten inne i laptopen.

Inga USBer eller Firewire eller annat tjafs. Enkelt, rent och billigt men mycket användbart. Inga dyra lådor.

Tvivlar på att jag är den förste i världen som kommit på detta så det måste ju finnas någon före mig som gjort en sådan manick?!

Permalänk
Medlem

jookeer: Innuti laptopen sitter det mest troligt en vanlig IDE, så det bör inte vara några problem. Dock måste du ju dra ut en sladd från laptopen till en lös HDD och jag vet inte hur pass bärbar den blir efter det.
Annars finns det f-w/usb2 lådor som jag har sett för typ 5-600 nånstans.

Permalänk
Medlem

Alldeles korrekt uppfattat, yrtynm!

Gör inget att lappen blir mindre portabel pga av "min" konstruktion.

IDE/ATA kontakten i lapper sitter som du dold inne i burken varför man behöver en hyfsat "stel" kabel med kontaktdon som når ända in.

Ev. kan man tänka sig att montera denna del av kabeln i en metallram.

Nån som vet var man köper IDE/ATA kabel till lappar?

Permalänk
Medlem

annars så kan man köpa ett ide/scsi pc card som gör det möjligt att koppla in vanliga hddar. där ingar även en låda tror man kan koppla in 2 diskar till den

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag sett det sålts 2.5-3.5 ide converter för 125:-
Senast jag såg dem var det på en butik som nu har gått i konkurs för nått år sedan Skribofont.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,