Permalänk
Medlem

FSB problem med A7N8X

Hej på er...

Jag har nyligen införskaffat en 3000xp [AQXEA 0327] som jag har lite problem med att köra i 200fsb.
Den bootar upp och når Windows utan problem, men mitt radeon skickar VPU recovery medelanden hela tiden.
Trodde att det hade med AGP låset att göra så jag ställde det till 66 men ingen skillnad.

Har provat med en 2500xp , med bra stepping, men inte heller då får jag upp den i 200mhz.
Fast jag ger den max vcore och har senaste bios (1007)!

Upptäckte nyligen att jag inte hade nån jumper på min FSB-jumper.
Kan det ha med det att göra?
Lr vad tror ni?

Förslag välkomnas.

BTW- mitt rekord med standard v-core är 173x13.5=2340mhz
(kan inte få upp i högre fsb (?!?!),därför multipel klockade jag för att se hur högt den nådde utan extra v-core).

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

har ett likadant moderkort som går just nu på 200*11 utan probbs...
är inte helt hundra men ska det inte sitta en jumper där, nån som kan rätta mig??

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Men du har rev 2.0, jag har 1.04 (ett av dom förtsa) och det verkar som enhel del har problem med sina 1.0x.

Jag har satt jumpern på "default" men det gjorde ingen skillnad, jag får fortfarande massa skumma grafikfel och artefakter.
Det verkar som om mitt AGP-lås inte funkar...
Är det nån som har ett förslag på vad det kan vara?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Medlem

Tjenamors, ny här på Sweclockers, så jag tog en sök och såg att jag inte var ensam med mina problem...

Jag kör min XP2500+ i 200x11 och 1.7V och mina minnen i 400MHz på 2.7V så det blir sync, men fortfarande är den inte alltid stabil, just nu när jag skriver detta har jag stabilt men man vet aldrig, har försökt lösa det.

Har ett Asus A7N8X Deluxe (Rev2.0, BIOS v.1.006 och inte senaste, har det någon skillnad)

Min CPU är på 42-45 C ungefär...

BTW. Det ska sitta en jumper där skulle jag tro, är skillnaden mellan FSB100 och FSB133/166/200.

Men jag skulle vara tacksam för hjälp, är inte allt för het på BIOS och sådant...

Tack på förhand // MygL

Permalänk
Medlem

jag har också ett sådant moderkort "jumpern" SKA sitta där, kanske därför det klöddar! (vet ej riktigt men min teori)

Permalänk
Medlem

hum måste man inte uppdater biosen för att köra i 200fsb? fick jag lov att göra stog det i boken och från asus när jag mailade dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurta
hum måste man inte uppdater biosen för att köra i 200fsb? fick jag lov att göra stog det i boken och från asus när jag mailade dom

Humm, det beror väll på vilket BIOS och vilken revision man har, Rev2.0 ska ha FSB200 automatiskt har jag för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurta

har ev 2 och fick lov att updatera biosen för att kunna köra i 200fsb

Permalänk
Medlem

Jo man måste uppdatera bioset... men jag kör ju med 1007
Men ett rev2 kort sa ju klara 200fsb utan problem, men mitt rev1.04 funkar helt enkelt inte i så "hög" fsb.
Och jag betvivlar att mitt någonsin kommer nå till 200fsb oavsett bios, får väl helt enkelt ta och köpa ett nytt mobo när jag får tag i lite pengar.

Surt sa räven...
dessutom är det dåligt av ASUS att hävda att endast en biosuppdatering räcker för att komma upp i 200fsb.
Det e ju för fan skillnad på nforce2 och nforce2Ultra, men men...
Aldrig mera ASUS!!!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Medlem

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0

..4 Ever !!

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gh0zTziLa
Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0

..4 Ever !!

me2 brother

Permalänk
Medlem

Har skumma problem med mitt. Rev. 2.0 med 1007-BIOS, Barton 2800. Kan inte installera XP eller 2000 med 166MHz FSB, måste dra ner den till 100 el. 133MHz. Efter installationen, om jag ökar till 166MHz får jag diverse blåskärmar. Minnet testat i annan burk på 200MHz, funkar utmärkt. Moderkortet tillbakaskickat till tillverkaren, men fick tillbaka det med exakt samma symptom. Det enda jag inte testat att byta är CPUn...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Kommer just från en kompis.

Han har ett A7N8X-X kort.
2st 512 Twinmos PC3200 minnen

Han kan köra
Processor i 200Mhz buss
Minne i 166 MHz buss.

Men drar han upp minnet i 200Mhz får han blåskärm.

Kör han syncront minnet och processor så funkar det till ganksa precis 173MHz sen får han blåskärm.

Är det nå fel på korten tro eller bara en slump.

Permalänk
Medlem

Min rev. 1.04 klarade endast 195 i FSB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Min rev. 1.04 klarade endast 195 i FSB.

Har burken i signaturen ett annat moderkort?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Har burken i signaturen ett annat moderkort?

Jepp ett Asus A7N8X-E Deluxe

Permalänk
Medlem

Hmm fan va skumt, är det så i stort sett alla a7n8x mobo som har rev 1.0x eller är det någon som har faktiskt lyckats med att klocka sin a7n8x över 200 FSB???

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Jag har sett recensioner på dom tidiga A7n8x där dom lyckats komma över 200fsb.
Men min erfarenhet är den att om du nu sitter på ett 1.04 kort, och funderar på att köpa en cpu på 200fsb, så ska du nog köpa ett nytt moderkort istället(lr byta socket).
För med största sannolikhet så kommer du inte nå 200fsb, tyvär.
Men sitter du på 1.06 så verkar det fungera betydligt bättre, men testa först inna du handlar.

...annars blir du sur och bitter som jag...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo