Justera gamma för skärmen med mjukvara

Permalänk

Justera gamma för skärmen med mjukvara

Har en gammal AST-skärm som håller på att avlida och är alldeles för mörk trots att alla reglage är uppskruvade. Har inget nvidia-kort i datorn och kan därför inte använda deras pryl för att justera gamma. Finns det nåt annat smidigt verktyg? Testade Powerstrip men det hände inte ett smack.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Funkade inte, men tack för tipset. Fler mottages tacksamt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följer det inte med nån gammagrej till photoshop? Typ Adobe Gamma eller nåt, lägger sig i startup och horar sig .. otroligt irriterande. Aldrig använt det, men det kanske funkar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Känner du nån som kan lite om elektronik? I sånna fall kan han/hon öppna monitorn och skruva upp en skruv lite som sitter på HS-trafon. G2 brukar det stå på den, med den kan man "fuska" som man får lite mer ljusstyrka. Då kan du få lite mer liv ur din gamla monitor. Jag rekommenderar inte att okunniga ger sig på detta... det är farligt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Åfan .. det ska jag ta och göra när jag köper ny skärm.. när det nu blir. Så slipper man kanske köra massa gammaprogram på skitskärmen. Det kan ju knappast bli värre än det är nu på den här.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

3Ddeep tor jag det hette, programmet följer med på MSIs cd (om du har någon) eller var det ASUS, humms i alla fall så kan man använda det programmet för att optimera färgen och ljuset på crt/tft :er

[edit]
Vår vän Filip AKA Delight har en bra sida men massa små klurigra program, bla GammaSutra som:
"Med GammaSutra kan du på ett snabbt och enkelt sätt göra skärmen ljusare. Du kan ändra gamman på skärmen antingen genom att klicka på ikonen som lägger sig jämte klockan och sedan dra i handtaget i det fönster som kommer upp, eller använda dig av en valfri tangentbordskombination."

finns att ladda ner gratis på http://www.filipsprogram.tk/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Gammasutra fungerade inte och 3DDeep kan jag inte hitta. Verkar som om jag får leva med en mörk skärm. Ska testa Adobe Gamma med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt Mott

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

Powerstrip?

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk

Funkar inte

Visa signatur