Spärra internet för en viss inloggning i XP

Permalänk
Medlem

Spärra internet för en viss inloggning i XP

Har ett litet problem här på jobbet!.
Vi har ett antal video redigerings datorer för elever, deras innlogning ska ha administrator rättigheter men INTE tillgång till internet.
& Läraren ska ha administrator rättigheter & tillgång till nätet för att kunna uppgradera mjukvaran.
Hur fixar man det enklast?.

Permalänk

Sätt upp en proxyserver som kräver inloggning och se till att videoredigeringsdatorerna bara kommer åt internätet via den.

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem

Vi sitter i komunens nät & får inte sätta upp några servrar alls.
Men kan man inte bara säga till Xp att när kalle-användare loggar in så får inte han surfa?.

Eller att kalle-användare får en egen maskivaru-profil där nätverkskortet har inaktiverats?.

Permalänk
Medlem

lås in nätverkssladdarna?

Permalänk
Medlem

hmmm... du säger att ni sitter på kommunens nät... då borde ju den ansarige på skolan kunna prata lite med kommunens it-tekniker och be dom stänga av surfnijngen... förmodligen så borde det ju finnas nån form av proxy isf... vilket nätprotokolll lirar ni??? Novell Netwar brukar vara vanligt på kommunnäten... där finns ju ofta en bordermanager... den kan dom pillar rätt friskt på...

Permalänk
Medlem

NÄ de sista man gör är att blanda in IT-enheten, har man inte haft problem innan så får man.
Jag hittade en gammal nyckelströmbrytare, som jag sätter i fronten så jag kan bryta ena ledaren i TP-kablen.