Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Orginellt ?

Hejsan alla duktiga Det här är min första tråd i detta forum då

Jag har blivit lite intresserad av webbdesign och är irriterad på sidor som tar lång tid att ladda... därför tänkte jag göra en fin liten sida som går snabbt och ladda men ändå är snygg

Jag läser webdesign A så vi måste göra nåt...

Här är en liten fin testsida som jag fluxade ihop Kommentera den gärna
http://elev.ru.orebro.se/ru0783/cubies.htm

Det ska vara nåt sånt till bakgrund och sen fina rutor ovanpå... Lite huller om buller typ... jag tycker det är så tråkigt när allt är så uppradat... men allt ska vara lättnavigerat osv...

(Jag gillar div-taggen )

Edit: Första TRÅD

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Välkommen.
Bra, använd CSS och inte tabeller(om det inte är tabulär data då förstås). Det där såg ju iaf originellt ut. Lite jobbigt om du tänkte ha någon information liggandes sådär, eller länkar.. blir lite jobbigt att flänga över hela fönstret för att navigera. Men visst är det originellt. Fixa klart sidan så kan vi kommentera resultatet, då vi ser hur det kommer se ut då. Lite svårt nu när det bara är en prototyp.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Heh menar du inte tråd? Hoppas du inte ska använda de där färgerna på sidan sen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Välkommen.
Bra, använd CSS och inte tabeller(om det inte är tabulär data då förstås). Det där såg ju iaf originellt ut. Lite jobbigt om du tänkte ha någon information liggandes sådär, eller länkar.. blir lite jobbigt att flänga över hela fönstret för att navigera. Men visst är det originellt. Fixa klart sidan så kan vi kommentera resultatet, då vi ser hur det kommer se ut då. Lite svårt nu när det bara är en prototyp.

Ne det ska komma ett stort fönster i mitten typ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Heh menar du inte tråd? Hoppas du inte ska använda de där färgerna på sidan sen!

Färgerna är ju lite random om man säger så kolla sourcecoden

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Då skulle jag säga, fin kod. Cleant och bra, inget onödigt kladd. Hatar när det ligger massor onödigt i texten som ett visst program vid namn Dreamweaver brukar göra.. Fint alltså

Permalänk
Medlem

Inte så cleant som det skulle kunna vara dock. (då menar jag all css i ett eget stylesheet och bara class="classnamn" eller id="idnamn" på divarna.). Apropå det, varför har du id="" på alla divs?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Inte så cleant som det skulle kunna vara dock. (då menar jag all css i ett eget stylesheet och bara class="classnamn" eller id="idnamn" på divarna.). Apropå det, varför har du id="" på alla divs?

Klippte ur Scriptworks hehe... glömde att ta bort dem...

Kan man ha länkar som blir typ <a href="blabla.bla" target="en div"> ??? Asså så att en sida laddas i en div på samma sätt som för en frame.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Bra fråga, sen tänkte jag på att jag allafall brukar ha allt css i en egen fil. Gillar det bättre

Permalänk
Medlem

Scriptworks? Fuskar du?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Scriptworks? Fuskar du?

Vaddå fusk ! ? ! Det var så jag lärde mig att div-taggen fanns

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Hehe. Då är det bra.
Kolla http://csszengarden.com så ser du några tillfällen då divs och css kan användas. Kan bli sådär lagom snyggt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe. Då är det bra.
Kolla http://csszengarden.com så ser du några tillfällen då divs och css kan användas. Kan bli sådär lagom snyggt.

Faen va grymt ! Sådär ska min sida bli !.... ungefär

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Övning ger färdighet. (jag antar att du hittade att man kan välja massa olika styles.. om inte så kan man det.. så du inte fastnade vid förstasidan och tyckte att den var häftig bara. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite störande att sidan är för bred i 1024x768 för mig. I Mozilla Firefox. Hatar när jag måste scrolla åt sidan

Permalänk
Citat:

Övning ger färdighet. (jag antar att du hittade att man kan välja massa olika styles.. om inte så kan man det.. så du inte fastnade vid förstasidan och tyckte att den var häftig bara. )

Ne ne så dum är jag inte Fast iofs så var ju nästan förstasidan snyggast... men de andra var det inge fel på de heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Lite störande att sidan är för bred i 1024x768 för mig. I Mozilla Firefox. Hatar när jag måste scrolla åt sidan

Doh... då får jag väl fixa det

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpraK
Aj, mina ögon!

Vaddå ? Iofs är det ju en pre Alpha release hehe... bara för att testa

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Mmm.. CSS... ska börja lära mig det så smått..

Visa signatur

[size="2"]There's no place like 127.0.0.1![/size]

Permalänk
Medlem

Re: Orginellt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
http://elev.ru.orebro.se/ru0783/cubies.htm

tydligen fler än jag här som går på rudbeck i örebro

Visa signatur

Ehhh...
...öhhhh

Permalänk
Hedersmedlem

tycker du inte att det blir cleanare kod om du har alla stylesheets i en style.css fil och sen har

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

eller

<style type="text/css" title="style">
@import "style.css";

inom <head></head> taggarna?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
tycker du inte att det blir cleanare kod om du har alla stylesheets i en style.css fil och sen har

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

eller

<style type="text/css" title="style">
@import "style.css";

inom <head></head> taggarna?

Jodå det ska fixas

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Filigran: jag tycker det var lite medelmåttig kvalité på http://csszengarden.com faktiskt... Inte allt för svårt att göra såpass väldesignat. Smidigt format kan jag dock hålla med om.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

ZD: Ja, vissa är lite sämre än andra. Men det visar hur mycket man kan göra med CSS. Och det är samma sida men olika stylesheets. Det enda som byts är stylesheetet och hela sidan får ett nytt utseende, istället för att som med tabeller få skriva om hela sidan(om man inte använder CSS och id/class då, men då försvinner ju hela poängen med CSS).

Och nej, det är inte svårt att få det sådär väldesignat. Det är mest det att allt görs i en enda fil, och att det är mycket mer som kan göras än med tabeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Klippte ur Scriptworks hehe... glömde att ta bort dem...

Kan man ha länkar som blir typ <a href="blabla.bla" target="en div"> ??? Asså så att en sida laddas i en div på samma sätt som för en frame.

Du kan ju göra så att href='sidan.php?sida=1'

Sen tar du en if-sats och kollar om sida=1, är uttrycket sant så skriver du ut koden till div-taggen