The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk

Hur tror ni det kommer rulla på en dator med 1024 RAM, X800XT och AMD 3800 processor? High? Inte medium hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte oroat mig för datorn kaZmur och sgt. Pepper, dom kommer klara Oblivion utan problem.

Hade dom inte gjort det så kommer inte Bethesda sälja många PC exemplar.

Ni borde kunna köra minst Medium båda 2.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Jag hade inte oroat mig för datorn kaZmur och sgt. Pepper, dom kommer klara Oblivion utan problem.

Hade dom inte gjort det så kommer inte Bethesda sälja många PC exemplar.

Ni borde kunna köra minst Medium båda 2.

Kommer det ut något demo? Har inte för mig att det gjorde det till Morrowind så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Och bilderna är riktigt gamla också

Nej. Det finns både gamla och nya bilder. Men jämför för all del gamla bilder också, PC/Xbox.
De nyare bilderna är tillräckligt nya för att det inte ska ha kunnat hänt något revolutionerande den senaste tiden, då man i stort sett bara sysslat med buggfixar och allmän finputsning.

Det har alltid varit så att konsollerna är si och så mycket bättre än PCn när dom presenteras, men när dom kommer ut har PCn sprungit ifatt.
Det säger ju sig självt att en FX-57'a, 7800GTX och 2GB RAM kan köra på bättre inställningar än en massproducerad maskin som kostar 2999kr. Är PCn dyrare? Klart som fan. Fast den har å andra sidan betydligt fler användningsområden, så om man måste välja handlar det väl om man främst spelar spel eller sysslar med annat.

Jag själv spelar i stort sett aldrig spel längre, spel som Oblivion är ett undantag. Därför har jag ingen anledning att skaffa Xbox360, även om det är en prisvärd "fattigsmans-PC" som någon sade.

Permalänk

Skulle inte tro att det kommer någon demo det skulle bara bli lustigt med ett demo till ett sådant stort spel. det skulle nog kännas lustigt i och med att dom skulle vara tvugna at skapa begränsningar.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Skulle inte tro att det kommer någon demo det skulle bara bli lustigt med ett demo till ett sådant stort spel. det skulle nog kännas lustigt i och med att dom skulle vara tvugna at skapa begränsningar.

Det har dom förvisso redan. Osynliga väggar runtom Cyrodiil, det kommer komma upp en textruta eller liknande som säger att man inte kan gå längre. Inte helt likt Elder Scrolls-konceptet, fast å andra sidan ligger ju Cyrodiil mitt i smeten så det finns inte så mycket att välja på.

Jag tror inte att det gjordes något demo till Morrowind, till Daggerfall gjordes två. Ett vanligt demo där man fick ta sig ur fängelset i början, och ett där man var på en ö (Betony). Betony-demot har allmänt bra rykte och är faktiskt rätt stort, går att göra mycket osv. Ger en bra bild av spelet.
Så det är inte omöjligt, men jag tror inte att de gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Skulle inte tro att det kommer någon demo det skulle bara bli lustigt med ett demo till ett sådant stort spel. det skulle nog kännas lustigt i och med att dom skulle vara tvugna at skapa begränsningar.

Jo är med på vad du säger, men det har dock gjorts förut till andra liknande spel.
Det är bara att man håller sig till en stad t.ex. och har en osynlig vägg, sedan när man går in i den står det "You can't go further in the demo" eller nått. Men visst, det skulle förstöra kännslan katastrofalt mycket

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jo är med på vad du säger, men det har dock gjorts förut till andra liknande spel.
Det är bara att man håller sig till en stad t.ex. och har en osynlig vägg, sedan när man går in i den står det "You can't go further in the demo" eller nått. Men visst, det skulle förstöra kännslan katastrofalt mycket

Men man kör ju demon bara för att få et hum om hur spelet är, det kvittar ju om begränsningarna förstör känslan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Men man kör ju demon bara för att få et hum om hur spelet är, det kvittar ju om begränsningarna förstör känslan.

Sant det du säger, ett demo ska ju vara begränsat.
Har precis stigit upp så jag har inte hunnit få igång hjärncellen

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Nope inget demo, dom har frågat efter det i någon intervjuv, finns länk någonstans på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det säger ju sig självt att en FX-57'a, 7800GTX och 2GB RAM kan köra på bättre inställningar än en massproducerad maskin som kostar 2999kr.

Men så kan man ju självklart inte tänka. Det är ju inte direkt så att man kan optimera ett PC spel efter en speciell hårdvara. Du kan ju inte köra högre inställningar än spelet tillåter. T.ex HL2 skulle ju inte se bättre ut på den datorn än på min, för att spelet inte tillåter det.

Permalänk
Medlem

Nej men allt eftersom så släpps det moddar som tex better bodies. Vilket PCn kan dra nytta av eftersom den inte, likt konsolen, står och stampar på samma ställe vad gäller hårdvara.

Permalänk

Haha skulle vara riktigt tråkigt. men dom har begränsat spelvärlden på det sättet med. Dom har försökt få til gränserna med naturliga hinder som berg t.ex. men det skulle bli dumt om hela cyrodil hade varit omgiven av en stor bergskedja, så därför har dom fått sätta en fysisk bariär på vissa platser och när du når den så kommer det stå att:
"you have reached the end and can´t go no further" eler ngt i den stilen.

Men sen har dom fått skapa flera mil yta som amn inte kan beträda. bara för att det skule se konstigt ut med en fysisk bariär och sen bara tomhet.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara säker på att kunna köra på högsta inställningar, vad bör jag byta ut? CPUn? GPUn? Mer minne? Eller hela rubbet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Men så kan man ju självklart inte tänka. Det är ju inte direkt så att man kan optimera ett PC spel efter en speciell hårdvara. Du kan ju inte köra högre inställningar än spelet tillåter. T.ex HL2 skulle ju inte se bättre ut på den datorn än på min, för att spelet inte tillåter det.

Spelet tillåter väldigt höga inställningar. Se bara på Morrowind, det fanns ingen maskin som kunde köra det flytande på maximala inställningar när det släpptes. Oblivion blir minst lika krävande. Elder Scrolls-spelen har alltid legat i spetsen vad gäller hårdvarukrav. Skulle inte förvåna mig om det inte går att få det att flyta helt ordentligt på de bästa maskinerna när spelet kommer ut.

Utvecklarna har själva sagt att dom rekommenderar de bästa sakerna som finns när spelet kommer ut, för att det ska se så bra ut som möjligt. Att man skulle maxa ut inställningarna med Xbox360 finner jag löjligt, kolla bara på demot. Skogarna är märkbart fulare i demot (inte fula, nej, men fulare) och det dyker upp vissa framerate problem. Som dom förhoppningsvis har löst, men det vet man aldrig.

Den som lever får té, det finns nog ute om max 2 månader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur

Om jag ska vara säker på att kunna köra på högsta inställningar, vad bör jag byta ut? CPUn? GPUn? Mer minne? Eller hela rubbet?

Vänta till spelet finns ute och tester görs, bäst för plånboken.

Permalänk

Tycker inte skogarna är så mkt fular men det är skillnad men sen r skogen i demot märkbart ljusare dom på bilderna. Detta kan göra stor skillnad. Men man ska absolut inte klaga på Xboxen för när har en konsoll någonsin kunnat vara bättre än top of the line datorerna?

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Tycker inte skogarna är så mkt fular men det är skillnad men sen r skogen i demot märkbart ljusare dom på bilderna. Detta kan göra stor skillnad. Men man ska absolut inte klaga på Xboxen för när har en konsoll någonsin kunnat vara bättre än top of the line datorerna?

Om jag inte kommer ihåg fel så har de flesta konsoller varit det när de presenterades/släpptes... Men det har inte hållit i sig länge...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Tycker inte skogarna är så mkt fular men det är skillnad men sen r skogen i demot märkbart ljusare dom på bilderna. Detta kan göra stor skillnad. Men man ska absolut inte klaga på Xboxen för när har en konsoll någonsin kunnat vara bättre än top of the line datorerna?

Det är inte därför jag skriver, jag tycker också Xbox360 är ett prisvärt alternativ. Det handlar väl mer om påståendet att spelet ser lika bra ut/bättre på Xbox360 än PC.

Permalänk

Det kan bara en person som är XBOX fanboy påstå. Det är nästan självklart att det är snyggare på datorn. Själv ska jag först köpa en 360 och sen köpa en dator vid påsk eller så.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem

Att jämföra xbox360-hårdvara med PC-hårdvara är svårt eftersom dom är så olika. Det går inte bara att jämföra antalet "cores", MHz, minnesbandbredd, minnestorlek, pris osv.

Anandtech har en bra (men lite gammal) artikel om xbox360 och ps3s hårdvara:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2453

Sen gör ju Microsoft medveten och beräknad förlust på själva konsollerna. Alltså är värdet på själva xbox360en högre än vad priset ger sken av.

Permalänk
Medlem

Men sluta nu...
Spela stor roll vad ni kör det på, PC eller 360.
Spelet kommer se snyggt ut som fan på båda (om ni har PC prestanda för det då?).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Skulle inte förvåna mig om det inte går att få det att flyta helt ordentligt på de bästa maskinerna när spelet kommer ut.

Äh, det är klart att high-end maskinerna kommer att klara av att köra spelet på högsta inställningarna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Sedan var Morrowind konstigt optimerat, det förklarar vissa framerateproblem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deltaxy
Poängen var att om du tar priset på en 360 och priset på ny processor+minne+moderkort+grafikkort för att få snyggare eller lika bra grafik så lär priset rusa iväg för PCn. En konsoll blir inte gammal förrän nästa generation kommer eftersom den inte går att uppgradera och därför det då inte går att få något bättre.

Nästa generation kommer efter ett halvår för det mesta. Så aja.

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem

Kan någon skicka LÄNKEN till Det demot som ni talar om skulle va kul och se och alla möjliga filmer om oblivion

Visa signatur

DIF

Permalänk

Att det är snyggt är bara en stor bonus och inget annat ett spel blir inte bra bara för att det är snyggt, kolla på doom 3 det var snyggt när det kom men själv tycker jag att det var värdelöst.

http://www.fz.se/filarkiv/?s=&p=mov/elder_scrolls_4_oblivion/ där har ni en länk dock är det ingen trevlig kvalitét men man klarar sig. (OBS måste ibland ta och högerklicka och ta spara mål som för att det ska funka från FZ).

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det säger ju sig självt att en FX-57'a, 7800GTX och 2GB RAM kan köra på bättre inställningar än en massproducerad maskin som kostar 2999kr.

Inte direkt, eftersom att alla spel och all mjukvara är så brutalt optimerad till just den hårdvara som sitter i X-Boxen så funkar det bättre än på en monsterPC. Se bara på X-Box, där Halo funkar bättre än på en dator med tre gånger så snabb processor och ett grafikkort två generationer framåt.

Permalänk
Medlem

Men kolla på screenshotsen för böfvelen. PCn är kapabel till att köra på högre/högsta inställningar, till skillnad från Xboxen som har inställningar anpassade efter hur hög framerate den kan ha. Och att döma av demot så är det förvisso väldigt snyggt, men håller inte lika hög klass som PC-versionen kommer att göra. Om man har rätt utrustning, d.v.s.

PC
http://www.elderscrolls.com/images/art/ob_pc/obliv19B.jpg
http://www.elderscrolls.com/images/art/ob_pc/obliv18B.jpg

Xbox360
http://www.elderscrolls.com/images/art/ob_xbox360/obx12B.jpg
http://www.elderscrolls.com/images/art/ob_xbox360/obx08B.jpg

Helt annan täthet på vegetationen på PC. Xbox360 har även tydlig aliasing, särskilt märkbart i nedersta bilden. Bilderna från Xbox360 är något nyare än dom från PC i exemplen ovan.

Ingen av versionerna är fula, men PCn kommer alltid vara kapabel att köra på högre inställningar än dess konsollmotsvarighet.

Så är det bara.

Permalänk
Sötast

När jag tittar på bilderna så tänker jag bara...... vad hände med next generation konsoll? Fooled again i guess

Permalänk
Medlem

Tycker dock att Xbox360 verren har minst lika tät vegetation..

Men bilderna är ju inte från det färdiga spelet heller, så lite tidigt att göra jämförelser.
Men att någon dödlig dator skulle kunna köra snyggare än xbox360:n har jag väldigt svårt att tro.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870