Permalänk

[WinAPI] Designfråga C++

Tjo, jag ska göra en simpel rut-baserad leveleditor i windows-miljö. Jag vill inte fuska med någon del, utan göra allting rätt, man ska kunna förminska fönstret o.s.v. om man vill. Jag hade tänkt mig ett litet verktygsfält längst upp till vänster, under menyn. Under denna toolbar (som har vanliga knappar för att spara, ladda och skapa nya filer(banor)) ska själva banan visas, och det är också där man editerar den. Till höger om denna finns ytterligare ett verktygsfält, där man väljer vad man vill placera ut på banan. Jag tror jag vet hur jag ska göra allt utom själva editeringsrutan, men förslag på det andra är också välkomna.

Hur som helst, ska jag bara hantera WM_PAINT och rita ut banan som den ser ut för tillfället, och sedan hålla reda på vilken del av rutnätet man befinner sig över med markören när man "bygger" något? Hur gör jag isf när användaren vill förminska fönstret? Allting måste ju krympa isf. Några tips? (Jag skulle väl iofs kunna klara mig undan genom att sätta en gräns för hur litet fönstret kan vara). Jag har inte börjat programmera ännu, utan bara funderat lite

tack på förhand
/Anton

Permalänk
Medlem

...

Fult om allt ska krympa om det är bilder osv. Gör istället så att rutorna alltid har en fix storlek å sätt dit scrollbars när din level inte ryms i fönstret.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk

Det var en bra idé. Men några idéer om hur jag ska gå till väga?