Hur mycket watt/volt behöver ett nätagg???

Permalänk
Medlem

Hur mycket watt/volt behöver ett nätagg???

Som topicen låter...

Vet att det finns olika nätagg som har olika ut effekt ex. 350watt eller nåt...

Men hur mycket watt behöver själva agget för att funka..?

Alltså om jag har 230volt och 300 watt som in effekt funkar det..?

Hjälp mig snälla

Vill fortsätta mitt bildator bygge...

Tack på förhand
Mvh Richard Liv

Ha de got

Visa signatur

power is nothing whitout control!!!

Permalänk
Medlem

Inga problem, ifall du överbelastar ditt nätagg så går säkringen i din DC-AC tranformator.

Alltså kan du bara belasta ditt nätagg till datorn med 300W å inte 350W

Permalänk
Medlem

Själva agget behöver ju inte många watt för att fungera. Däremot krävs det lite mer watt för att datorn ska fungera.
Beroende på vad du har för komponeter i datorn så krävs olika watt på agget. Det ska ju kunna "orka" driva allt du har i burken.
Tecken på för klent agg är att datorn startar om sig till att agget går sönder.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag ska koppla in en dator i våran special byggda husvagn och där har jag en växelriktare som ger 230volt samt 300watt ut... så kommer det att funka att koppla på datorn där...

Frågan är då hur mycket volt samt watt drar ett nätagg från ett vägutag tillexempel..?

Tack på förhand
Mvh Richard Liv

Visa signatur

power is nothing whitout control!!!

Permalänk
Medlem

Det borde stå på nätaggregatet hur mågna Watt det vill ha(som max). Men du kan ju aldrig ta ut mer effekt än du stoppar in, så om du vill använda 350W så måste du stoppa in minst 350W plus lite extra för nätaggets förluster.

Eftersom du hade max 300W från husvagnen så blir det också det du kan ta ut från datorns nätaggregat, så om du kör en p4 3,x Ghz och senaste Nvidia grafikortet(6800 eller vad det hette) och ett gäng hårdiskar mm. Och allt det som förmodligen drar runt 300-350W, så kommer det inte gå. Och sedan kanske du ska ha en crt monitor också? En sådan drar väl en 100W?

Vad är det för dator du tänkt dig? Kolla upp hur mycket de komponenterna drar som max och plussa ihop dem, räkna in skärmen, det står nog på baksidan hur mycket effekt den drar. lägg till några procent i effektförluster och lite säkerhetsmarginal och se sedan till att det värdet inte överstiger 300W.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Hur många watt får man från vanliga vägguttag?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

P = I * U.
Där spänning (i volt) är U
ström (i ampere) är I
och P är effekt (i watt).
Vi har vanligen 10 eller 6 ampere säkringar och 220 volt i våra uttag. Detta ger:
10*220= 2200 (watt)
6 *220= 1320 (watt)

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

Danke sehr

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM