Permalänk
Medlem

laga trähål

Hej,

Jag har gjort stora hål i en träskiva och skulle nu vilja fylla igen dessa på någe snyggt sätt. Vad finns det för billiga saker (gärna sånt man har hemma...) som jag kan göra detta med? Tror ni att det kan bli snyggt?

Permalänk
Medlem

lite trälim och sågspån

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
lite trälim och sågspån

funkar det på stora hål också? 1x1x1 cm

Permalänk
Avstängd

Spackel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Spackel.

fäster spackel bra i långa fåror också?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
fäster spackel bra i långa fåror också?

Ja, spackel fungerar alltid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Ja, spackel fungerar alltid

får man fråga hur en spackelpåse ser ut? (gå in på msn mod_gubbe!!)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
får man fråga hur en spackelpåse ser ut? (gå in på msn mod_gubbe!!)

Vad jag vet finns det olika sorters spackel i olika stora förpackningar. Finspackel fungerar nog bra till det du ska göra.

Permalänk
Medlem

Finns spackel avsett för trä. Som är lite gul för att lättare smälta in.. Så gå till närmaste brägård så vet de vad du behöver eller till närmaste clas ohlson..

Permalänk

Det beror såklart på vilka maskiner du har tillgång till. Det bästa vore ju att borra ut ett hål och plugga med samma träslag / liknande textur.

Då kan du få det osynligt.

Permalänk
Medlem

eller bara tälja till en bit av samma träslag och limma fast

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat lite plastic padding - trä-fyllning, men jag vet inte hur jag ska använda det. det fanns ingen informationsbroschyr i boxen (gammal box), men där fanns två tuber; en med träfyllningen och en liten med något "härdande", som det stog på. Någon som vet hur jag ska använda dessa? Ska jag blanda de båda tuderna och sedan kleta på, eller hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

ta en halv deciliter spackel och en cm sträng härdare, blanda ihop och spackla igen hålen!

se till att inte ta för mycket härdare bara, det gör jämnt jag =/

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
ta en halv deciliter spackel och en cm sträng härdare, blanda ihop och spackla igen hålen!

se till att inte ta för mycket härdare bara, det gör jämnt jag =/

vad händer om man har för mkt härdare i då?

Permalänk

Spacklet torkar. Härdar fortare...

Visa signatur

XP1700+/256DDR/GF4MX440 64MB DDR

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta vanligt trälimm och blanda det med (finfördelat) sågspån då får du en naturlig färg och blir lika starkt som spackel.

Där imot om du hade fått en "buckla" i träskivan hade det varit tok lätt. Bra och fukta ytan så det sväller den slipa försiktigt med sandpapper och håller man på en stund så synns det absolut inte. Gäller att använda materialets egenskaper

Visa signatur

Dator = Ja