Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Avstängd

Uptime Program

Hejsan.
Nån som vet något Uptime Program till Windows XP som räknar hur lång Uptime min dator har haft som mest? varje gång jag startar om datorn ska uptimen sparas... vi säger att datorn vart på i 3 dagar, sen säger vi att den är på i 4 dagar och jag startar om, då ska de stå record uptime 4 days, 4 hours

jaja, ni fattar säkert?

programmet ska helst köras i bakgrunden

Visa signatur

HEJ!

Permalänk
Medlem

Skriv upp hur länge du har uptime varje gång.

Du ligger långt efter finns massor som har längre uptime än dig.

Permalänk
Avstängd

Du fattar inte va?...

Visa signatur

HEJ!

Permalänk

nonamescript till irc-klienten mirc har det.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Vadå är det coolt att ha datorn på så länge så möjligt eller vadå?

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha som ett program, inte i mIRC klienten.

Visa signatur

HEJ!

Permalänk
Medlem

Jag vet tyvärr inte om det finns, men kolla om det finns något tillägg till samurize som sparar ens uptime på www.samurize.com

Vore fräckt om det kunde sparas.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

sgt_D

Det är nog inte ett dugg svårt att få det sparas, bara att programmet sparar det i t.ex en .log fil och laddar den sen när programmet startas (eller liknande)

Visa signatur

HEJ!

Permalänk
Medlem

uptime.exe är tjäckt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aethic
sgt_D

Det är nog inte ett dugg svårt att få det sparas, bara att programmet sparar det i t.ex en .log fil och laddar den sen när programmet startas (eller liknande)

Precis, frågan är om någon har tagit sig tid till att göra det. Själv har jag inte kunskapen, men man kanske kan skicka in förslaget till någon.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

Har en kompis som är programmerare..

Visa signatur

HEJ!

Permalänk
Hedersmedlem

Så vad är din förklaring till att du inte ställde frågan i windowsforumet?

*flyttad*

Permalänk
Medlem

Hehe..lyssna nu grabbar.

Ens uptime finns i systeminfo. Det skriver man på kommandoprompten.

Man kan alltid skapa en batkommando och om man kan programmera i c++ är detta en plus. (Eller som jag brukade göra, implementera batkommandon i c++ programmet).

Hajar du aethic?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, skapa saveuptime.cmd med inehållet

echo off
systeminfo > record.txt

och schemalägg att köra den i ett visst intervall, lite bättre blir det ju om man kör batch filen i bakgrunden, mins inte kommandot för det. Sen kan man ladda ner grep för windows så man bara får uptime i filen med systeminfo | grep System uptime > record.txt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
uptime.exe är tjäckt.

Mm det är bra att ha.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=bc18...
Funkar fint på server 2003.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Ett alternativ, skapa saveuptime.cmd med inehållet

echo off
systeminfo > record.txt

och schemalägg att köra den i ett visst intervall, lite bättre blir det ju om man kör batch filen i bakgrunden, mins inte kommandot för det. Sen kan man ladda ner grep för windows så man bara får uptime i filen med systeminfo | grep System uptime > record.txt

Nu krånglar du till det tycker jag. Varför ska man ha grep? find funkar väl lika bra. Dessutom finns inte "System uptime" i outputen från systeminfo, men "System Up Time" finns.

systeminfo | find "System Up" > record.txt

Använd schemaläggaren för att köra .cmd (ellet .bat om man vill) -filen med ett visst intervall, och lägg den som ett shutdown-script (gpedit.msc , Computer Configuration\Windows Settings\Scripts (Startup/shutdown) -> Shutdown

Problemet med alla dessa batchfiler är ju att få det att jämföra vilken som har längst uptime av dem. Låter inte så lätt att göra. Eller första problemet är att de skriver över gamla filen.
Ett vb-script borde lösa det (alltså jämföra textsträngar). Om man förlitar sig helt på ett vbscript som då och då kontrollerar uptimen och skriver det till en fil om det är längre än det i filen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att det fanns ett grep liknande kommando, men min snabba google sökning gav inget

Enklaste lösningen för att förhindra överskrift är ju att köra

systeminfo | find "Tid sedan systemstart" >> record.txt
strängen har det namnet i svenskt windows

Permalänk
Hedersmedlem

Ah mitt misstag. Glömde att det var skillnad på > och >>

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Alla starter, omstarter, krasher osv finns sparade någonstans i Windows, som någon tidigare nämnde så kan man använda uptime.exe från Microsoft. Skriver man uptime /a får man tidpunkten för alla starter osv.

Nej, det plockar inte ut den längsta uptimen, men själva infon finns där utan att man behöver göra några egna script som sparar uptimen när man stänger av datorn osv.